Dopravci Železnice

Někteří dopravci neplatí za koleje včas. Zpoždění měly RegioJet i Leo Express

Koridorová trať na Ostravsku. Foto: SŽDC
Koridorová trať na Ostravsku. Foto: SŽDC

Někteří železniční dopravci neplatí včas Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) poplatek za přidělení dopravní cesty a její použití. Musejí kvůli tomu platit úroky z prodlení. Ukazuje to dokument zveřejněný na webu SŽDC, kterého se domohl neznámý tazatel na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

Sofistikovaný dotaz anonymizovaného zájemce S.Z. se týká platební morálky tří dopravců: RegioJetu, Leo Expressu a KŽC Doprava. Z odpovědi vyplývá, že RegioJet byl loni v prodlení s většinou faktur, vesměs ale v řádu dní. Nejdéle SŽDC na peníze čekala 22 dní, průměrné zpoždění činí deset dní. Za každý den prodlení vystavila SŽDC sankční úroky, jejichž součet se za loňský rok vyšplhal na téměř čtvrt milionu korun. Leo Express měl loni průměrné zpoždění v platbě 2,75 dne, nejdéle 25 dní. Na úrocích za to zaplatil celkem 45 tisíc. Společnost KŽC Doprava loni zpoždění neměla. SŽDC neuvažuje o tom, že by dopravcům kvůli prodlení v platbách omezila přístup na železnici.

Deník Zdopravy.cz žádal o podobné materiály SŽDC v březnu, ale neuspěl. Zdopravy.cz požadoval přehled nesplacených poplatků za dopravní cestu od všech dopravců. SŽDC žádost odmítla s tím, že jde o obchodní tajemství.

Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj zpoždění vysvětluje administrativními důvody, například zpožděnými platbami od dalších stran. „RegioJet o těchto skutečnostech SŽDC aktivně informoval stejně jako o svém zájmu na maximálně korektních vztazích,“ řekl Ondrůj.  „Zpoždění je způsobeno především interními schvalovacími procesy, nikoliv neschopností či neochotou hradit závazek, což je z přehledu a z malé prodlevy s platbou patrné,“ řekl mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše obecně valná většina dopravců platí řádně a včas, někteří jsou nicméně v prodlení opakovaně. Podle prohlášení o dráze a smluv s dopravci má SŽDC právo odebrat přidělenou kapacitu v případě neplacení. „Jedná se o mimořádný institut, u dopravců provozujících osobní dopravu se značným dopadem na jejich zákazníky – cestující, takže SŽDC tento postup dosud nepoužila,“ dodal Illiaš.

Upozornit na
To
Host
To

Znáte to… jako v Básnících… pozdě platit faktury))) to je základ

Lupens
Host
Lupens

Jak může být důvod pozdního placení za dopravní cestu to, že pozdě platí jemu někdo jiný ? Oni cestující neplatí za jízdenky ihned při koupi ? Nebo snad Jančura prodává jízdenky „na dluh“, nebo na splátky, které pak cestující platí pozdě, nebo vůbec ?

Brzdič zániku
Host
Brzdič zániku

ČD za dopravní cestu nedluzili a nedluzi, ano, RegioJet a Leo jsou zavislí na kompenzacich. Oba pri vzniku rovnou od zacatkupočítali s tim, ze se dostanou do zavazkove dopravy a protože se nedostali a protoze komerční provoz z logiky nakladu na provozovani zeleznicni dopravy je totální nesmysl, musi se na to jinak. Sleva 75% je pouze a jen záchranná akce pro ne. Marketingove kecy o komerční dopravě totiž působí jen na poněkud mdlé jedince typu petr.r…… Omlouvám se, píšu z mobilu.

Jack Ketch
Host
Jack Ketch

Komerční provozování železnice je nesmysl? Říká kdo?
Jeďte se podícat do Japonska, chytráku, nebom aspoň do Británie
https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Japan
https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Great_Britain

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Příloha č. 8, 1.4 Marketingová koncepce

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Moc by se o tom nemělo ani psát – pak to zasévá nedůvěru k liberalisaci železniční dopravy. Na Jihu má GWTR podepsán dovětek ke smlouvě, že bude kraj – objednatel platit k dopravci positivně laděné PR. Tudíž se ven nedostane žádný průšvih Zimolovců, Krygarovců.

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Bod nevím, je to na konci.

Sandy
Host
Sandy

Základem slušného podnikání je, plnit si své povinnosti v mezích zákonů a raději lépe. Spoléhat se na nějaké kompenzace je nesmysl. To ty firmy jedou s financemi na doraz a nemají žádnou finanční rezervu? Komu dalšímu platí po splatnosti? Jen tak mimochodem LEO Express dostal od ČNB nejprve asi 40 000 korunovou pokutu za nedodání výroční zprávy a hned za další období za to samé milion. To jsou také administrativní důvody? Nebo neschopnost některých jedinců plnit si své povinnosti. Jestli takto šetří, tak se není co divit, že pak nemají na včasné zaplacení svých pohledávek. Proto, abych mohl jezdit, potřebuji:… Číst vice »

petr.r
Host
petr.r

a proč tam není ČD? Ti udělali největší průser lidstva české republiky, že nejdříve ukradli 380 a potom je nechtěli zaplatit. Snad soukromníci platí a ještě navíc ty uroky, tak vlastně dotují čd.

Jen tak
Host
Jen tak

Nechces jit do haje?

petr.r
Host
petr.r

S.Z?

