Cestovní ruch Infrastruktura Letectví Zprávy

Obrazem: Stavba začala. Jihočeské letiště potřebuje k uživení 80 tisíc cestujících

Letiště České Budějovice. Tady bude stát nový terminál. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Letiště České Budějovice. Tady bude stát nový terminál. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na bývalém vojenském letišti u Českých Budějovic dnes začala stavba nového terminálu, která má definitivně završit proměnu někdejší základny Migů 29 v mezinárodní vzdušný přístav. „Za několik blízkých let budou z této stojánky odlétat lidé na dovolenou a myslím, že to první letadlo bude naplněno k prasknutí,“ nešetřil optimismem ředitel letiště Ladislav Ondřich, když uprostřed „ničeho“ odhaloval základní kámen.

Podle něj chce letiště do budoucna přilákat minimálně 80 tisíc pasažérů ročně, což je hranice rentability. Pro srovnání loňská čísla ostatních regionálních letišť: Karlovy Vary – 25 tisíc, Pardubice – 31 tisíc, Ostrava – 258 tisíc a Brno – 418 tisíc cestujících. Některá letiště na tom přitom byla v minulosti výrazně lépe, například v roce 2013 v Pardubicích odbavili rekordních 184 tisíc cestujících.

Jihočeši se podle Ondřicha spoléhají především na nízké náklady. Provoz letiště dnes stojí 50 milionů korun ročně, což by se nemělo po dostavbě výrazně zvýšit. Letiště si chce udělat průzkum mezi veřejností, o jaké linky by lidé stáli. Zásadní ale bude přesvědčit cestovní kanceláře, aby z Budějovic začaly vysílat charterové lety. Ty by měly tvořit podle Ondřicha až 90 procent provozu. „Je to krok k rozvoji celého regionu. Po dokončení letiště se nám bude rozhodně lépe hledat strategický partner,“ doplnila jihočeská hejtmanka Ivana Stránská.

Akcionáři letiště jsou kraj a České Budějovice. Stavbu provádí Hochtief, který například zbudoval i řídící věž v Ostravě nebo středisko Řízení letového provozu v Jenči. Stavba má být hotova v květnu 2019, pak musí letiště projít certifikací. Se zahájením takzvaného velkého provozu počítá na jaře 2020. Dnes funguje v režimu veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní kategorie 4C (rozpětí křídel letounu do 36 metrů). Přestavba a status veřejného mezinárodního letiště umožní přijímat a odbavovat i stroje typu Boeing B737 nebo Airbus A320.

9 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Z Plané létaly MiG-27, nikoliv MiG-29A. Celý ten projekt je jen obrovský tunel na veřejné peníze, který lidem v JČK nijak neprospěje.

  • Nikdo tam létat nebude. Je to naprostý nesmysl, vyhazování peněz, stejně jako slavné splavnění Vltavy. Už se tam utopila miliarda, momentálně se tam topí druhá. Stačí se podívat na libovolná regionální letiště, jak skomírají a jak počet pasažérů klesá, i přes masivní dotace a propagaci. Hlavně že na regionální dopravu a funkční IDS po vzoru jihomoravského peníze nejsou, přitom tuto dopravu používá řádově více lidí, než i optimistický odhad 80 000 pasažérů ročně.

  • Burgas, Rhodos, Hurghada, možná Heraklion a Antalya…to bych si dovedl představit, že jim tam cestovky zkusí rozlétat. Pak Ryanair do Londýna….Ale jestli to stačí na 80 tisíc cestujících ročně?

    Jihočeský kraj má mnohem větší turistický potenciál než třeba Pardubický, tak tady bych si dovedl představit taky nějaký charter pro zahraniční cestovky, třeba z Holandska…

    • České Budějovice jsou pro mnohé letecké cestující určitě zajímavější lokalitou, než třeba Mošnov nebo Brno – z jihu Čech (ale i ze sousedního rakouského severního příhraničí) je nejen do Vídně i do Prahy či Mnichova dost daleko na to, aby při zajímavých charterových destinacích mohly být České Budějovice zajímaví třeba i pro nějaké menší regionální rakouské cestovní kanceláře – záleží na cenách, jaké by pro ně letiště nastavilo.

  • Hmm – mají tam až do areálu letiště i použitelnou železniční vlečku: co tak ji třeba využít k obsluze letiště i železnicí? Vyšlo by to skoro zadarmo a bez hloupých problémů a debat a la pražská Ruzyně i nehorázného plýtvání financemi jako v případě ostravského Mošnova …

    • Oproti ostatním srovnatelným letistim je to dost, ale pro dovolenkare z Číny, Japonska by to mohla být zajímavá alternativa.
      Zajímala by mne návratnost při těch 80 000 pasažérů.
      Vlecka na letiště je dobrá, ale netuším, jaká je na ni rychlost a zabezpečení, takže pravděpodobně bude nutná rekonstrukce nebo úprava.

    • K vlečce: Cesta z budějovického nádraží trvá vlaku kolem 40 minut. Zdržení představuje například výhybka při odbočce z běžné trati na vlečku v Boršově, kterou je třeba odemknout a přehodit. U každého přejezdu na vlečce musí být zřízenec a zastavit auta. Pokud se instalují automatické výhybky a přejezdové zabezpečení, mohla by se cesta zkrátit na dvacet minut.

    • Za dvacet minut to přejede autobus mhd z nádraží. A když si tam udělají zastávky autobusy z Prahy do Českého Krumlova, tak máme spojení každou půlhodinu až hodinu. A bez dotací.

    • Úplně zadarmo by úpravy spojené s provozováním smysluplné osobní dopravy po vlečce samozřejmě nebyly, ale klidně si dovedu představit třeba i vedení přímých vlaků z / do Písku města až na vlečku a zpět, když už si je JčK objednává v motorové trakci – a ty by mohly navíc vylepšit i dopravní obslužnost jižních oblastí Českých Budějovic (včetně Boršova a průmyslového areálu u Plané).