Doprava ve městě Parkování

Od čtvrtka platí nové placené zóny i na Praze 3 a 7. Auta z carsharingu mají místa zdarma

Parkovací automat, foto: TSK
Parkovací automat, foto: TSK

Do nového systému zón placeného stání se od čtvrtka připojí přes 25 tisíc parkovacích míst v Praze 3 a 7. Na rozdíl od obyvatel jiných městských částí nepůjde pro obyvatele o velkou změnu, za parkování zde platí už delší dobu. Změnu pocítí hlavně návštěvníci těchto čtvrtí. V červenci se má do systému připojit ještě Praha 4, další rozšiřování přichází do úvahy až po komunálních volbách.

Obyvatelé obou městských částí nemusí kvůli přechodu na nový systém dělat nic, jejich povolení k parkování automaticky přechází na elektronický systém. Změní se ale systém značení: ke klasickým modrým přibudou fialové zóny, které značí místa, kde mohou parkovat návštěvníci a rezidenti dohromady. Naopak končí zcela zelené zóny jen pro návštěvníky. Svislé značení všech parkovišť je hotové, někde ale chybí ještě samotné „čáry“ na asfaltu,

Díky novému vyprojektování zón došlo k zásadní změně i v parkování u přechodů. Nově bude vždy volné místo 5 metrů před přechodem pro chodce pro zvýšení jejich bezpečnosti. Zmizelo tak zhruba jedno procento parkovacích míst, ta se ale našla jinde. Kompletní plán nových zón je na městském webu Parkujvklidu.cz

V Praze 3 bude pod zónou placeného stání celkem 14 850 míst na ulicích, z toho 9 860 míst bude v modrých, 4 300 míst ve fialových a 790 míst ostatní (invalidé, zásobování a jiná). V Praze 7 bude v zóně 9 620 parkovacích míst, z toho 6 460 stání v modré zóně, 2 090 stání ve smíšené (fialové) zóně 520 míst v návštěvnické (oranžové) zóně 550 míst ostatní

Změna systému pro obyvatele znamená ještě jednu  změnu. Podle zákonů už od 1. února nesmí mít za předním sklem svoji kartu potvrzující zaplacené rezidenční parkování. „Čistě podle zákona tam už nesmí být, protože končí její platnost a neplatná karta může být policistou vyhodnocena jako objekt, který může omezit výhled z vozidla,“ řekl vedoucí oddělení organizace dopravy pražského magistrátu Libor Šíma.

Místo pochůzkářů zkoumajících platnost papírových karet a lístků  bude ulicemi projíždět vůz s kamerami, který ověří, zda mají lidé zaplacené parkování nebo ne. Strážníci se tak budou moci více zaměřit na problémové lokality a notorické neplatiče.

Od zítřka dojde k malé změně i v městských částech Praha 13, Praha 16 a Praha 22. I když na většině jejich území nebude dosud parkování zpoplatněno, systém parkovacích zón se zavede na exponovaných místech. V případě Prahy 13 jde o parkování u polikliniky Lípa v Nových Butovicích a před Úřadem městské části, v případě Prahy 16 u zdravotního střediska v ulici Sídliště, v Praze 22 v Uhříněvsi před úřadem městské části a v nejbližším okolí.

K rozšiřování má dojít ještě na Praze 4. Město se s městskou částí už dohodlo na ostrém startu systému od 1. července. Právě Praha 4 je jedním z posledních útočišť bezplatného parkování v Praze. Podle Petra Horského z firmy M.O.Z. Consult, která zóny projektuje, by mohlo z ulic Prahy 4 zmizet až pět tisíc aut. „Na některých místech je parkování zcela neregulované a živelné. Aby mohlo dojít k označení zón, bude nutno dočasně provést zákazy parkování, nebo využit jarní blokové čištění,“ dodal Horský.

V případě Prahy 4 by mělo vzniknout navíc nové parkoviště P+R v Kongresovém centru. Do Rady města míří materiál, který počítá s pronájmem 300 míst v Kongresovém centru. Denní sazba bude 80 korun, přes noc 500 korun. Město s velkou pravděpodobností bude parkoviště dotovat nebo na něm nevydělá. Za jedno státní zaplatí 1705 Kč bez DPH měsíčně.

Velkou změnou je i náběh systému bezplatného parkování pro auta v takzvaném carsharingu. Podle nového modelu budou smět auta stát kdekoliv po Praze na zónách placeného stání, aniž by museli provozovatelé platit parkovné.

Bude se to ale týkat jen aut, která budou v registrována v městském systému carsharingu a která.  může kdokoliv z veřejnosti využít. Bezplatné parkování se bude týkat jen při „čekání“ na využití auta. Pokud auto řidič odstaví a dál ho bude podle systému používat, bude platit parkování jako návštěvník. Aktuálně je v Praze registrováno v systému takzvaného plovoucího carsharingu zhruba 250 vozů.

