Doprava ve městě Informační technologie Zprávy

Ostrava rozšiřuje možnosti platby kartou v MHD, v červnu systém zamíří i mimo město

Autobus Solaris Urbino 18 CNG v barvách Dopravního podniku Ostrava. Foto: DPO
Autobus Solaris Urbino 18 CNG v barvách Dopravního podniku Ostrava. Foto: DPO

Ostravská MHD dneškem počínaje rozšířila možnosti svého systému bezpapírového jízdného. Bezkontaktní platební kartou lze nově dokoupit i jízdenky pro spolucestující, psa nebo zavazadlo. Cestující si rovněž mohou na platební kartu nahrát dlouhodobou jízdenku. Ostrava tak potvrdila své výsadní postavení, pokud jde virtuální jízdenky. Možnost zaplatit jízdné pouhým „pípnutím“ při nástupu (s tím, že systém sám vyhodnotí nejvýhodnější tarif) zavedl Dopravní podnik Ostrava (DPU) už 30. června 2016 jako první v republice.

„Zatímco zájem o papírové jízdenky klesá, platba kartou v dopravních prostředcích DPO roste doslova raketově. Každý měsíc je v podstatě rekordní, naposledy v prosinci 2017 to bylo téměř 300 tisíc plateb,“ uvedl šéf DPO Daniel Morys. Loni si pasažéři v ostravské MHD koupili bezkontaktní platební kartou v průměru šest tisíc jízdenek denně, když předloni to bylo 2700 denně. Rekordní byl loňský 20. červenec, kdy vrcholil festival Colours of Ostrava a skrze „pípnutí“ se prodalo přes 14 tisíc virtuálních jízdenek. Rostoucím zájmem o bezpapírové jízdné vysvětluje Morys loňský pětinový pokles poptávky po papírových jízdenkách. V Ostravě proto počítají s postupným útlumem prodeje papírových jízdenek. Méně se prodává i SMS jízdenek.

Odbavení v podobě úhrady jízdného platební kartou a optimalizace zaplacené sumy se přitom má rozšířit z Ostravy do okolí. Jeho proměnu v regionální systém má na starost dopravní koordinátor KODIS. „Nejdříve by se tak mělo stát na Karvinsku a Orlovsku, a to od 10. června 2018,“ uvedl jednatel KODISu Aleš Stejskal. Podobný systém se chystají zavést například i v Jihomoravském kraje, kde jsou aktuálně ve fázi nákupu potřebných přístrojů; termín spuštění se odhaduje na konec příštího roku.

Bezpapírové“ jízdné v Ostravě v číslech (1. 1. 2017 – 31. 12. 2017)

Celkový objem financí za zakoupené jízdenky

39 555 888,00 Kč

Celkový počet zakoupených jízdenek (i cestujících)

2 179 213

Průměrný počet jízdenek zakoupených za jeden den v roce 2016

2 713

Průměrný počet jízdenek zakoupených za jeden den v roce 2017

5 970

V jaký den bylo zakoupeno nejvíce jízdenek?

20. 7. 2017 (14 318 jízdenek)

Nejoblíbenější linka MHD pro platby jízdného bezkontaktními kartami

Tramvaj č. 8 (307 112 jízdenek)

Počet použitých karet v systému

217 447

Pramen: DPO

4 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře

Napsat komentář: železničář v důchodu Zrušit odpověď

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Rozšíření ostravského způsobu bude nejspíš znamenat nahrazení kilometrického tarifu časovým, aspoň pro tento způsob platby.

  • Bude zajímavé sledovat, kdy s něčím podobným konečně přijdou i ČD: aspoň jednu bankovní platební kartu (bezkontaktní) má dnes už prakticky každý občan, navíc v ČR už v mnoha městech v MHD a občas někde i v linkové autobusové dopravě bezkontaktní kartou jízdné platit lze – a než vozit na lokálkách v „sólo šukafónech“ ve vlacích bez průvodčího převážně stejně nefunkční automaty na jízdenky, byly by takové malé kartové platební terminály určitě užitečnější: na většině lokálek je frekvence spíše jen místní, pro niž by taková zařízení zjevně vyhovovala, a dražší jízdenky na větší vzdálenosti, jízdenky pro přestup na jiné trati, případně „jednodenní“ a podobné jízdenky, atd., by dokázal prodat (jako dokáže už nyní) strojvedoucí. A žádný složitý software sčítající a „optimalizující“ celkové zaplacené jízdné v průběhu jednoho dne, jaký připravuje KODIS, v těchto případech přitom potřebný není.

    • Tisková zpráva z 31.7.2017 o platbách kartou u ČD:
      http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-29436/

      „…..České dráhy po roce a půl testování postupně nasadí do provozu 382 terminálů pro bezhotovostní platby ve svých vlacích. Nejdříve – během srpna – by měly terminály zamířit do Bohumína, odkud budou vysílány na vlaky SC Pendolino. Dále budou vybaveni průvodčí z Břeclavi a cestující tak budu moci platit bezhotovostně i ve vlacích railjet. Následovat bude i doprovod vlaků v Praze, Chebu a v dalších stanicích, který obsluhuje spoje EC, IC a další vlaky vyšší kvality.“

      „……U vlaků regionální osobní dopravy nelze v řadě případů předpokládat ekonomicky efektivní využití technického zařízení vzhledem k dosahovaným tržbám. Banka totiž stanovuje minimální platby na daném terminálu za měsíc. To ovšem nevylučuje, že ve vybraných osobních vlacích v budoucnu nebudou platby kartou umožněny,“ odhaluje vize do budoucna Michal Štěpán a dodává, že kromě toho nelze vyloučit ani plošné vybavení některého z regionů v rámci účasti Českých drah v integrovaném dopravním systému.“

    • Jiří:
      To se ovšem zjevně jedná o terminály přenosné = doplnění POP. Já jsem ale měl na mysli terminály stabilní trvale pevně umístěné ve vozidlech a „samoobslužně“ vydávající jen několik málo konkrétních druhů jízdních dokladů (= obdobu většinou stejně nefungujících a nevyužívaných PAJ) = něco podobného zařízení zhruba velikosti označovače jízdenek, jakým jsou osazeny některé tramvaje typu 15T pražského DP: například v PIDu by to muselo významně zkrátit zpožďování vlaků odbavováním cestujících na neobsazených zastávkách na mnohých lokálkách strojvedoucím (a návazné stresování cestujících, že jim kvůli krátkým přestupním dobám ujede přípojný vlak).