Železnice

Dýšina na Plzeňsku získá druhou zastávku. Díky nejdelšímu českému tunelu

Stavba tunelů Ejpovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Stavba tunelů Ejpovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Drážní úřad rozhodl o nových názvech zastávek v obci Dýšina u Plzně, kde poměry na železnici v prosinci výrazně změní dokončení koridorové přeložky s ejpovickými tunely.

Mapa přeložky Ejpovice. Autor: SŽDC
Mapa přeložky Ejpovice.
Autor: SŽDC

Současná zastávka Dýšina, která zůstane na dnešní jednokolejné trati a ocitne se mimo koridor, se po zprovoznění bude nově jmenovat Dýšina-Horomyslice. „Obyvatelé obce Dýšina pak dostanou k dispozici zcela novou zastávku. Ponese nově název Dýšina a bude vystavěna v kilometru 96,980-97,800 tratě Praha – Plzeň,“ uvedl mluvčí úřadu Martin Novák.

Vizualizace koridoru za Ejpovicemi směr Plzeň. Stará trať vpravo, nová přeložka vlevo.  Autor: SŽDC
Vizualizace koridoru za Ejpovicemi směr Plzeň. Stará trať vpravo, nová přeložka vlevo.
Autor: SŽDC

Nové názvy zastávek budou platné od zahájení provozu na modernizované části trati. Úsek je součástí páteřní transevropské dopravní sítě a vnitrostátního třetího koridoru, jenž vede z Prahy přes Plzeň a Cheb na státní hranici
s Německem. Délka trati se díky přeložce s tunely v tomto úseku zkrátí o více než šest kilometrů.

16 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Nová zastávka vznikne u ulice Přátelství, tj. na spojnici mezi Dýšinou a Novou Hutí (pokud by měla být na přeložce tak dle kilometráže vychází cca do míst v minulosti uvažované zastávky Plzeň – Újezd). Název zastávky Dýšina je v pořádku – bude ležet na území obce Dýšina. VRT do budoucna určitě vadit nebude. A docela by mě zajímalo jak by František řešil dopravu po staré trati. To by jedna lokálka jezdila trasu Plzeň – po novém oblouku mimo Chrást směrem na Radnici a druhá Plzeň – Chrást a dále přes Dýšinu směrem na Ejpovice?

  • Ten napad vzesel od koho? Od mistnich? Existuji petice? Se divym ze nekdo chce v dnesni dobe jit pesky pres 1km….

    A v pripade investice do vrt prelizky (250km/h) severne od Ejpovic bude takova stavba prekazet… nemluve o tom, ze nad 200km aktualni normy neuvazuji existenci zastavky na teto koleji. Musi lez na odbocne trati

    • To je právě celý ten nesmysl se svedením stávající tratě do tunelu společného s budoucí VRT. Zastávka u obce Kyšice je v pořádku pro příměstskou dopravu. Naopak nechápu, proč na opouštěném úseku nevznikne místo stanice Chrást zastávka mezi Dýšinou a Novou Hutí, když už se do toho sahá (jak je využívaná současná zastávka Dýšina, nevím). Osobně si myslím, že zvolené řešení je nevýhodné pro krajskou a výhledově i pro dálkovou dopravu zároveň.

  • Proč Dýšina, když bude v katastru Kyšic na kraji obce Kyšice?

    • Asi pro vyjádření ještě větší lhostejnosti k menším sídlům, logické vysvětlení mne též nenapadá. 🙁

    • Přesně to (= že název Dýšina je v tomto případě pitomost) mě samozřejmě napadlo také, když jsem se podíval na mapu, a proto jsem žádal autory o podrobnější informace (mapu) – ta nová zastávka totiž logicky (aby měla vůbec nějaký smysl) může být situována jedině někde poblíž křížení přeložené trati se silnicí II/180, tedy cca 1 km od centra obce Kyšice na jejím katastru, přičemž do centra Dýšiny je to odtamtud minimálně dvakrát tak daleko (tam je to blíž i ze současného nádraží v Chrástu): úředníci z DÚ zkrátka zase zaperlili …
      Když jsme u toho: bylo by zjevně užitečné posunout perón v současné žst. Chrást u Plzně po „zlokálkování“ současné dvoukolejky (když už tudy „dálkové“ osobní vlaky jezdit nebudou) právě blíž k Dýšině, protože obec Chrást má ve své zástavbě dvě další zastávky, které ji obsluhují mnohem lépe než stávající nádraží: ten posunutý tarifní bod by se pak mohl smysluplně jmenovat Dýšina a nová zastávka na přeložce by klidně mohla nést zmíněný název Kyšice – ale to by někdo musel myslet hlavou, a to se dnes příliš nenosí …

  • A nějaká mapička s vyznačením prostoru, kde ta nová zastávka bude, ta by nebyla – nebo aspoň souřadnice GPS, abychom to nemuseli pracně odhadovat?
    Navíc uvedené staničení se mi zdá být trochu podivné – 820 metrů dlouhá zastávka? Neměl by to být spíše kilometr 97,080?

    • Doplnili jsme mapku SŽDC. Dýšina tam sice není vyznačena, ale je kousek za Ejpovicemi.

    • Co když bude zastávka směrově protilehlá? I to může být.

  • Dýšina na jednokolejné trati? Oni vytrhají kolej z Ejpovic? A z Chrástu do Plzně to zruší úplně?

    • Ano, zůstane pouze jednokolejná trať Radnice – Chrást u Plzně -Ejpovice, zbytek se, žel, vytrhá. SŽDC tvrdí, že nemají na údržbu staré trati Chrást – Plzeň peníze… 🙁 Ale už letos jezdí přímé vlaky Radnice – Chrást – Plzeň, nebál bych se, že to kraj zruší. Jen to holt bude pár minut navíc 🙁

    • A z žst Chrást u Plzně, tedy stanice o 8 dopravních kolejích, vybavená RZZ s číslicovou volbou se má stát dopravna D3.

    • jaké asi budou provozní náklady tohoto tunelu ve srovnání s údržbu staré trati Chrást – Plzeň :/
      neočekávám, že bude zachován přímý spoj Plzeň-Radnice, tj. nově s úvratí v Ejpovicích :/

    • Přímé spojení Radnic z Plzní už funguje dva roky. V týdnu jsou to dva páry vlaků a o víkendu všechny vlaky v taktu po 2 hodinách. Po otevření tunelu je v plánu, že budou všechny vlaky jezdit Radnice – Ejpovice – Plzeň, a to i v týdnu. Bohužel rychlost z Chrástu u Plzně do Ejpovic bude snížena na 60 km/h díky ponížení trati na D3.

    • Z hlediska regionální dopravy by bylo lepší zachování stávajícího závleku s obsluhou Dýšiny, Chrástu a případně i Bukovce, stavba oblouku od Radnic směrem na Plzeň a novostavba tunelu výhradně pro dálkovou dopravu (s budoucím zapojením do VRT). Pravda, Kyšice by nezískaly vlastní zastávku, která ale snad v původním projektu ani nebyla, nebo se o ní nemluvilo.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora