Letectví

Norové chtějí začít s lety přes Jižní pól, chtějí spojit Buenos Aires a Perth

Boeing 787-9 společnosti Norwegian na Gatwicku. Foto. Simon Wright - Norwegian
Boeing 787-9 společnosti Norwegian na Gatwicku. Foto. Simon Wright - Norwegian

Letecká společnost Norwegian Air Shuttle plánuje spustit novou netradiční linku mezi Buenos Aires, Perthem a Singapurem. Poprvé by taková linka znamenala přímé lety přes Jižní pól.

O plánech informoval jako první deník West Australian.  Perth je na seznamu tras, pro které norský dopravce získal nedávno povolení od argentinských úřadů. Na stejném seznamu je i Praha. Vzhledem k tomu, že povolení se týká celkem 153 tras, je ale jisté, že najisto všechny nespustí.

V případě Perthu ale za linku bojují obě země. Minulý týden představil plány v Perthu argentinský šéf hospodářské komory Diego Berazategui. „Perth by se mohl stát skvělým místem pro přestup cestujících mezi Jižní Amerikou a Asií,“ řekl Berazategui. Norwegian už žádá i o povolení pro lety z Perthu do Singapuru, kam by měla linka pokračovat.
Podle serveru Great Circle Mapper  je vzdálenost mezi Buenos Aires a Perthem 12 592 kilometrů. Nejkratší trasa by zcela minula Tichý Oceán, přes který dosud létají lety z Jižní Ameriky na východní pobřeží Austrálie nebo na Nový Zéland.

Nejkratší trasa z Buenos Aires (EZE) do Perthu (PER). Foto: Great Circle Mapper
Nejkratší trasa z Buenos Aires (EZE) do Perthu (PER). Foto: Great Circle Mapper

Nad Jižní pól se letecky kromě expedic dá dostat speciálními lety, které nabízí například australský Qantas. Nejde ale o pravidelnou linku.

Přes Severní pól už letadla létají delší dobu, jde o jednu z tras, kterou používají aerolinky United nebo Cathay Pacific pro lety mezi New Yorkem a Hongkongem. Dnes například přes Severní pól letí Cathay Pacific z New Yorku.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin V.
Host
Martin V.

Já si na rozdíl od autora článku myslím, že přes Jižní pól létat nebudou, a to hned z několika důvodů: 1) B787 má ETOPS „jenom“ 330 minut (i když představa, že letíte k nejbližšímu záložnímu letišti pět a půl hodiny s jediným funkčním motorem je i tak poněkud crazy…). 2) Nad Antarktidou může být taková zima, že by jim během dlouhého letu mohlo zamrznout palivo (nad Sibiří s tím už několikrát byl problém), nad mořem bývá tepleji. 3) Podle Wikipedie https://en.wikipedia.org/wiki/Polar_route budou chtít využívat zadní vítr, což může být vydatnější pomoc než ušetřených pár (stovek) kilometrů. Asi nejspíš využijí legendární… Číst vice »

Halamus
Host

Jižní pól neexistuje a není možné zkrácení cesty přes Antarktidu, to je jen dezinformace od manipulátorů, kteří tvrdí, že Země je kulatá.

Vaclav Hummel
Host
Vaclav Hummel

Aha, tak ja jsem bral Jizni pol nespravne za trochu sirsi oblast. Tak to se nechme prekvapit kudy presne Norwegian bude letat, mit cas a penize, tak bych se nekdy nad Jiznim polem jen tak proletel 🙂

Vaclav Hummel
Host
Vaclav Hummel

Pres Jizni pol uz nejakou dobu leta Qantas na trase Santiago de Chile – Sydney se 747, LATAM Santiago – Auckland – Sydney a nove LATAM Santiago – Melbourne se 787. Mozna uz i neco letalo i z Buenos Aires. Kazdopadne tech letu moc neni a kvuli ETOPS to dlouhou dobu bylo mozne jen se 747. Doufam, ze Norwegian srazi ceny letenec z Evropy do Jizni Ameriky (ne jen Buenos Aires).

Michal
Host
Michal

Za kolik byste si tak představoval 13 hodinový let třeba z Frankfurtu do Buenos Aires? 25-30 000 CZK za zpáteční letenku je moc?