Autobusy Doprava ve městě

Ostrava jako Londýn. Dopravní podnik shání dvoupodlažní autobusy

Dvoupodlažní autobusy se staly ikonou například v londýnské MHD. Foto: Jan Sůra
Dvoupodlažní autobusy se staly ikonou například v londýnské MHD. Foto: Jan Sůra

Dopravní podnik Ostrava má být prvním dopravcem v zemi, který na provoz autobusů v městské hromadné dopravě zařadí dvoupodlažní autobusy. Má vozit návštěvníky mezi oblastí Dolních Vítkovic a zoologickou zahradou.

Linka 88 bude spojovat na své trase ostravské nejnavštěvovanější atraktivity. Ostravská ZOO, která je také turisty velice oblíbená, má nízkou kapacitu parkoviště a v Dolních Vítkovicích bude vytvořeno jedno z parkovišť typu „park&ride“. Očekáváme tedy sezónně opravdu velkou vytíženost této připravované linky,“ řekla mluvčí DPO Kateřina Rycková. Linka má jezdit o víkendech s svátcích ve dvacetiminutovém intervalu.

DPO v soutěži poptává dva autobusy s odhadovanou cenou 18 milionů korun. Tendr ale už nabírá zpoždění. DPO dnes ve věstníku veřejných zakázek oznámil posun termínu odevzdání nabídek na 9. května na žádost jednoho ze zájemců. DPO v zadávací dokumentaci uvádí, že už před vypsáním oslovil výrobce Volvo, MAN a Scania, které patrové autobusy vyrábí.

Podmínkou soutěže je motor na CNG nebo hybridní pohon. Do autobusu se musí vejít nejméně 65 sedících cestujících. Ve vozidlech mají být USB porty na dobíjené drobné elektroniky a wifi. V hodnocení bude mít hlavní roli cena za autobus a údržbu, deset procenty váhy bude mít termín dodání.

Město si pohrávalo dříve s myšlenkou propojit oba areály lanovkou, od plánů nakonec ustoupilo.

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Mám za to, že dva doplštokové busy za 18, jsou obhajitelnou investicí ve srovnání s megalomanskou lanovkou. Zaplať pánbuh, že radní v Ostravě osvítilo a od lanovkové blbosti upustily.

    • Nevím sice, kolik by stála zmíněná „megalomanská lanovka“, ale ani samotné pořízení dvou atypických „speciálních“ vozidel s plánovaným využitím cca 70 dní v roce po cca 12 hodin denně mi nepřipadá obhajitelné – a už vůbec nechápu (jak už jsem ostatně uvedl dříve), proč je v rámci „projektu“ zjevně obhajovaného (minimálně mimo jiné) tím, co se nyní běžně nazývá jakousi „zážitkovou turistikou“, požadováno jako jedno z kritérií vybavení vozidel USB konektory pro nabíjení a dostupností WiFi, ačkoli to pro zmíněnou „zážitkovou turistiku“ vůbec potřebné není (a ničím to nepřispívá k její kvalitě): o tom, že by ve vozidle mělo být za tu nemalou cenu například (mnohem užitečnější) rozhlasové zařízení umožňující třeba podávat cestou informativní výklad průvodcem, přitom v textu (a asi ani v zadávacích podmínkách) není ani zmínky …
      A komentátoři typu jistě úspěšného „nadřízeného“ Jana Soukupa mě aspoň zase mohou nařknout z toho, že „všechno kritizuji“ a že jsem „jen takový starý zhrzený věčně nespokojený chlap…“ …

    • OMLUVA: Těch mnou zmíněných 70 provozních dnů je samozřejmě blbost – omylem jsem započítal jen víkendy jako celek, nikoli jako oba 2 víkendové dny: ve skutečnosti je to cca 120 provozních dnů po cca 12 hodinách provozu. I to je ovšem využití „jak stehno“ …

  • V kraji razovitem,to mohou vyřešit tak,že daji dva autobusy na sebe

  • Že by tak vzali kýbl a smeták a čistili pořádně den co den zastávky a ulice, to ne. Tak se na ten ostravský nepořádek alespoň podíváme pěkně z výšky…

  • Uff, už jsem se lekl, že chce Osrava zprovoznit hop-on / hop-off linku, bo z takoveho autobusu by byl výhled jak cyp. Ale linka 88 s autobusy za 18 mega, to zavání něčím zcela jiným 😀

  • No, hlavně že „Ve vozidlech mají být USB porty na dobíjené drobné elektroniky a wifi.“ – to je pro atrakci tohoto typu to opravdu nejdůležitější …

    • To je na turisticke lince opravdu dulezite. Cestou si turista dobije mobil nebo fotak a posle fotky na socialni site… neni to klasicka MHD, ale turisticky spoj.

