Dopravci Železnice

ÖBB stoply prodej vagónů Českým drahám, část ale pošlou do Česka na výpomoc

Interiér vozu Bmz po úpravách Českými drahami. Foto: ČD
Interiér vozu Bmz po úpravách Českými drahami. Foto: ČD

Přísun rakouských vozů na českou železnici se zadrhl. Ze série 41 ojetých vozů řady Bmz z flotily rakouského státního dopravce ÖBB, jejichž nákup byl předběžně schválen už na podzim, získají České dráhy zatím jen malou část. Nikoliv ale do svého vlastnictví.

Osm vagónů se už v příštích dnech objeví na Jižních expresech mezi Prahou, Českými Budějovicemi a Lincem. Na rozdíl od minulosti ale nepůjde o nákup, ale o výpomoc ze strany rakouského dopravce.

Deníku Zdopravy.cz transakci potvrdilo několik zdrojů z Českých drah, firma oficiálně obchod nevyvrátila ani nepotvrdila. „Obecně platí, že vozy pro dálkovou dopravu potřebujeme . Pokud by byly na trhu za odpovídající cenu k dispozici, budeme se o takovou nabídku zajímat,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Transakce umožní Českým drahám přesunout vozy řady Bee z Jižních expresů na linku R16 z Prahy do Plzně a Klatov. Na této trase firma bojuje s nedostatkem vagonů a kvůli tomu musí nasazovat starší vozy, například „koženky“ řady B. Modernizace jiných vozů řady Bmz v dceřiné firmě DPOV totiž nabraly zpoždění.

České dráhy nebyly jedinými zájemci o použité vozy z Rakouska. Rakouské státní dráhy ale prodej všech vagónů zastavily, protože s příchodem RegioJetu na linku Praha – Vídeň zjistily, že prodejem pomohly vyrůst nové konkurenci. Flotila RegioJetu je totiž postavená právě na rakouských vozech. ÖBB na dotaz deníku Zdopravy.cz zatím nereagovaly, není tak zřejmé, zda jde o trvalé nebo jen dočasné opatření.

17 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Aha, čili nestane se něco, co nikdy nikdo nepotrdil, že se má stát. Článek je pokleslý clickbait a web čím dál větší bulvár. To je škoda 🙁

    • Existují písemné dokumenty, že se to mělo stát. Škoda, že se neumíte podepsat, pane anonymní hrdino.

  • oni jako neudělají repas jak to dělá RJ, ale třeba já raději v astře, protože v Bmz usnu a hrozí přejetí cílové stanice. Ale stejnak si myslí, že rakušáci neví vlastně co tím zamýšlí.

  • Pro pana Jaklika: ještě jsem neviděl Béčko, které by bylo staré 60. let. A řekl bych, že lepší béčko, než jet z ČB do Prahy na stojáka.

  • ÖBB neprodají Českým drahám ojeté vozy, protože RegioJet je pro oba dopravce konkurencí? To postrádá logiku.

  • No tak hlavně že ty Bee půjdou někam do kelu. A R17 bude v kožence, případně „humanizované“ kožence, asi do chvíle, než tomu někde upadnou kola. Fakt dík za Jižní expresy, kvůli nim je R17 dál a dál nepoužitelnější.

    • Naprosto souhlasím, jezdil bych vlakem víc, ale při jízdě 60 let starým béčkem si vždycky říkám zase dlouho nepojedu.

    • Situace by se měla zlepšit po dodání vozů na EC Praha-Budapešť.

    • Praha – Plzeň jezdí od prosince nejčastěji 4 vozové rychlíky, většina vozů je v původním provedení nebo rekonstruované vozy B, jízdní doby se prodloužily, kvalita šla rapidně dolů, přesto ČD to stále nazývají Rx… Neříkám, že RegioPanter je něco luxusního, ale nazývat Rx spoje RegioPanter a spoje s desítky let starými vozy… Nemluvě o tom, že nechápu, proč Rx vůbec vzniklo – to co dnes jezdí na IC, EC by mělo běžně jezdot na všech rychlících…

    • Proč by tomu měly upadávat kola? Ty vozy chodí pravidelně na prohlídky a pokud vím, tak ty slavné Bmz z Rakouska mají rok výroby 1975, to znamená, že jsou o 6 let starší. Takže bych se té vaší teorie bál spíš u Bmz.

    • Kajmane, jste nevděčník. Přečtěte si v nejnovějším vydání humoristického časopisu Železničář rozhovor se soudruhem Krtkem, který říká, že bez nás, jejich cestujících by „[jejich] práce neměla smysl“.

      Proto i za vás osobně bojuje v Bruselu, aby nás všechny ochránil před zbrklou a neuváženou liberalizací, s níž může „zmizet řada služeb a garance jejich síťovosti“. Nadto se může stát, že „nikdo z dopravců nebude mít peníze na opravu vozidel“. Na to Krtek na R17 nemá ani bez liberalizace, takže to bude asi pravda.

  • Zase dostaneme na jih Čech na expresy šunky z Rakouska a obstojné vozy co tu jezdí půjdou pryč to už snad není možný! To už ani nekomentuji rychlíky to je tragédie těžká. Škoda že o tuto trať nemá zájem konkurence!

    • Konkurence si počká, až bude trať úplně v pořádku a po rekonstrukci. Jako vždy. Co se týká Bmz, jsou to super vozy

  • V tom případě je pak ale pravděpodobnější, že ČD ty vozy nakonec dostane. ÖBB z toho přecejenom nějaký prachy má, ne že ne, a pochybuju, že ty vozy nechá hnít v kopřívách. Spolupráce mezi státními dopravce určitě bude lepší než ve vztahu státní dopravce – soukromník. Když sem se poprvé dozvěděl, že problémem je Regiojet, myslel jsem si, že je to proto, že chce RJ ty vozy nějak vyfouknout, tak tohle je spíš nejistota ÖBB, který teď nevědí co dělat. Každopádně je jenom možná otázka času, kdy ÖBB dojde, že ty vozy půjdou na našem území a směrem na východ na dračku a začne si prostřednictvím nějakého svého nového napůl soukromého dopravce provozovat ty vozy sama.

  • Otázka zda to má smysl, když si pak Ťok nakoupí na půjčovny jako Brno za 50 miliard nové euro paštiky.
    A čd pošle do kopru. Já bych do 2025 nechal Čechy jezdit v kožence a neinvestoval v takovém prostředí už ani korunu.. Aneb jak se to na konci dlouholetých kontraktů dělá a bude dělat.

    • Rok 2025 ČD v klidu přežijí, soutěže na rychlíky a regionální spoje jsou většinou v nedohlednu a SŽDC absolutně chybí koncepce rozvoje, takže si myslím, že Regiojet maximálně bude po roce 2019 jezdit trasu Praha – České Budějovice a možná Praha – Hamburg, protože tam bude vidět potenciál v nedotované dopravě a některé drobné tratě možná vysoutěží GWTR a Arriva, jestli nějaké soutěže vůbec budou. No a na zbytek dostanou ČD dotace v potřebné výši.