Odboráři ve Škodě Auto chtějí přidat 18 %, začíná bitva o navýšení mezd

Výroba modelu Karoq v závodě Škoda Auto v Kvasinách. Foto: Škoda AutoVýroba modelu Karoq v závodě Škoda Auto v Kvasinách. Foto: Škoda Auto

V největší tuzemské firmě začíná bitva o podobu mezd v letošním a příštím roce. Odboráři ve Škoda Auto, která zažívá

V největší tuzemské firmě začíná bitva o podobu mezd v letošním a příštím roce. Odboráři ve Škoda Auto, která zažívá rekordní výsledky, poprvé v historii představili hned na úvod i své požadavky, se kterými jdou do kolektivního vyjednávání.

V šesti bodech požadují celkový růst až o osmnáct procent; jde o kombinaci navýšení základního tarifu, osobního ohodnocení, zaručených bonusů a mimořádných prémií. Vyplývá to z informací, které zveřejnil odborový list Škodovácký odborář.

Odbory ve Škodě Auto jsou mimořádně silné, sdružují více než dvě třetiny zaměstnanců. I díky nim patří Škoda Auto ke špičce ve mzdách, průměrná dělnická mzda loni přesáhla 40 tisíc korun po započtení všech bonusů. Odboráři chtějí kolektivní smlouvu na jeden rok, nárůst tarifu ve všech tarifních třídách i mezitřídách o 14 %. V osobním ohodnocení chtějí navýšit průměrnou rozpočtovanou částku na osobní ohodnocení z 15,3 % na 16 % vždy z aktuálně platných tarifů. U zaručeného bonusu chtějí, aby ho lidé dostávali i při kratším pracovním poměru, než jeden rok. K tomu chtějí ještě dvě mimořádné prémie. „Výše uvedenými opatřeními chceme zajistit tarifním zaměstnancům růst mezd v roce 2018 minimálně o 18 %,“ uvedl list.

Odboráři ve svém textu uvádějí, že mají několik trumfů: silnou členskou základnu a nedostatek zaměstnanců na trhu práce. Zároveň vyprší ve firmě dohoda o Katalogu systémů pracovní doby. „V rámci strategie jednání je ve hře i časově neomezená stávka, která se bude odvíjet od výsledku vyjednávání, kdy každý posun posoudí Podniková rada jako nový mandát,“ píší odboráři. Jako základ chtějí stávkovat nejméně deset dnů.

Už nikdo nebude moci říkat, že jsme levní, práci našich zaměstnanců výrazně zdražíme,“ řekl předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík. „Odvedli jsme miliardy do Volkswagenu, pomáháme řešit situaci s emisními problémy, velké peníze nás stojí projekt Indie a další světové lokality. Teď je čas, aby námi vydělané peníze šly i našim zaměstnancům v tuzemsku,“ dodal Povšík.

Ve Škodě Auto uzavírali naposledy kolektivní smlouvu před dvěma lety, nakonec se obě strany dohodly na nárůstu o 11,2 % během dvou let. Škoda Auto kolektivní vyjednávání nekomentuje.

Tagy kolektivní vyjednávání mzdy Škoda Auto
8 komentářů