Martin Hanzal
Host
Martin Hanzal

U nějakého garážového dopravce typu Puš s.r.o. bych to pochopil, ale u slovutného a frikulínského RegioJetu??? No toto?

babilon
Host
babilon

No vidíte, a přitom je pozdní placení poměrně běžnou záležitostí právě spíše u větších firem. Jak jsou na tom ČD nevíme, protože na to se tazatel neptal.

petr.r
Host
petr.r

a nesmí se to tady ani psát, nebot už jsem v háji.

Michal
Host
Michal

Regiojet a LeoExpress mělY?

Jen tak
Host
Jen tak

No, spravne tam ma byt v tomto pripade mekke i … predrecnik ma pravdu.

babilon
Host
babilon

Cože? Další, kdo neumí česky? Obrazy viseli na stěně? Lesy rostli až do nebe?

Jen tak
Host
Jen tak

Obrazy jsou samozrejme s tvrdym…

Jen tak
Host
Jen tak

V tomto pripade se totiz neaplikuje pravidlo “ty firmy”, ale z kontextu “ti dopravci.

babilon
Host
babilon

A v čem je rozdíl mužských neživotných RegioJetu a LeoExpressu oproti mužským neživotným lesům, že by to mělo být jinak?

Jen tak
Host
Jen tak

Js: tohle neni spek. Opravdu tam mate chybu.

petr.r
Host
petr.r

vy máte problémy……..četli jste vůbec obsah článku nebo hledáte jen chyby?

babilon
Host
babilon

Jen tak:
Pravidlo o shodě podmětu předchozí věty s přísudkem věty následující neznám. Takže správně by bylo „Zpoždění měl České Dráhy.“? Můžete uvést nějaký odkaz na toto pravidlo?

Michal
Host
Michal

Bez opěrného podstatného jména to ypisilon vypadá velmi bizarně. „Zpoždění měly firmy RegioJet a Leo Express“ by bylo ok. ovšem bez něj je RegioJet a Leo Express je mnohem blíž mužskému životnému.

Více na: http://prirucka.ujc.cas.cz/?ref=600&id=602 a sedí na to ustanovení bodu 6.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj zpoždění vysvětluje administrativními důvody, například zpožděnými platbami od dalších stran.“
Odkdy je neplacení někomu z důvodu, že někdo neplatí mně, ADMINISTRATIVNÍM důvodem???

patology_chef
Host
patology_chef

Jedenadvacáté století, moderní firma, turbo píár, flusání na konkurenci… a k tomu administrativní důvody 😀
Snad aby konečně někdo sepsal životopis pana Ondrůje se zvláštním zřetelem na jeho spěšné opuštění funkce ředitele marketingu ČD stylem „po mě potopa“ asi tak před devíti lety.

Mareček Páreček
Host
Mareček Páreček

Říká se tomu druhotná platební neschopnost.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Mareček Páreček:
To bych bral – to by bylo snad aspoň trochu nazývání problému pravým jménem. Ale „administrativní“ důvody?

Johnny Gomez
Host
Johnny Gomez

Zeleznicar:
Tomu se rika druhi5na platebni neschopnost – tj. Kdyz nekdo nezplati mne tak tim padem pak nemam ja na zaplaceni nekomu dalsimu..

Martin1
Host
Martin1

Mareček Páreček: Ovšem ani druhotná platební neschopnost není administrativní záležitost, že ne? 😉

coudy
Host
coudy

to: Mareček Páreček a cestující jim neplatí?

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

„Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj zpoždění vysvětluje administrativními důvody, například zpožděnými platbami od dalších stran.“

Pěkný nesmysl. Jaká je spojitost mezi administrativními důvody RJ a zpožděnými platbami dalších stran? A copak RJ nemá žádné cach flow, že musí čekat na platby dalších stran, aby byl schopen zaplatit za použití kolejí? A kdo vlastně mimo zákazníky může patřit mezi ty „další strany“, že dělá ve financích Jančury takový nepořádek?

judr.pavel
Host
judr.pavel

Jelikož všechny finance Jančura okamžitě tuneluje na osobní účet, musí firma počkat než se zase přes ty daňový ráje vráti, aby mohla platit faktury

Jiří2
Host
Jiří2

A firmy za reklamu. Kdo viděl (nejen) LowCost vozy, jistě pochopí…

coudy
Host
coudy

p.Sůra: když se spoléhá na kompenzace tak je asi něco špatně? nebo že by tolik byl na nich závislí?
a dotaz ještě podvádí nebo si kompenzace nechává proplatit jen z low-cost

MartinM
Host
MartinM

Tak ministersvo snad neplatí až po splatnosti ne?

coudy
Host
coudy

p.Sůro vždyť vy sám jste psal že povádí Jančura s kompenzacemi… a ve vašem článku bylo: I kvůli tomu se pro letošní rok už i změnila pravidla pro poskytování slev. „Druhou třídou se rozumí nejnižší poskytovaný standard, které dopravci nabízí,“ vysvětluje Němec. Tak je to napsané i v novém výměru ministerstva financí. Dopravci podle něj o těchto změnách už vědí. To bylo v roce 2015 mezitím Jančura zavedl low-cost tudíž chápu že druhá třída je ten low-cost Vás jako nezávislého novináře nezajímá jak je to nyní? Třeba i čtenáři by se rádi dozvěděli jak to je a vy máte jistě… Číst vice »

Partneři


Newsletter

Výběr editora