16 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jedna věc je v článku zmíněna nepříliš explicitně: na Praze 3 byla zrušena VŠECHNA parkovací místa v oranžových a zelených zónách a převedena na zóny smíšené. Takže návštěva zůstávající v týdnu přes noc musí platit třeba 12 hodin parkování, a to ani nemulvím o faktu, že noční parkování je za stejnou cenu jako parkování denní. Dosud byla zelená zóna např.v prakticky neobydlené Olšanské ul., kde přes noc neparkoval téměř nikdo a místo se tam našlo vždy. Takže jde zase jen o další ždímání peněz z lidí.

  • héj pepíci, za dva tři měsíce máme školení řidičů, tak prosím pošlete na moravu tu vyhlášku at se máme čím řídit, my jedeme podle zákona o silničním provozu 361/2000 Sb a ještě myslíte i na barvoslepé řidiče?

    • Díky, nejen tam, jen jsem zapomněl připojit text z listopadu, kde jsme o tom psali.

  • Nevím proč takové politiky prostě voliči nevymění. Třeba Žižkov, chcete u hotelu zaparkovat na 8 hodin na školení,
    ale prý není možné, že automat umí na 2 hodiny. Takže je vlastně ekonomicky poškozují. Navíc cena 1,3 euro za hodinu je nehorázná, přesahuje mnohdy Švýcarsko, Itálii.
    A to vše jen tahá lidem peníze z kapes a snižuje konkurenceschopnost. Prostě měla by být referenda, jinak volič nemá možnost reálně ovlivňovat politiku kolem sebe.

    • Holt je třeba akceptovat fakt, že na místo k parkování na ulici není nárokové. Zavedení placených zón pro regulaci dopravy je všeobecně pozitivní.

    • Všeobecně pozitivní? To jako čím konkrétně? Že vyžene z města obchod, firmy, lidi a zákazníky?

    • Na kraji Prahy existuji parkoviste za 10 korun na den – pak exituje něco cemu se říká MHD – to je něco cim se cestuje rychle levne a pohodlne po celem meste… 🙂 Je to 2x 32 Korun nebo 110 Korun neomezene.. Prekvapko, co ??? 😀

    • Na Žižkov jezdí i MHD, hotel může mít parkování ve dvoře (má-li jej). Emise zase přinášejí ztráty. Vše má svoje.

    • Johny: Ano, máte pravdu, tato parkoviště opravdu existují. Jen se již platí 20,- Kč na den a hlavně tam tak kolem půl deváté již nenajdete volné místo. To mluvím o ykušenosti mé a kolegů na Chodově. A co vím od jiných lidí, tak třeba na ČM bývá plno již před osmou. Překvápko co?

    • Johny. Jo? A jak bude přestupovat na bus na florenci, když tam nevede metro. Hledat ze které zastávky a podobně. Zaplatí za parkovné, pak za lístek, ztratí hromadu času a ještě mu někdo může ukrást auto.. Ne. Podle mě se na Prahu vykašle. A z té čtvrtí bude mrtvá noclehárna.

  • Modré zóny jsou klasický příkladem, kdy řešením problému, který město samo ve velkém vytváří svou nečinností a kašláním na infrastrukturu, vzniknou problémy násobně větší. Na lidi se kašle, zóny pomůžou minimu lidí v dané lokalitě a naopak je omezí když cestují jinam. Ale hlavně že se penízky sypou za povolení, z automatů a hlavně z pokut. A navíc je to omezení aut, takže se do toho ještě přidávají praštění Zelení a podobná verbež z různých Automatů a cyklo(ne)ziskovek, bike či carsharingů a podobných aktivit, které ovšem dopravě naprosto nic nepřináší a v těch pár desetinách procenta, kterými se podílí na dopravě, jsou úplně zbytečné a jen zabírají místo na chodnících a vozovkách.

    • Z praxe vím, že zavedení zóny placeného stání pomůže v dané oblasti velmi výrazně, kromě toho zóny přispívají k omezení IAD pro cesty po městě.

    • Při zavádění zón se jaksi nepočítá a tím, ze přijede někdo s celou rodinou k někomu na víkend. Z vlastní zkušenosti to dělám tak, ze zastavím na výstražná světla na volném parkovacim místě v modré zóně, vylozim rychlé rodinu a pak to jedu někam preparkovat do zelené zóny.
      Ten problém vzniká z toho, ze ke každé bytové jednotce ma být jedno parkovací místo, jenže v současné době ma každá rodina dvě auta, čili i v současné výstavbě je minimální stanovený počet parkovacích míst poloviční oproti potřebě.
      Další věci je, ze u rekonstrukci stačilo požádat o výjimku z vyhlášky a nemusel mít člověk ani parkovací místo pro bytovou jednotku.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora