Automobily Logistika

Obrazem: Největší parkoviště v Česku.  Couvání 350 metrů po vagónech i stání jako „rybí kost“

Zhruba polovina vozů z Kolína odjíždí vlakem. Znamená to jízdu po horním patře autovozů, často až 350 metrů. Při příjezdu vozů do Kolína se musí vycouvat. Foto: Gefco
Zhruba polovina vozů z Kolína odjíždí vlakem. Znamená to jízdu po horním patře autovozů, často až 350 metrů. Při příjezdu vozů do Kolína se musí vycouvat. Foto: Gefco

Pokud jezdíte novější Toyotou, Citröenem, Peugetoem, Fordem či Nissanem, s velkou pravděpodobností tu vaše auto alespoň pár dní stálo.

Rozlehlé plochy v těsné blízkosti kolínské automobilky TPCA  jsou v Česku největším parkovištěm, kam se vejde až 6500 aut. Vlastní je společnost Gefco, která do Kolína přišla právě za TPCA. Z kolínských skladovacích ploch se tak postupně stal sklad i pro další automobilky.

Do Kolína přijedou auta vyrobená v zahraničí, tady se vyloží a distribuují se dál k jednotlivým dealerům. Pro některé značky odsud naopak probíhá  i distribuce do zahraničí.

Zhruba padesát procent aut přijíždí a odjíždí po železnici, každý den odsud jezdí vlaky nejméně dvakrát. Přímé vlaky z Kolína míří například do belgického přístavu Zeebruge nebo slovinského Koperu. Nakládka vlaků je operace, která vyžaduje zkušené řidiče, protože řidič jede v délce 350 metrů po spojených vagonech. Některá vozidla musejí v této vzdálenosti i couvat, aby byl dodržen standard pro naložení jednotlivých vagonů.

Auta v Kolíně se liší nejen vzhledem, ale i tím, jak jsou zaparkovaná. Každá automobilka má totiž své standardy pro parkování. Některá jsou zaparkovaná rovně, s minimálními rozestupy, jiné v úhlu 45%. Takovému parkování na šikmo se v automobilové logistice říká fishbone, tedy rybí kost. Stejně tak se liší automobilky v tom, jaký program péče o dlouhodobě skladovaná vozidla uplatňují. Jedná se o to, aby vozidlo, které čeká na svého zákazníka bylo i po delší době ve stejném stavu jakoby právě opustilo továrnu. Vozidla se tedy chrání foliemi proti znečištění, odpojují se baterie, periodicky se kontroluje stav tlaku v pneumatikách a další úkony.

Pro Gefco není logistika v Kolíně už několik let dávno jen parkování či nakládání a vykládání vlaků. Pro fleetové klienty instaluje firma také zabezpečovací zařízení na řadící páky, navigace (elektronické knihy jízd), dřevěné podlahy a opláštění užitkových vozidel. Takové úpravy se nevyplácí dělat přímo na výrobní lince, proto má Gefco vlastní halu, ve které tyto úpravy provádí. Podle odhadů se takto mění vzhled či funkce vozu na přání zákazníka u každého pátého kolínského auta. Vzhledem k tomu, že kolínským centrem projede ročně zhruba 75 000 vozidel, která do skladovacích prostor přijela mnohdy z velké dálky, má zde Gefco i opravárenské dílny, kde opravuje zejména drobná poškození vzniklá v průběhu přepravy vozidel

 

 

Štítky

1 komentář

Klikněte pro vložení komentáře
  • Při plánování a výstavbě automobilky se uvažovalo i o zařízení, které by „poroučelo větru a dešti“. V případě hrozby krup by střílelo do mraků patrony s chemickými látkami, které by zabránily tvorbě krup a ty místo toho spadly jen jako neškodný déšť. Nakonec se od tohoto plánu upustilo, údajně by se nevyplatil. Je fakt, že za celou dobu existence automobilky zde žádné masivní krupobití, které by poškodilo zaparkovaná auta, nebylo.