Železnice

Němci otevřeli novou rychlou železnici, má přesunout lidi z letadel do vlaků

Jednotky ICE T u Norimberka. Foto: Deutsche Bahn.
Jednotky ICE T u Norimberka. Foto: Deutsche Bahn.

Cestování mezi Berlínem a Mnichovem od dnešního dne výrazně zrychlilo. Deutsche Bahn dnes zahájily pravidelný provoz po dokončené vysokorychlostní trati spojující hlavní město s bavorskou metropolí. Jde o nejbližší vysokorychlostní železnici v dosahu Česka.

Nové spojení otevřeli slavnostně už v pátek, teprve od dnešní změny jízdního řádu ale mohou využívat rychlejší trasy všichni cestující. První vlak vyjel v 6.30 z Berlína. Němci novou trať stavěli v celé délce přes dvacet let.

Německá vláda si od rychlejšího spojení slibuje i to, že lidé budou mezi oběma městy více jezdit vlakem: nejrychlejší 626 kilometrů dlouhou cestu z centra do centra zvládnou vlaky za 3 hodiny a 55 minut. Let sice trvá jen hodinu a deset minut, se započtením přesunů na letiště a z letiště či časem na bezpečnostní kontrolou ale může vlak vyjít nejen pohodlněji, ale i rychleji.

Zrychlení umožnila dostavba nejsložitějšího úseku Duryňskem o délce 107 kilometrů, kde si museli stavaři poradit s náročným terénem stavbou desítek mostů a tunelů. Vlak stráví v podzemí či na mostech téměř polovinu z celé trasy. Zrychlení trasy přišlo na zhruba 10 miliard euro.

Otevíráme novou kapitolu dějin železnice,“ uvedl při otevření šéf Deutsche Bahn Richard Lutz. Nové spojení má přinést zdvojnásobení počtu cestujících mezi oběma městy na 3,6 milionů lidí ročně. Řada organizací ale tak nadšená není. Například sdružení cestujících Pro Bahn upozorňuje na zpomalení jiných vlaků kvůli čekání na rychlovlaky v některých stanicích nebo úroveň cen. Německo dnes zažilo největší změnu jízdních řádů za poslední roky, více než třetina dálkových vlaků má jiné časy odjezdů, než dosud.

Německá média současně upozornila, že první jízda v sobotu pro novináře dojela s dvouhodinovým zpožděním.

Výrazné zrychlení spojů umožnila dostavba 107 kilometrů dlouhého úseku trati, který se nachází především ve spolkové zemi Durynsko. Mnohaletá výstavba s řadou tunelů a mostů je součástí projektu, který přišel na zhruba deset miliard eur (256 miliard korun)
Rychlejší bude nově také cesta vlakem mezi Berlínem a Vídní, která bude s přestupem v Norimberku trvat osm hodin 15 minut. Cesta mezi oběma metropolemi přes Prahu a Břeclav půjde nejrychleji zvládnout za osm hodin a třicet minut. Během dvou až tří let by se ale díky postupné modernizaci tratě z Berlína do Drážďan měla doba jízdy přes Prahu zkrátit.

5 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • 626 za 3 hodiny a 55 minut? A tomu v Německu říkají vysokorychlostní trať? To je v průměru 160 km/hod, to bych skoro myslel, že už je ve spoustě evropských zemí standard a „vysokorychlostní trať“ znamená rychlost aspoň tak 250 km/hod. To jsem tedy myslel, že už jsou v Německu trochu dál…

    Tak jasně, ono to asi chvílemi jede i trochu vyšší rychlostí, než těch 160 – někde se to rozjíždí, někde brzdí a nějaké zastávky to asi na trase také má. Ale i tak mi to přijde celkem málo…

  • By měla… (Během dvou až tří let by se ale díky postupné modernizaci tratě z Berlína do Drážďan měla doba jízdy přes Prahu zkrátit)… to asi bude, ale co z Bad Schandou do Práglu aneb do Břeclavy tj. Lanžhot/Kúty??? (Během desítky let se možná začne v roce 2068 jezdit na modernizované trati mezi Prahou a Lanžhotem maximální traťovou rychlostí 200 km/h. = 160+40 supermodernizace 😀 😀 😀 Zatím nám to stále odjíždí nebo nás to objíždí…