Cestovní ruch Doprava ve městě Infrastruktura

Nová lanovka pro Prahu: ROPID zkoumá možnosti mezi Podbabou a Bohnicemi

Lanovka na Ještěd, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Lanovka na Ještěd, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Praha se možná dočká v dohledné době nové veřejné lanovky. Ta by spojila oba břehy Vltavy mezi Podbabou a zoologickou zahradou a vedla by až do Bohnic. Organizátor dopravy ROPID zadal společnosti PRO CEDOP zpracování vyhledávací studie, která má odpovědět na tři základní otázky: kolik by lanovka stála, kudy by přesně vedla a jakou by měla mít kapacitu.

Lanová dráha má být alternativou ke zvažované stavbě tramvajové trati, která by musela vést tunelem. „Studii jsme zadali, abychom vedle tramvajového projektu, jehož realizaci však neočekáváme v následujících deseti letech, měli alternativní možnost, jak využít poptávky po spojení Bohnice – ZOO – Podbaba,“ potvrdil mluvčí ROPIDu Filip Drápal.

Ačkoliv studie bude hotová až na přelomu roku, první dílčí výsledky už nabízí. Základní jsou čtyři. Lanovkou lze docílit vyšší kapacity než tramvají, při zvolení systému 3S (tři lana) budou v celé délce stačit na trase jen dva podpěrné sloupy, lanovka by se dala postavit během jedné stavební sezony, v chráněném území v Troji by pak stačilo vybudovat pouze patku pro sloup a stanici u zoo.

To je rozdíl oproti tramvaji, která by jezdila do Bohnic tunelem, což by si v Troji vyžádalo systém opěrných zdí a náspů. „Dotazy na náklady a termíny realizace jsou předčasné, jelikož právě na toto má odpovědět studie,“ doplnil Drápal. O lanovce přes řeku do zoo se mluvilo i v minulosti jako o alternativě k autobusové dopravě, nyní se plány rozšiřují až do Bohnic.

Praha má podle dostupných informací tři lanovky. Nejznámější je Petřínská, v zoologické zahradě funguje sedačková, třetí pak je hotelová lanovka z restaurace NH hotelu do parku Mrázovka na Smíchově. V minulosti (do roku 1916) jezdila lanovka i na Letnou. Visutá kabinová lanovka Praze zatím chybí.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Lze skutečně lanovkou docílit vyšší kapacity než tramvají??? I jen řádově tisíc osob za minutu v každém směru (což je dosažitelná kapacita u dvojkolejné tramvajové trati) by na lana bylo poměrně dost. Šancí ve prospěch lanovky ale může být to, jestli tu o co největší kapacitu nejde.