Železnice Zprávy

Nové lokomotivy pro RegioJet mají zpoždění. Do Brna vypraví méně vlaků, než chtěl

Vizualizace lokomotivy Traxx od společnosti Bombardier pro Regiojet. Foto: Regiojet
Vizualizace lokomotivy Traxx od společnosti Bombardier pro Regiojet. Foto: Regiojet

Společnost RegioJet doladila své plány na rozsah spojení  Praha – Brno – Bratislava / Vídeň pro příští jízdní řád.  Oproti současnému provozu na trase mezi Prahou a Brnem půjde o více než ztrojnásobení počtu spojů. V prvním návrhu jízdního řádu žádala ještě o trasy pro dva další páry spojů Praha – Brno, které nakonec ale nevyjedou a jeden pár spojů pak spustí až v červnu příštího roku.

Nové plány RegioJetu vyplynuly z oznámení SŽDC o návrhu jízdního řádu, který už byl projednán objednateli a ještě prošel úpravami ze strany dopravců. Finální verzi SŽDC musí zveřejnit do konce listopadu.

Oproti původnímu návrhu firma nevypraví dva páry spojů mezi Prahou a Brnem s odjezdy 14.21 a 22.21 z Prahy a 9.09 a 18.09 z Brna. Mluvčí firmy Aleš Ondrůj to vysvětluje tím, že první plány nikdy nejsou definitivní – jedná se o úvodní obchodní záměr. Od prosince by tak mělo mezi Prahou a Brnem jezdit devět párů vlaků namísto současných tří: čtyři až do Vídně, tři do Bratislavy a dva jen mezi největšími městy v zemi.

Podle Ondrůje nejde ale o škrty původních plánů. „Od začátku jsme počítali s deseti páry vlaků, ale do první objednávky se vždy dává maximální představa. Pak ji v rámci příprav jízdního řádu  i diskusí s partnery v Rakousku dolaďujeme,“ dodal Ondrůj.

V červnu příštího roku přibude ještě další pár spojů do Bratislavy. „Jde o postupný náběh nových spojů s ohledem na zákaznickou poptávku i z provozních důvodů,“ dodal Ondrůj. RegioJet bude mít nové lokomotivy Traxx od Bombardieru trochu později, než plánoval. Než dohodl s bankami financování záloh, nabrala výroba zpoždění asi tři měsíce. Namísto prosince tak převezme první až v březnu. Do té doby bude provoz zajišťovat pronajatými vectrony.

Proti rozšíření počtu spojů na trase bojují České dráhy, které požadovaly provedení takzvaného testu hospodářské vyváženosti, tedy zda vstup Regiojetu neohrozí náklady na provoz státem objednaných vlaků. Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře ale s ohledem na platnou legislativu test odmítl provést. V Rakousku již přidělenou kapacitu mají, na Slovensku ještě není rozhodnuto.

7 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
    • Nebude to potenciálně nižší cenou, a tím že se minimálně do dostavení tratě Brno-Přerov více než 160km/h nebude smět a že v Rakousku je trať na závratných 120-140km/h, nebo nikdo roky neaktualizoval mapu. V takové situaci prostě nic moc rychlejšího asi smysl nemá a pokud se kdy něco bude takto dělat, tak to nejspíš budou tahat Vectrony, které má už teď.

      Bude zajímavé ale také jak se změní po dostavění nové tratě na Přerov směřování dálkových vlaků. Brno je 3-5x větší než Olomouc, takže je otázka jestli se nepokusí někteří dopravci obětovat asi 30 minut na zajížďku do Brna a takto pokračovat pak do Ostravy. Možná se totiž chystají dost velké změny v tom co kde bude v Brně stavět, Regiojet má prý zájem o trvalé zastavování v Židenicích a z nich se dá celkem snadno dostat přes Slatinu na onu budoucí VRT.

    • Protože verze 160 km/h je lehce upravená nákladní verze s tlapovými motory, tudíž levnější (a s větším vlivem na svršek).
      ad K.S.: Spekulovat o stavu po roce 2025 je poněkud předčasné.

  • Si myslím, že není dost bezdotačních cestujících, aby obsadili celý vlak. Co hodinu. Do Vídně už vůbec.

    • Tak úplně bych nesouhlasil že by malé rj bylo lepší než velké RJ, co se týče sedaček ve velkoprostorových vozech tak jsou +- nastejno, pominu-li u českých drah chybí zábavní systém, který z mého pohledu moc roli nehraje. Na druhou stranu v RJ máte potenciálně o trochu více místa, zatímco tam máte jen jedeny police na kufry u dveří, tak v rj máte asi 3 a ten ošklivý monolit na jedné straně, to při zhruba stejné či větší kapacitě míst, celkově mi přijde takový stísněnější. Z mého pohledu je pak, pokud tedy zrovna nejedete ve špičce plným vlakem, výhoda že vlak má i vozy s kupé. Další malé plus jsou ceny doplňkových služeb, což mne tedy překvapilo že něco z nabídky občerstvení je levnější než v podstatě to stejné prodávané na nádraží nebo ve Vaňkovce.

      Co se týká ceny, pak těch 239Kč je jen se včasnou jízdenkou která podle toho co jsem nějak pochopil z webu ČD je objemově omezená nabídka, běžná stojí přes 600Kč, navíc je třeba si ji pro 2. třídu objednat nejméně den předem, takže pokud se večer rozhodnete že si uděláte výlet do Vídně, tak je cena 239Kč nedosažitelná. Navíc kolik lidí o té nabídce vůbec ví? Spíš zvolí autobus trasou přes Mikulov.