Infrastruktura Železnice

Nový železniční obr? Siemens a Alstom jednají o spojení. Kvůli Číňanům

Vectron 383.006 ČD Cargo s reklamou na vozové zásilky, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Vectron 383.006 ČD Cargo s reklamou na vozové zásilky, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Dva strojírenští evropští obři jednají o tom, že spojí svoji železniční výrobu v jednu společnost. Francouzský Alstom a německý Siemens tak chtějí zabránit rostoucím snahám čínských výrobců, zejména CRRC, o vstup na evropský trh.

Alstom jednání se Siemensem už oficiálně potvrdil poté, co se v zahraničních médiích začaly objevovat spekulace o tom, že Siemens jedná o spojení buď s Alstomem, nebo kanadským Bombardierem o spojení železničních divizí.

„Nedošlo zatím k žádnému konečnému rozhodnutí, diskuze probíhají. Zatím jednání nedospěla k dohodě,“ uvedl Alstom v prohlášení. Alstom jedná se Siemens Mobility, pod který spadají veškeré železniční aktivity, od výroby vozidel až po železniční zabezpečovací zařízení.

Agentura Bloomberg považuje možné spojení dvou velkých výrobců jako ochranu před vstupem čínských firem na evropský trh. V případě čínských investorů se mluví nejčastěji o CRRC a jejich zájmu o Škodu Transportation. Jednání o koupi firmy se ale vlečou. I proto se objevily spekulace, že by Škodu mohl koupit Siemens či jiný evropský výrobce vlaků, jen aby ji vyfoukl Číňanům. Vstup pro ně bez výrobního zázemí by byl totiž podstatně těžší.

Podle zdrojů Bloombergu se mají představenstva obou firem setkat tento týden, aby obchod projednali. Jde o překvapivý vývoj, dlouho se mluvilo o spojení Bombardieru a Siemensu. Akcie Bombardieru krátce po oznámení jednání Alstomu a Siemensu klesly o čtyři procenta.

Na českém trhu je na železnici známější Siemens, který vozí cestující jednotkami Desiro či railjet, úspěšné jsou i lokomotivy Vectron. Alstom na českou železnici nedodal zatím prakticky nic.

Bloomberg spojení přirovnání ke vzniku Airbusu, který založili evropské státy jako protiváhu dominujícímu americkému Boeingu. Teď je úhlavním „nepřítelem“ čínský železniční obr. Jde současně o trend spojování některých velkých německých a francouzských firem, například PSA nedávno ovládla Opel.

2 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Pendolina ČD jsou od Alstomu. Ovšem v době jejich nákupu to byl ještě Fiat. Ke spojení došlo později. Metrans má v Uhříněvsi novou hybridní lokomotivu Alstom H 3. Ta je z Německého závodu koncernu.

  • Myslím, že jejich výrobky se na echt dojče šínen nebudou pajtlovat,že ihned po průjezdu spadne zábradlí z mostu. Velká firma dlouhé peníze.

Newsletter

Partneři


Výběr editora