Železnice

Ojeté rakouské vozy vylepšují českou železnici. ČD poprvé zveřejnily jejich cenu

Interiér vozu Bmz po úpravách Českými drahami. Foto: ČD
Interiér vozu Bmz po úpravách Českými drahami. Foto: ČD

Flotila dálkových vozů od rakouských spolkových drah ÖBB výrazně zlepšila cestování na české železniční síti. U RegioJetu i Českých drah už počet vozů z Rakouska přesáhl stovku u každého z nich.

České dráhy koupily další vozy letos v prvním pololetí, poprvé se jejich cena dostala i do finančních zpráv o hospodaření. O ceně nákupu píšou České dráhy v pololetní zprávě o hospodaření.

„V oblasti investic do vozidlového parku dálkové osobní dopravy představuje v 1. pololetí 2017 nejvýznamnější položku odkoupení 47 osobních železničních vozů s rychlostí 200 km/h od rakouských spolkových drah ÖBB,“ uvádí pololetní zpráva. Z Rakouska nakoupila vozy řady Bmz, Amz a WRmz v hodnotě 469 milionů korun, jak uvádí zpráva.

„Dosud jsme v Rakousku odkoupili různé typy vozů a provedení 1. třídy, 2. třídy, 1 a 2. třídy, restaurační vozy a autovozy, jak byly ze strany ÖBB nabízeny v jednotlivých balíčcích při prodeji,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Podle něj byla do uvedena většina těchto vozů, část z nich prošla i různě rozsáhlou modernizací nebo humanizací. „Dohromady je to více než stovka vozů,“ dodal Štáhlavský.

Nově pořízené vozy nasazují České dráhy hlavně na vlaky vyšší kvality. ÖBB se jich začaly zbavovat poté, co na dálkovou dopravu začaly nasazovat railjety.

Poslední várka vozů koupená v Rakousku patří do skupiny moderních vozů typu UIC Z1 vybavených klimatizací, elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení elektroniky cestujících a mohou jezdit v mezistátních vlacích rychlostí až 200 km/h. Mají také centrální zavírání dveří a jejich blokování za jízdy. Celkem šlo o 41 vozů Bmz, 4 Amz a dva Wrmz.

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Pro a8n: Vagóny pro PKP IC, to mi nějak uniklo. Zřejmě to souvisí s trasami do Německa, kam se Impulzy nepodívají.
    Co se týče dotací z opd2. Samozřejmě, i já jsem zastáncem aby tyto prostředky byly použity na modernizaci a rozvoj dopravní infrastruktury. Ale vidíme jak to dopadá. Koridory bez výhyben, nebo jen s krátkou kolejí. Nákladní vlak projíždí republiku osmnáct hodin. Smíchov-Rudná, Posázavský pacifik, profláknutá možnost dopravních přestupních terminálů Dobříš, Mníšek, Bráník. Jednokolejné tratě v dieselové trakci modernizované na to samé 50-80 km/h. O nádražích ani nemluvě. To vše v příměstské dopravě milionové metropole. Ať si ti hloupí lidé jedou autem a stojí na Strakonické v kolonách. Ona to Krnda vyřeší. Než takto modernizovat za dotace a promeškávat možnosti dynamického rozvoje příměstských oblastí, tak to raději ty nové vlaky. Jenomže i tam je zádrhel. Dle dotačních pravidel lze prostředky na pořízení vlaků čerpat pouze na vlaky, které budou provozovány na modernizovaných či nově vybudovaných tratích. No snad naši ouřadové najdou skulinky. V tom jsou dobří.
    Ad. Hevlínka. Oblast okolo tratě z Hrušovan do Střelic se vyznačuje i dnes (v období konjunktury), vyšší nezaměstnaností než je zdrávo. Jestliže města, kraj, stát nevytvoří podmínky pro vznik nových prac.míst přímo v lokalitě, musejí se lidé poohlédnout po práci jinde. S tím souvisí i dojíždění. Pokud nabídnu kvalitní, rychlé spojení, lidé se naučí opět jezdit vlakem. Je jedno jestli pojedou z Mor. Krumlova do Brna nebo Rakouska.
    Železniční stanice Geltendorf cca. 30km od okraje Mnichova. Kdysi jen nádraží a okolo pár železničářských domků. Obec samotná byla vzdálená téměř 4km od nádraží. Na druhou stranu 2km Pflaumdorf. Dnes tam končí Mnichovský s-bahn. Dle statistiky tam dnes projde téměř pět tisíc cestujících. Ještě před dvěma roky tam bylo jen malé parkoviště a lidé parkovali živelně. Dnes – moderní přestupní terminál. Cena stavebního pozemku – astronomická. Dle statistiky se má počet cestujících do roku 2020 zdvojnásobit. A to se stanice nachází cca 5km od dálnice do Mnichova.
    Vítězství, krev a hry a lidé tě budou milovat. Ne. To dnes už neplatí. Dobře placená práce, kvalitní doprava k dostupnému bydlení. O zábavu a zbytek se postará trh. A lid tě bude volit. 🙂

    • Ano, to že projet republiku trvá 18h je problém, na druhou stranu co brání dopravcům jet po vedlejších tratích ve třídě Cx 20t/náprava? Kontejnerové vozy to například splňují. To s čím je problém je to že dopravci nemají vhodné lokomotivy pro náročnější tratě, vlastně nemají mnohdy vozidla vhodná ani pro hlavní tratě. Jak jinak nazvat situaci kdy mnoho výkonů v soukromé dopravě zajišťují dvojice strojů 740 či 753? a podobných? Vím že nové stroje jsou drahé, ale proč se nechávají tyto pomalé zcela běžně jezdit po koridorech? Nestálo by zato zavést spodní limit rychlosti, s výjimkou historických vozidel a dalších několika ošetřitelných výjimek?

