Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava Železnice Zprávy

Oprava Negrelliho viaduktu zastavila plavbu, zdivo je v horším stavu, než se čekalo

Oprava Negrelliho viaduktu, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Oprava Negrelliho viaduktu, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Generální rekonstrukce 160 let starého Negrelliho viaduktu v Praze neovlivňuje pouze železniční dopravu. Státní plavební správa aktuálně uzavřela i řeku pod viaduktem, konkrétně výrazně omezila provozní dobu v plavební komoře Štvanice. Stalo se tak na žádost stavební společnosti Hochtief, která provádí sanační práce na pilíři číslo 2.

„Při kontrole současného zdiva bylo zjištěno, že jeho stav je podstatně horší než se očekávalo. Proto byla odstávka provozu prodloužena do 20. prosince, abychom mohli dokončit mechanické odbourání zdiva. Po jeho odbourání bude rozhodnuto o způsobu jeho sanace. Je velmi pravděpodobné, že se po dohodě s Plavební správou bude odstávka opakovat,“ sdělil zástupce Hochtiefu Michal Talián.

Negrelliho viadukt po rekonstrukci, vizualizace. Autor: SŽDC
Negrelliho viadukt po rekonstrukci, vizualizace.
Autor: SŽDC

Podle něj nebylo technicky možné udělat původně plánovanou jímku a proto se práce uskutečňují s pomocí potápěčů. Uzavření plavební komory je zatím nahlášeno na období od 7. do 20. prosince, vždy mezi 9:00 a 12:00 a mezi 14:00 a 17:00. „Není to zas tak velký problém díky tomu, že je to organizované mimo sezonu. Státní plavební správa to navíc s námi konzultovala,“ uvedl šéf Pražské paroplavební společnosti Jan Hamza. Paroplavba dolů po řece nemá v zimě žádné pravidelné linky, organizuje pouze několik plaveb týdně ad hoc na žádost klientů. „Snažíme se to klientům vysvětlit nebo využít časy mimo uzavírku,“ doplnil Hamza.

Zatím není jasné, zda bude mít zchátralé podvodní zdivo nějaký vliv na cenu a termíny výstavby. Správa železničí dopravní cesty má dnes na staveništi kontrolní den. „Zatím víme pouze o zvýšené degradaci tří kamenů tvořících mostní pilíř pod hladinou,“ uvedl mluvčí Marek Illiaš.

Viadukt z pískovcových a žulových kvádrů byl vybudován v letech 1846 až 1850 stavitelem Aloisem Negrellim. Je tak druhým nejstarším pražským mostem. Jeho oprava začala letos v červnu a potrvá tři roky. Vyjde na 1,4 miliardy korun, vedle Hochtiefu ji provádí ještě Strabag a Avers. Sanací projde všech 99 původních mostních oblouků.