Letectví

Norové chtějí začít s lety přes Jižní pól, chtějí spojit Buenos Aires a Perth

Boeing 787-9 společnosti Norwegian na Gatwicku. Foto. Simon Wright - Norwegian
Boeing 787-9 společnosti Norwegian na Gatwicku. Foto. Simon Wright - Norwegian

Letecká společnost Norwegian Air Shuttle plánuje spustit novou netradiční linku mezi Buenos Aires, Perthem a Singapurem. Poprvé by taková linka znamenala přímé lety přes Jižní pól.

O plánech informoval jako první deník West Australian.  Perth je na seznamu tras, pro které norský dopravce získal nedávno povolení od argentinských úřadů. Na stejném seznamu je i Praha. Vzhledem k tomu, že povolení se týká celkem 153 tras, je ale jisté, že najisto všechny nespustí.

V případě Perthu ale za linku bojují obě země. Minulý týden představil plány v Perthu argentinský šéf hospodářské komory Diego Berazategui. „Perth by se mohl stát skvělým místem pro přestup cestujících mezi Jižní Amerikou a Asií,“ řekl Berazategui. Norwegian už žádá i o povolení pro lety z Perthu do Singapuru, kam by měla linka pokračovat.
Podle serveru Great Circle Mapper  je vzdálenost mezi Buenos Aires a Perthem 12 592 kilometrů. Nejkratší trasa by zcela minula Tichý Oceán, přes který dosud létají lety z Jižní Ameriky na východní pobřeží Austrálie nebo na Nový Zéland.

Nejkratší trasa z Buenos Aires (EZE) do Perthu (PER). Foto: Great Circle Mapper
Nejkratší trasa z Buenos Aires (EZE) do Perthu (PER). Foto: Great Circle Mapper

Nad Jižní pól se letecky kromě expedic dá dostat speciálními lety, které nabízí například australský Qantas. Nejde ale o pravidelnou linku.

Přes Severní pól už letadla létají delší dobu, jde o jednu z tras, kterou používají aerolinky United nebo Cathay Pacific pro lety mezi New Yorkem a Hongkongem. Dnes například přes Severní pól letí Cathay Pacific z New Yorku.

 

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Já si na rozdíl od autora článku myslím, že přes Jižní pól létat nebudou, a to hned z několika důvodů:

    1) B787 má ETOPS „jenom“ 330 minut (i když představa, že letíte k nejbližšímu záložnímu letišti pět a půl hodiny s jediným funkčním motorem je i tak poněkud crazy…).

    2) Nad Antarktidou může být taková zima, že by jim během dlouhého letu mohlo zamrznout palivo (nad Sibiří s tím už několikrát byl problém), nad mořem bývá tepleji.

    3) Podle Wikipedie https://en.wikipedia.org/wiki/Polar_route budou chtít využívat zadní vítr, což může být vydatnější pomoc než ušetřených pár (stovek) kilometrů. Asi nejspíš využijí legendární „roaring forties“, „furious fifties“ a „screaming sixties“.

    Tu mapu z GC mapperu bych upravil nějak takhle (ale je to jen moje spekulace):
    http://www.gcmap.com/mapui?P=EZE-PER,+EZE-60E+57S-PER,+PER-160E+60S-150W+70S-EZE,HBA,CHC,USH,CPT,RUN,MRU&DU=km&SG=0,82&SU=mach&EV=410&EU=kts&E=60,240,330
    Jako záložní letiště můžou použít cestou do Perthu Kapské město a Reunion nebo Mauritius. Zpátky pak Hobart, Christchurch a Ushuaiu. Moc dalších použitelných letišť po cestě nevidím.

  • Jižní pól neexistuje a není možné zkrácení cesty přes Antarktidu, to je jen dezinformace od manipulátorů, kteří tvrdí, že Země je kulatá.

    • Přesně tak, tohle šíří hlavně Pražská kavárna:-)

  • Aha, tak ja jsem bral Jizni pol nespravne za trochu sirsi oblast. Tak to se nechme prekvapit kudy presne Norwegian bude letat, mit cas a penize, tak bych se nekdy nad Jiznim polem jen tak proletel 🙂

  • Pres Jizni pol uz nejakou dobu leta Qantas na trase Santiago de Chile – Sydney se 747, LATAM Santiago – Auckland – Sydney a nove LATAM Santiago – Melbourne se 787. Mozna uz i neco letalo i z Buenos Aires. Kazdopadne tech letu moc neni a kvuli ETOPS to dlouhou dobu bylo mozne jen se 747. Doufam, ze Norwegian srazi ceny letenec z Evropy do Jizni Ameriky (ne jen Buenos Aires).

Newsletter

Partneři


Výběr editora