      Trať do Hrušovan by asi potřebovala dost značnou investici a vyžadovala by možná zdvojkolejnění. Stavebně to připravené je, ale všechny ocelové konstrukce mostů budou potřebovat výměnu za širší na které se druhá kolej vejde. Pokud by se pak otevřel i přeshraniční úsek, pak by to mohlo být částečné řešení jak získat na koridoru kapacitu.
      Jinak:
      znojemsky.denik.cz/zpravy_region/opravy-nadrazi-za-desitky-milionu-region-chce-lepsi-vlaky-20170923.html

  • >ČD poprvé zveřejnily jejich cenu

    Co to je za nesmysl? Vždyť všechny nákupy včetně ceny jsou ve VVZ.

  • Tyto vozy jsou fajn. Ale v jiných okolních státech se kupují vozy z „OPD2“ a nezatěžuje se finančně státní dopravce.

    • Pokud je mi známo, tak vozy klasické konstrukce poptávají snad jen na Slovensku. V Německu, Rakousku nebo Polsku jsem nic takového nezaznamenal. Na dálkové tratě jsou upřednostňovány ucelené trakční jednotky či netrakční tzv.vratné jednotky s lokomotivou. Je třeba také dodat že opd2 je primárně určen pro objednatele dopravy (stát, kraje). Tudíž je v jejich zájmu-co objednat. Ojeté vagóny ze zahraničí výrazně vylepšili kvalitu cestování v dálkové dopravě. A to jak u Českých drah, tak i Regio jetu. Dá se tedy předpokládat, že z omezených zdrojů opd2 budou chtít objednavatelé získat zejména moderní příměstské ucelené jednotky. V tomto případě je nutno podotknout zajímavou situaci. V Rakousku používané jednotky Bombardier Talent 1 budou brzy nahrazovány novou generací těchto vozů (T3). Ve Vorarlbersku by měly první soupravy začít jezdit v roce 2019. Pro České kraje (ty u nichž prevládá provoz na střídavý proud),které budou méně úspěšné v dotacích, se rýsuje možnost pořídit tyto soupravy za rozumný peníz. Po nezbytné avšak nikoli technicky příliš náročné modernizaci ( z 15kv na 25kv), by tyto kraje získaly zajímavé jednotky pro regionální nebo i přeshraniční provoz. Na rovinu. Žádný kraj nebude v rámci svých potřeb nových nízkopodlažních souprav uspojen na 100 procent. Tolik peněz v opd prostě není. Dám tedy příklad: Jihomoravský kraj si s opd2 pořídí xx zbrusu nových patrových jednotek pro příměstský provoz. A poté z vlastních zdrojů pořídí a modernizuje tyto starší rakouské jednotky. Ponecháním Rakouského vlak.zabezpečovače a obou systémů (15kv a 25kv), získá kraj ideální prostředek pro přeshraniční provoz. Bylo by třeba zvážit elektrifikaci tratě z Brna do Hrušovan a Hevlína. Výstavbu mostu přes řeku Dyji do Laa a.d. Thaya. Poté zavést regionální provoz na trase Brno-Mor.Bránice ( zde v dvojité trakci s přímým vlakem do Oslavan)-Hrušovany-Hevlín-Laa/Mistelbach. A druhá linka do kříže: Břeclav-Hrušovany-Znojmo/Retz. Stálo by i za úvahu, vést část trasy po Rakouském území v dotovaném systému Vor. Společně s elektrifikací, novými nástupišti, zejména pak kvalitní p+r a výše zmíněné vlakové soupravy, dokáží posunout Jm nebo jihočeskou dopravu o pěkný kus dopředu. Ovšem tato informace je více než půl roku stará. Tedy věřím, že dobře placení krajští náměstci pro dopravu a jím podřízení úředníci, na tom intezivně pracují a již vedou s Rakouskou stranou jednání. 🙂

    • Dotace pro dopravce z OPD2 může krýt maximálně 40 % uznatelných nákladů. V případě nákupu objednatelem to je víc, tuším 75 %. Hlavě by ale peníze z OPD2 měly směřovat do infrastruktury, sehnat je na vozidla z jiných zdrojů je jednodušší.

      V Polsku teď PKP IC soutěží 55+26 nových vagónů klasické stavby různých typů.

      >Poté zavést regionální provoz na trase Brno-Mor.Bránice ( zde v dvojité trakci s přímým vlakem do Oslavan)-Hrušovany-Hevlín-Laa/Mistelbach.

      A následně platit lidem, ať tím vůbec někdo jezdí.

    • Re Rado. Ne já myslel úplně nové. Jako ty nové Flirty, Pendolína, Pesy a spol, co v Polsku jezdí za Europeníze na dálkových trasách. Na Slovensku se nyní taky snad kupují nové vagóny..

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora