Dopravci Železnice Železniční průmysl

Nesmrtelné motoráky 810. ČD je přejmenují na RegioMouse, prochází další modernizací

Motorový vůz řady 810 po modernizaci v korporátním nátěru Českých drah. Foto: České dráhy
Motorový vůz řady 810 po modernizaci v korporátním nátěru Českých drah. Foto: České dráhy

České dráhy sáhnou při pojmenování vlaku znovu do živočišné říše. Po slonech, panterech, žralocích či pavoucích představí i myši. Název RegioMouse ponesou nově motorové vozy řady 810 a 809.

Dráhy oznámily nový název v posledním vydáním svého časopisu Železničář, mluvčí ČD Petr Šťáhlavský ho potvrdil. První vůz s tímto označením se objeví v létě letošního roku.

Označení RegioMouse zapadá do dosavadního stylu pojmenování nových nebo modernizovaných vozidel nabízejících vyšší komfort cestování než dosavadní vozidla, přitom tyto názvy vycházejí ze zvířecí říše a zároveň určitým způsobem charakterizují dané vozidlo,“ řekl Štáhlavský.

Vozy 810 brázdí české lokálky už přes čtyři desítky let. Za tu dobu si získaly řadu přezdívek od slušnějších typu Orchestrion či Skleník až po některé vulgárnější. Velká část z těchto vozů skončila jako přestavba na Regionovy, jiné zmizely za hranicemi nebo u soukromých dopravců. Každopádně České dráhy mají stále více než 200 kusů těchto vozidel a nadále s nimi počítají.

České dráhy modernizují vozy řady 810/809 od roku 2012. Postupně se rozsah modernizací upravoval a vyvíjel podle požadavků krajů i zkušenostní z provozu. „V současnosti máme v provozu 67 vozů řady 810 a 17 vozů řady 809 po modernizaci,“ upřesnil Šťáhlavský.

Vozy dostávají nové sedačky či WC, topení, polospouštěcí okna, nové prostory pro kola a velká zavazadla. Jeden z vozů je vybaven nově i vakuovým WC na zkoušku. Původní motor z Liazu nahrazuje momentálně šestiválec Tedom TD152 AH TX 01 s turbodmychadly a elektronickým řízením vstřikování, což vede k provozním úsporám.

České dráhy rozšířily modernizace vozů řady 810 ve své dceřiné firmě DPOV ze zázemí ve Veselí nad Moravou ještě do Přerova. „Rozsah modernizace a počet modernizovaných vozidel bude záviset na rozsahu sjednaných vhodných výkonů, které budou v příštím období sjednány s objednavateli. Je zřejmé, že vozy 810 / 809 v modernizované podobě mohou nabídnout ekonomicky výhodný model provozu na méně frekventovaných lokálkách,“ dodal Šťáhlavský. Podle něj je možné uvažovat i o wifi či zásuvkách pro dobíjení drobné elektroniky či klimatizaci.

Renesanci řady 810 ukazuje i krok společnosti GW Train Regio, která nedávno nasadila první vůz řady 810 po velké modernizaci už jako řadu 816.  ČD v současnosti mají v provozním stavu zhruba 219 motorových vozů řady 810 a 26 vozů řady 809, nejstarší a nadbytečné vozy jsou postupně odstavovány a rušeny.

39 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Dobrý den všem,
    jako častý cestující na šumavských lokálkách bych byl mnohem raději, kdyby GW Train Regio jezdilo se starými 810. Narozdíl od Regiosprinterů si lze v 810 kdekoli pověsit kabát a je kam dát zavazadlo.

  • Je mi trochu líto, že český dopravce, který si říká národní, pojmenovává své vlaky anglicky. To by bylo tak težké vymyslet něco českého? A pak by to mohli využít i pro marketing.

  • Název je mne ukradený….
    Pokud se zvednou sedačky a dá se opřít, tak jsou ty rekonstrukce dobré. Ty „půl sedadla“ fakt pohodlné nejsou. Říká se jim autobus, ale jsou rozhodně pohodlnější než autobus. Honza Ol. tady píše pěkné voloviny. Jestli lidi volí autobus, tak je to výrazně nižší cena jízdného a to, že doveze blíže k obci než vlak (protože u regionálních tratí jsou fakt ty nádraží hodně daleko od obcí). Ale typ vlaku na to určitě nemá vliv. Navíc jednou jede na stejném vlaku něco a druhý den úplně něco jiného. Např. na spěšném vlaku U51 po půlnoci z Ústí do Chomutova jsem jel během léta 3x, jednou to byla 163 s vagónama, podruhé Panter 440 a pak dokonce i motorák 844.
    Aby tam byly zásuvky, tak by se musela předělat celá elektrická část. Mám dojem, že v celém voze je max. 48 V. A WiFi není ani ve většině rychlíků, tak to si vůbec neumím představit. Je to vůbec ekonomické na tak krátké trasy?
    Jejich ale hlavní nevýhoda, a to příliš nízká hmotnost, ale zůstane i nadále. Pokud se srazí s naloženým kamionem, tak moc šancí nemá. A právě na regionálních tratích ty přejezdy nijak zabezpečeny nejsou…..

    • No bezva.Také s ním jezdím,když se vracím z výletu a zrovna na Sázavě.Aspoň se dá vyvětrat a ne jako v Ešusech ten hrozný vzducha klimatizace.

  • Je to dobře že se udržují, 810 je chráněný druh v podstatě

  • Výborný nápad! Dojíždějící flotily Karos řad 930 či 940 by se mohly přejmenovat na „CityCrock“ respektive „CityCrockJustLonger“.
    Proti kompletně zrekonstruovaným vozům 810 nic nemám (ty původní jsou fakt komunismus), anglický název je ale o kategorii výš neposune a z pohledu cestujících to bude akorát dobrý podklad pro další vtipy. Pokud nejsme v situaci, že nejsou/nechtějí se dát peníze na nové vozy, rekonstrukce je určitě v mnoha konkrétních případech na místě, tahle marketingová omáčka mi připadá dobrá tak leda proto, že se bude „honosně“ vyjímat ve výroční zprávě. 🙂 Ale jako vtip dobrý.

  • Ok, tedy definujme podřadnější výkony. Neb 810 v současné době používaná na traťi Šumperk Jeseník , přes kopce jako je Ramzová Ostružná , je utrpení nejen pro cestující, halvně stěna nápravami pro strojvedoucí. A lidem se vůbec nedivím že raději počkají na autobus kdesi nesednou než aby hodinu a půl seděli v kouzajici 810 za slušného kravalu , otřesů na modernizované zrychlené tratí. Jak ti lidé mají dojíždět za prací v těchto podmínkách. 810 jsou nenákladné a je fakt, že mnohdy jim vděčíme za udržení Regio tratí. Ale musí se nasazovat s rozumem na krátké jednoduché tratě technický slučitelné s 810 a žádná modernizace na stejném podvozku nic, opravdu nic nezmění. ______ p.s. co jede na ted Jeseník , dotaz u pokladny, tady ten modrý motor. Jo šu..fon . Děkuji raději počkám na autobus. …

    • „Šukafón“ byl původně konstruován jako „kolejový autobus“, tedy vozidlo pro krátké místní trati – používat jej na trasách dlouhých několik desítek kilometrů, N.B. v horských podmínkách, je totální zhovadilost: jedna hnací náprava, zejména když je v čele vlaku, je na větších stoupáních marnou snahou o popření základních zákonů fyziky …

  • Souhlas s Romanero. Buďme rádi za 810, nebýt jich, tak je regionálních tratí polovina.

  • Za českou železnici ve stávajícím rozsahu vděčíme právě těmto vozům, před 40 lety i dnes. Pro ty, co píší o aprílovém vtipu, otázka – jaké jiné vozidlo by se tedy mělo nasadit na podřadnější výkony?

    • Aprílovým vtipem je zjevně míněn ten název – „na pobřeží“ zkrátka zase někdo „zaperlil“ …
      Honza Šatava správně tvrdí, že není nad „šukafóny“ co do láce provozu – jen jsem kdysi slyšel jinde názor, že se místo do jejich vývoje se měly ty finance tehdy aktuálně vložit raději do modernizace lokálek (tratí), protože „hurvínky“ by tenkrát ještě cca 10 roků jezdit mohly (a vydržely) a pro modernizované lokálky by díky přirozenému vývoji mohlo být o těch cca 10 roků později vyvinuto modernější vozidlo: mě se ten názor docela líbí, ale teď už je to jen to pověstné „kdyby“ …

    • Stadler RS-1 RegioShuttle. Do budoucna nebude přijatelné provozovat vozidlo, které není bezbariérově přístupné. Navíc RegioShuttle je nejmenší možné vozidlo, která má smysl provozovat na dráze. Cokoliv menšího je pro autobus.

    • Problém RegioShuttle je v tom, že už se dnes nevyrábí, takže jedině ojetinu, ale i to by bylo lepší než toto. Jinak tratě kde dnes stačí 810, převést na muzejní provoz a ušetřené pníze vložit tam, kde to má smysl.

  • No i na dráhu jednou přijde „diesel-gate“, snad se toho chudáci Orchestrioni nedožijí. Ale Hyper-vdovy asi ano.

    • Stejně jako celá regionální doprava, kde i ve špičkách je někde lidí spočitatelných na prstech.

  • A přípojné vozy Btax přejmenují na Mouse Tail čili Myší ocásek? 🙂

  • V Angli má obdobu – pacer – British Rail Class 142. Taky je velmi oblíbená. Taky jim tam stále jezdí. A jim jezdí i v příměstské dopravě. A bude jezdit do minimálně 2020.

  • Mě se ty nové modernizace celkem líbí. Má to docela vodpich. Je to strašně lehké. Zůstává to modulární. Navíc si to ČD umí dělat samy a docela slušně. Bohužel ty koleje, po kterých to většinou jezdí jsou strašné. A s TSI by pravděpodobně mělo o 15 tun víc.

    • To o těch kolejích jste řekl dobře, protože všichni nadávají, jak to v nich háže a tak, a přitom za to ty chudinky vůbec nemůžou. Může za to katastrofální až mnohdy havarijní stav kolejí SŽDC, protože při jízdě na reko tratích, popř. koridorech to jede dobře.

    • UBolt. Jenže ono jde o interakci OBOU problémů (protože na mizerném svršku jiná vozidla házejí výrazně méně).

    • UBolt: Nic proti těm to vozům, odvedly službu k nezaplacení. Ale za nekomfortní jízdu tak nějak konstukčně můžou. Jejich jednonápravové podvozky dost často skáčou i na relativně dobrým svršku, kde se 4-nápravové vozidlo ani necukne.

    • Principiálně je ta modernizace dobrá – pokud se při ní ovšem nepřistoupí k té naprosto debilní redukci o jednu řadu sedadel a posunutí zbývajících mimo okenní sloupky a k tlačítkovému ovládání vodního hospodářství na WC bez možnosti zastavit tekoucí vodu ještě i někde mechanicky kohoutem, když ji samo ovládání nezastaví …

    • V Praze jezdí tyto modernizované 810 na lince S41 o víkendech. Na kratší cesty celkem v pohodě, sedačky nejsou posunuté a hlučnost podvozku je určitě nižší než 814 regionova, v zimě dobře vytopí.

    • Milan:
      To ovšem nejsou vozidla řady 810, ale 809 – když se tam náhodou objeví vůz 810.538-9 (DKV Plzeň), tak je to docela „opruz“. A DKV Praha má těch zprzněných „šukafónů“ s ubranou jednou řadou sedaček hned několik – stačí se podívat, co často jezdívá v okolí Hostivice (po „semmeringu“ nebo někdy i na víkendovém „zimním Cyklo*ráčku“ do Slaného) …

Newsletter

Partneři


Výběr editora