    • Martin:
      Ono je snad dneska apríla, nebo jak může někoho napadnout taková hovadina? Kolik toho za těch cca 15 minut jízdy asi dobijete nebo pošlete?

    • Ono to není tak o USB nebo wifi, ono je to spíš o tom, že pan „železničář v důchodu“ kritizuje úplně všechno, stačí si přečíst diskuse pod jednotlivými články. Mně se telefon „doplna“ dobije za necelou hodinu, takže za těch patnáct minut si jej dobiju o 30% určitě, což určitě smysl má. Navíc se přes USB nemusí dobíjet jen telefon, ale i mnoho jiných zařízení. Za mě to v tom autobuse určitě nebude k ničemu. Ono toho asi pan „železničář v důchodu“ v životě hodně dokázal, když si dovoluje všechno kritizovat. Ale spíš mi nápadně připomíná jednoho mého bývalého podřízeného, který v životě nedokázal vůbec nic, vše jen kritizoval a vlastně to byl jen takový starý zhrzený věčně nespokojený chlap.

    • Jan Soukup:
      Já nekritizuji ani zdaleka všechno kolem sebe, jen to pozitivní, co vidím kolem sebe, tak často veřejně nezdůrazňuji. Vadí mi ovšem zjevné (a zejména neužitečné) plýtvání, a navíc jsem z textu usoudil, že v tomto případě má jít o atraktivitu sledující něco úplně jiného, než je umožnit dobíjení MT nebo podobných zařízení u každého sedadla, takže bych spíše pochopil a očekával takový přístup, jaký zaujímá například RhB = viz: http://zdopravy.cz/rozhovor-wi-fi-ve-vlacich-nechceme-at-se-lide-kochaji-krajinou-9737/ – ale když se bez možnosti dobíjení MT neobejdete, tak to samozřejmě přežiji (a jen mě to svádí k úvaze, kde všude asi máte přípojku USB a dosažitelnou WiFi doma …).

    • A jakou jinou aktivitu jste tedy z textu usoudil, když tam pan Sůra USB a wifi zmiňuje jen jednou strohou větou?

      Jinak Vám děkuji, jak hezky jste mě odhadl, ale zase se mýlíte. Wifi vzhledem k množství dat u svého mobilního tarifu nepotřebuji vůbec /ale to ještě neznamená, že když něco nepotřebuji já nebo vy, neupotřebí to ostatní/ a možnost dobíjení přes USB se v daný okamžik může hodit komukoliv /opět platí, že když něco nepotřebujete vy, neznamená to, že to neupotřebí ani ostatní/.

      Přeji Vám pěkný den.

    • Hlavní atraktivitou je logicky samotná jízda dvoupodlažním autobusem, která v regionální a městské dopravě v ČR přece vůbec není běžnou záležitostí, navíc nepříliš dlouhá na to, aby si ji cestující řádně „vychutnal“ – jinak by tu přepravní službu v pohodě zastal běžný autobus. Takže podmínku, že vozidlo pořízené pro ten účel musí být vybaveno i konektory USB a dostupností WiFi, považuji za (eufemicky vyjádřeno) skutečně velmi podivnou a „rozhazovačnou“. A propos: v této souvislosti si dovolím připomenout ještě nedávno na Internetu zveřejněný obrázek vývěsky z jakéhosi občerstvovacího zařízení s textem „WIFI NEMÁME – ZKUSTE MLUVIT SPOLU“ …
      I já přeji pěkný den.

    • … a to si jako pri vxhlidkovy hizdr nemuzou dobijet mobil????
      Ach jo, ty stary lidi…

    • No jo, když ty dnešní „mobily“ jsou houby mobilní, každou chvíli musejí do zásuvky. Začíná se to blížit statickému telefonu, akorát přístroj máte dnes vlastní a místo budek jen ty zásuvky. 🙂 A zábavy, že vlastně nemusíte ani nikam jezdit. Já se tedy radši – zvláště na výletě – kochám, ale nic proti cizímu gustu.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora