Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Nové toalety a pokladny. Z Masarykova nádraží má být výkladní skříň Českých drah

Masarykovo nádraží - současný stav. Foto: Josef Petrák
Masarykovo nádraží - současný stav. Foto: Josef Petrák

Druhé nejvytíženější nádraží v Praze podle počtu cestujících prochází další etapou modernizace, která by měla z nejstarší nádražní budovy v metropoli udělat kultivovanější místo

„Nádraží projde komplexní přestavbou, aby mohlo být výkladní skříní Českých drah,“ řekl ve firemním časopise Železničář člen představenstva Michal Štěpán.

Už od poloviny listopadu vznikají na nádraží nové toalety. Stavba začala vyklizením prostor a demoličními pracemi stávajících toalet v blízkosti nástupiště. Nově budou pod prodejnou Pont v hlavní dvoraně „Kvůli  omezení staveništních  tras a výsledkům tendru s důrazem na optimalizace nákladů je dohodnut smluvní termín dokončení v březnu, provoz by měl být zahájen v dubnu,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Toalety pak má provozovat JLV. Akci platí Penta.

Ještě na jaře má také začít stavba nových pokladen. Ty jsou dnes v hale u vstupu z Hybernské ulice, kudy ale chodí už relativně málo lidí v porovnání s jinými vstupy. Přesunou se proto více k nástupištím u dvorany, z které odjíždějí vlaky. Částečně zaberou místo stávajících toalet. U nových pokladen zatím probíhá projednávání stavebního povolení a zpracování prováděcí dokumentace. Hotové by měly být ve třetím čtvrtletí. Do té doby budou otevřeny staré pokladny.

Masarykovo nádraží je podle statistik Ropidu druhým nejvytíženějším nádražím v Praze, denně jim projde přes 32 tisíc lidí jen s lístky Pražské integrované dopravy. Je jedním z mála nádraží, které či České dráhy nechaly a nepřevedly na SŽDC.

V historické budově byla dosud rekonstruována dvorana – zastřešení, podlahy a technologické zázemí. „Úpravou projdou prodejní prostory, projekt využití vyšších podlaží se připravuje,“ dodal Štáhlavský.  Postupně ČD opraví i celou budovy, vyšší patra chtějí přestavět na kanceláře pro zaměstnance. Ti na řadě míst přijdou o své prostory, například na na Smíchově.

Modernizace kolejiště a nástupišť je v působnosti SŽDC, která loni zadala přípravu záměru projektu a aktualizaci dokumentace modernizace a dostavby stanice. Výstavba nových objektů na uvolněných pozemcích podél ulice Na Florenci je pak v působnosti Penty, která chce na ostatních pozemcích postavit nový bulvár a vytvořit nový komplex Prague Central Business District.

21 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • To je vtipné, jak ČD hezky nakládají s majetkem, ktery by ani neměly vlastnit. Myslel jsem, že nepřevedení tohoto nádraží na SŽDC je otázkou dořešení nějakých právních vztahů, nikoli trvalý stav.

  • Masarycka je vykldni skrini tak max do septiku. Tam už chybí jen squatteři a to, aby se tam chacalo do žlábků u kolejí.

    • Otázkou je, zda k tomu nepřispívají třeba i právě někteří zdejší „moudří komentátoři“ …

    • Jakože zdejší diskutéři úmyslně 60 let (?) sabotovali jakékoliv pokusy o údržbu nebo rekonstrukci stanice?

  • Vlaky z Kladna a i nepříměstské R do Rakovníka se na Masaryčku taky vrátí.
    Věřte tomu, že obrat cestujících na Masaryčve s dokladem za tarif ČD je dostatek

    • Ty pokladny jsou vytížené akorát. To, že zrovna na fotce je 1 zákazník neznamená, že za celý den prodají 10 lístků …. Záleží v jaký čas se to fotilo… Zkuste si zrušit byť jen 1 okénko a lidé budou nadávat a stěžovat si… Jj… Lidé nevědí co vlastně chtějí…

  • Tak ono jim nic jiného nezbývá, když tam, kde pokladny a obchody jsou, bude herna.

    • to jako fakt? Herny všude z Prahy kvapem mizí, to jako vytvoří novou jako vzpomínku na hlavák, kde kdysi v nejlepším prostoru byla?

  • Přesun výdejen jízdenek (tenkrát, tuším, do prostor tehdejší restaurace) byl součástí úvah o dost rozsáhlých změnách dispozičního uspořádání budovy už v souvislosti s výstavbou 1. etapy trasy „B“ metra – zásadní změna vazby nádraží na MHD poté, kdy plánované zprovoznění trasy metra „B“ v roce 1985 zlikvidovalo (asi už definitivně navždy) tramvajovou dopravu po Příkopech a Hybernskou ulicí, znamenala přesun největšího pohybu cestujících do severozápadního prostoru nádraží a dosavadní umístění osobních pokladen se stalo tím nejhorším možným: tenkrát ovšem na žádoucí změnu dispozičního uspořádání budovy „nebyly peníze“, a tak se nakonec nezměnilo téměř nic (a i to málo navíc možná spíše k horšímu) …

    • Po integraci vlaků do tarifu mhd a vzhledem k tomu, že z Masar. nádraží jezdí jen vlaky příměstské dopravy, osobní pokladny zde už z velké části ztratily význam. Pro těch pár lidí, kteří si kupují jednotlivé jízdenky ještě u okénka, by klidně mohly dosloužit pokladny tam kde jsou. Spíš by je třeba zkulturnit průchod od metra a oživit malou dvoranu.

    • Milan: Vy víte, jak velký měsíční obrat mají „kasírky na Masně“, že toto tvrdíte?

    • Mohu jen potvrdit, že frekvence cestujících u pokladen koresponduje s ilustrační fotkou;)

    • No, tak ono zruseni tramvaji na Zizkove a v Hybernske je docela velkou chybou…

    • Milan: „Po integraci vlaků do tarifu mhd a vzhledem k tomu, že z Masar. nádraží jezdí jen vlaky příměstské dopravy, osobní pokladny zde už z velké části ztratily význam.“
      Z dnešního pohledu máte sice asi i trochu pravdu (pokud jde o částečnou ztrátu významu osobních pokladen), ale já jsem psal o roce 1985 – a kde byla tehdy nějaká integrace VHD a PID? I teď se ostatně u pokladen často tvořívají fronty, a ty následné zoufalé běhy cestujících, aby stihli plánovaný vlak, na který N.B. do poslední chvíle ani nevidí, to rozhodně žádný dobrý marketingový tah ze strany „národního dopravce“ není. Už před mnoha roky se přitom uvažovalo i o osazení aspoň několika prodejních automatů jízdenek do dvorany (byť tehdy byly k dispozici jen mincovní), ale ani k tomu ve větším počtu nedošlo (asi i kvůli jejich nevalné spolehlivosti), takže přesun pokladen co nejblíže ke „šturcům“ bude pro pohodlí cestujících určitě užitečným přínosem.

  • Momentálně je Masaryčka spíše výstavní toaletou Českých drah :-(((.

    • To co opravili je vážně úžasné ! Přivedlo to nové kvalitní nájemce – Costa, Ugo a Párky´s – takže máte jistotu čerstvosti a kvality.
      Ještě zrušit tu hernu co je hned u hlavního vstupu napravo, kam se stahuje ta chátra a absolutně nekoresponduje s tou opravenou dvoranou a předělat to na supermarket – třeba Tesco Express – velikostně akorát 🙂

    • Ty části co jsou neopravené -viz foto a mala dvorana – jsou vážně naprostá šílenost!!!!
      Zároveň ale věřím že se to bude dávat postupně do kupy…
      To víte jsme v Praze – sem se ze zásady neinvestuje an do opravy budov ani do kolejišť – tady nám nový nádrží ani nový koleje jinde nikdo nepostaví jako v ňáký větší vsi tam někde daleko na východě, kde jeto zbytečný – přece proto, že je tu nejvíc lidí a nejvíc turistů, který po tom „kulturním zážitku“ hodnotěj celou zemi… ach jo…

    • kus se podívat někdy na hlavá, ibně, Holešovic,Hostivaře, Podbaby jak se v Praze nepravujou nádraží… To ještě lewtos přibydou Vršovice…

    • Martin: To jako Hlavák (obrovská historická budova), Smíchov, Radotín, Holešovice (hala), pas kolejišť a nádraží přes půl města od lanoveho mostu az po vinohradske tunely (Libeň, Vršovice, Strašnice) – a to jsou ty největší nádraží…
      z těch malých třeba rozpadající se nádraží Vyšehrad, Veleslavín a jeho ohyzdná polovyhořelá a rozpadající se asi 50 metrů dlouhá „historická“ skladovací budova – to je vizitka když se přijede busem z letiště a všichni turisti viděj tuhle zrůdnost plnou odpadků a ztuhnou…. Je to metr od gabionové zdi nad zastávkami terminálu – přesně mezi bus terminle a nádražní budovou..

Newsletter

Partneři


Výběr editora