Trolejbusy Železnice Železniční průmysl Zprávy

Obchod roku vzal nečekaný obrat. Plzeňskou Škodu kupuje skupina PPF

Lokomotiva Škoda vyrobená pro Bavorsko. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Lokomotiva Škoda vyrobená pro Bavorsko. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Plzeňská strojírna Škoda Transportation skončila nakonec v náruči skupiny PPF finančníka Petra Kellnera. Informaci přinesl jako první server iHned.cz, PPF a Škoda ji dnes potvrdily.

„Mezi firmou CEIL (jediný akcionář skupiny Škoda Transportation) a společností PPF došlo k podpisu smlouvy o převodu sto procent akcií společnosti Škoda Transportation,“ píše se v tiskovém prohlášení Škody. Definitivní vypořádání akvizice pak nastane po schválení příslušnými antimonopolními úřady.

„Součástí transakce je i závazek skupiny PPF poskytnout společnosti Škoda Transportation provozní úvěr za účelem financování nezbytných potřeb společnosti,“ doplnila ve své zprávě PPF.

„Vstup silného finančního partnera v podobě skupiny PPF do společnosti Škoda Transportation přispěje k jejímu dalšímu rozvoji,“ uvedl výrobce dopravních prostředků v tiskové zprávě ke transakci.

Kellnerův vstup do jednání a podpis smlouvy znamená zásadní obrat v dosavadním vývoji. O prodeji plzeňské strojírenské skupiny se hovoří více než rok, za hlavního zájemce byla považována od počátku čínská CRRC, která jednání potvrdila v prohlášení pro burzu. Naposledy pak začátkem listopadu přišly Mf Dnes a Euro s tím, že Škodu kupuje miliardář Daniel Křetínský.

Podle zdrojů Hospodářských novin byl Křetínský poslední měsíce k převzetí Škody Transportation nejblíž, nakonec však jeden z konečných akcionářů plzeňské firmy přivedl na jednání Petra Kellnera. A ačkoliv Kellner a Křetínský v minulosti udělali společně hned několik velkých obchodů, nejbohatší Čech nabídku majitele fotbalové Sparty o něco převýšil.

 

Hlavními akcionáři Škody Transportation (potažmo firmy CEIL) jsou Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla a Jiří Diviš. Poslední dva jmenovaní na jaře podle Eura formálně převedli své podíly na příbuzné. Menší podíly ve firmě drží ještě šestice top manažerů, například dnešní generální ředitel Tomáš Ignačák, jeho předchůdce a nynější plzeňský hejtman Josef Bernard nebo šéf dceřiné Škody Electric Jaromír Šilhánek.

Hodnota transakce nebyla zveřejněna.

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • No nevím, jestli je tohle zrovna pozitivní zpráva. Určitě lepší, než kdyby Škodu koupili Číňani, ale Kellner je jen investor, obchodník a finančník a doposud neměl žádné průmyslové ambice, takže se docela obávám, že za pár let Škodu prodá dál. Klidně těm Číňanům, nakonec v Číně má velký byznys a Škoda mu může sloužit jako dobrý úplatek…
    Křetínský naopak buduje energeticko-průmyslový konglomerát a Škoda by v jeho EPH měl velký smysl (vlastní i SOR, EP Cargo, LokoTrain) a není u něj moc pravděpodobnost, že by se chtěl za pár let Škody zbavit.
    Za mě je tedy velká škoda, že Škodu nekoupil Křetínský.

    • Je možné že to pak odkoupí, ještě by to mělo smysl pro toho co má Czechoslovak Group (jméno mi vypadlo). Ale zase pokud se podaří výrobky dostat nt úroveň, tak by mohla udělat dost slušný obrat a zisk.

    • Protože je investor, tak podnik se špatným renomé a bez peněz koupí, zainvestuje pár miliard, za pár let podepíše velké kontrakty a může to prodat třeba za 50. Neumím to přesně odhadnout, určitě se třeba v magazínu Euro nebo podobných brzy objeví nějaký výpočet, ale smysl je jasný. Vzpomeňte si na Tatru, jak píše K.S.. Ta se několikanásobně zhodnotila prakticky okamžitě…

  • Chudaci ČD a praha. Teď budou ty technický sračky muset kupovat tuplem.

    • A nebo se naopak situace zlepší ve prospěch všech. Kellner sice není filantrop, kterému by nešlo o zisk, ale na druhou stranu není ani blázen, který by se snažil o zisk na úkor budoucnosti firmy – tak jak to dělá současné vedení společnosti. Pokud bude chtít tu investici zhodnotit, tak jednoduše bude muset zapracovat jak na technické stránce (a to jak podniku samotného, tak produktů), tak na obchodní.
      Uvidíme co z toho bude.

    • zatím to vypadá, že ČD si od nich po „veleúspěšném“ kšeftu s řadou 380, nekoupí už ani šroubek;)

    • No, jak to říci… Zase si tu PPF neidealizujte, pracuju ve firmě, kterou koupili. Svoje lidi ve vedení nemají a zevnitř to vypadá, že je (ne zcela ideální) poměry ve firmě snad ani nezajímají.

      U Škodovky bych proto taky nečekal, že se celá PPF postaví na hlavu a bude mít transformaci Škodovky jako prioritu č. 1.

Newsletter

Partneři


Výběr editora