Informační technologie Infrastruktura Letectví Zprávy

2338 letadel denně. České nebe hlásí nový rekord, Lufthansu u nás dohánějí Emirates

Ilustrační foto. Autor: ŘLP
Ilustrační foto. Autor: ŘLP

Provoz v českém vzdušném prostoru ustanovil nový rekord. Nad českými zeměmi loni přelétlo 853 420 letadel, což je meziročně o dvě procenta více. V průměru to vychází na 2338 přeletů za den. V roce 2016 činil počet přeletů 836 610. Nejnovější statistiky Řízení letového provozu tak zapadají do mozaiky optimistických zpráv, které hovoří o nebývalé kondici mezinárodní letecké dopravy.

Loňské číslo vynikne především ve srovnání s 25 let starým údajem; za první rok existence samostatné republiky využilo český vzdušný prostor zhruba 154 tisíc letadel. „Jsem rád, že za celou pětadvacetiletou historii samostatné České republiky, kdy český vzdušný prostor využilo více než 13 milionů letů, naši řídící letového provozu své poslání bezezbytku naplnili ,“ uvedl generální ředitel Řízení letového provozu Jan Klas.

Vývoj počtu přeletů v českém vzdušném prostoru. Autor: ŘLP
Vývoj počtu přeletů v českém vzdušném prostoru.
Autor: ŘLP

České nebe patří podle něj k nejvytíženějším v Evropě, ostře sledovaný je přitom údaj o zpoždění. To loni u ŘLP činilo 0,05 minuty na provedený let, což je pod hodnotou stanovenou v plánech Evropské komise (0,09 minuty). Ještě výrazněji než počet přeletů vzrostlo množství takzvaných přeletových jednotek. Ty se skládají z uražené vzdálenosti a hmotnosti letadla a odvíjí se od nich platby za dispečerské služby. Počet přeletových jednotek se loni zvýšil o 3,2 procenta, což znamená, že přes republiku létají stále těžší letadla na delší vzdálenost. Například Airbus A380 zaplatí za 400kilometrový přelet zhruba 19 tisíc korun.

Největším zákazníkem ŘLP zůstává i nadále Lufthansa před společnostmi Emirates, Wizz Air, Qatar Airways, Turkish Airlines, Ryanair, British Airways, Etihad, Austrian a KLM. Lufthansa přitom na čele ztrácí a je možné, že ji v pozici největšího klienta ŘLP brzy vystřídají Emirates.

Výrazné oživení letecké dopravy pokračuje i na pražském Letišti Václava Havla, kde byl loni nejsilnější provoz od roku 2012. Celkový počet pohybů (startů a přistání) vzrostl meziročně o devět procent na 148 tisíc. Nejsilnějším provozním měsícem na letišti byl srpen – 14 920 startů a přistání, nejvyšší počet pohybů za jeden den byl zaznamenán 8. září – 565 pohybů. Přibližovacích služeb ŘLP na Letišti Praha nejvíce využívají České aerolinie, Travel Service, easyJet, Lufthansa, Ryanair, Aeroflot, British Airways, Emirates, Eurowings a Wizz Air.

ŘLP za loňský rok očekává zopakování předloňského zisku ve výši 480 milionů korun. ŘLP je státní podnik, který odvádí dividendu ministerstvu dopravy.

Vybrané provozní informace z českého vzdušného prostoru

 Celkový provoz v roce 2017

853 420 pohybů

Nejsilnější provoz za jeden měsíc – červenec 2017

90 005 pohybů

Nejsilnější provoz za jeden den – 16. červenec 2017

3 186 pohybů

Celkový počet cestujících v českém vzdušném prostoru 

v roce 2017*

130 000 000

Celkový provoz na letištích – Praha, Brno, Ostrava, Karlovy Vary

226 888 pohybů

* Při průměrné kapacitě 150 míst na  jedno letadlo

Pramen: ŘLP

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • V čem je dělaná ta tabulka? Absolutní rozměry, barva pro každou buňku, to HTML vůbec mi přijde takové dost děsné… Buňky tabulky zbytečně veliké, při tom písmo v nich malé. A ještě všechno tučně. Tučné písmo je dobré na zdůraznění něčeho – tak se používá třeba zrovna v tabulkách používá třeba na headingy. Ale když je tučně celá tabulka, tak to nějak ztrácí smysl – a obecně tučné písmo je hůře čitelné, než jeho „netučná“ varianta. Jak kdyby to někdo uložil do HTML z nějakého Excelu či něčeho podobného…

  • Vite nekdo co je to za letadlo na ilustracni fotgrafii? Dva motory vzadu, to se dnes jiz tak casto nevidi, nebo se pletu?

    • No takhle dva motory na ocase má třeba Fokker 100, ten se u nás občas vidí – ale netvrdím, že zrovna na tomhle obrázku je tenhle Fokker, to jen k tomu, co se u nás dá vidět a co ne. 🙂

  • No nevím jestli spolu s auty tomuto nejméně ekologickému druhu dopravy za tohle tleskat :(. Kolik že ta letadla spotřebují kyslíku a kolik leteckého benzínu? Tohle je cesta do pekel a ne do ráje. Ale na to lidi přijdou až už v pekl budou. Nikdy se nepoučí dopředu.

  • Přijde mi vtipné, že “ Přibližovacích služeb ŘLP na Letišti Praha nejvíce využívají … Emirates…“ s jedním průletem denně. Přitom sem několikrát denně létají třebas i Austrian, Turkish, Norwegian a další. To je tisková zpráva ŘLP? 😀

    • Chce to číst poradně. Emirates je druhá v rámci přeletu, nikoliv v rámci přibližovacich služeb.Kazdy den emirates nad republiku pošlou tak 10x A380 a to už je poradny kus železa! Stačí sledovat Flight radar….

    • Sebres: Ale on čte pořádně, jasně se tam píše o využívání přibližovacích služeb ŘLP na letišti Praha.

    • No v tom výčtu jsou v pořadí až na 8. místě… Další věc je, že podle některých metrik se to možná také počítá dle celkových tun letadla nebo třeba počtu pasažérů. No a to pak nějaká aerolinka, co v Praze přistane sice třikrát, ale jen s nějakou A320 nebo B737 (nebo i menšími potvorami typu ATR, Avro…), by asi opravdu byla až za takovou jednou plně naloženou A380…

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora