Automobily Elektromobilita

Norská elektrománie pokračuje: 64 % nových registrací jsou auta s bateriemi, vede Leaf

Nový Nissan Leaf kraluje prodejům v Norsku. Foto: Nissan
Nový Nissan Leaf kraluje prodejům v Norsku. Foto: Nissan

Norové razantně obměňují svůj vozový park a přecházejí ze spalovacích motorů na auta s bateriovým pohonem. Už loni přesáhl podíl aut alespoň s částečně elektrickým pohonem padesát procent, teď se blíží k hranici dvoutřetinového podílu na trhu.

Poslední údaje o prodejích na norském trhu za březen ukazují nárůst prodejů o 7,5 %. Roste hlavně segment vozidel označených jako BEV – tedy čistě elektrická vozidla. Jejich podíl už dosáhl 37,3 % celého trhu, čímž čistokrevné elektromobily překonaly hybridní auta, která mají ještě možnost zajet k pumpě pro benzín či naftu. Společně mají obě skupiny už 64% podíl na nových registracích.

Elektromobily rostou na úkor klasických pohonů: podíl dieselů klesl na 16 %, benzínové motory na 20 %. Ještě loni v březnu měly spalovací motory přes polovinu trhu. Dlouhou dobu měla nafta v Norsku podíl přes padesát procent.

Březen přinesl zajímavé přesuny v žebříčku nejprodávanějších aut. Žebříčku až na pár výjimek v některých měsících kraluje Volkswagen Golf v různých verzích pohonu včetně elektromobilu. V březnu ale přišel velká nástup Nissanu Leaf. Jen za březen se ho prodalo 2 172 kusů, což je sedmina trhu.

Prodeje aut v Norsku podle značek za březen 2018

Nissan: 2 333 +61.4 %
Tesla: 1 403 + 40.6 %
Volkswagen: 1 353 -20.5 %
Volvo: 1 240 + 0.1 %
BMW: 1 090  -13.7 %
Toyota: 1.037 – 28.4 %
Mercedes Benz: 651 -44.4 %
Skoda: 589 – 12.7 %.

zdroj: http://www.ofvas.no/bilsalget-i-mars/category767.html

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • No, někde jsem už četl, že Norové začínají mít díky velkým prodejům elektroaut problémy s kapacitou rozvodné sítě. Tak uvidíme, kam to až povede.

    • S kapacitou sítě ani tolik ne, ale s nedostatkem dobíjecích stanic. Prostě elektromobil jen tak mimo parkovací stání na sídlišti nebo ve městě „neodložíte“.

  • Bateriových 700Wh/kg – sice je v kg benzinu cca 10x více energie, ale použitelné už to je. Co bude dělat celé (složité) odvětví motorářů – smraďochů, až se elektrika uchytí? Půjdou třeba, jako d-fens do politiky:-):-)

    • A taky je vidět, že Nor experimentuje (a využívá elektrodotace) na „druhém autě v rodině“.

  • Doufám, že i my se dožijem luxusu dýchat čistý vzduch bez výfukových emisí.

    • jj, jestli to ma vsechno topeni na elektriku, tak jsou to borci.

    • Moderní elektromobily mají tepelná čerpadla, která jsou úsporná a dojezd v zimě zkracují minimálně. A hlavně v Norsku je velmi hustá síť rychlodobíjecích stanic, takže i se starším kouskem s malým dojezdem se dá rozumně cestovat.

    • V jaké zimě? Většina Norů žije díky golfskému proudu v zimních teplotách, které jsou podobné teplotám v ČR.

  • To je m.j. i projev jedné z výhod zemí, které mají dobré podmínky pro výrobu levné (a z ekologicky příznivých zdrojů získávané) elektrické energie …

    • A k tomu ložiska ropy a zemního plynu dotující státní rozpočet a umožňující dotace podobných ptákovin…

    • Elektromobily v Norsku ale nejsou dotované, jen jsou bez pořizovacích daní, které u spalovacího motoru dělají u normálního auta i 300000 Kč. Proto takový rozmach.

Newsletter

Partneři


Výběr editora