Dopravci Železnice

Někteří dopravci neplatí za koleje včas. Zpoždění měly RegioJet i Leo Express

Koridorová trať na Ostravsku. Foto: SŽDC
Koridorová trať na Ostravsku. Foto: SŽDC

Někteří železniční dopravci neplatí včas Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) poplatek za přidělení dopravní cesty a její použití. Musejí kvůli tomu platit úroky z prodlení. Ukazuje to dokument zveřejněný na webu SŽDC, kterého se domohl neznámý tazatel na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

Sofistikovaný dotaz anonymizovaného zájemce S.Z. se týká platební morálky tří dopravců: RegioJetu, Leo Expressu a KŽC Doprava. Z odpovědi vyplývá, že RegioJet byl loni v prodlení s většinou faktur, vesměs ale v řádu dní. Nejdéle SŽDC na peníze čekala 22 dní, průměrné zpoždění činí deset dní. Za každý den prodlení vystavila SŽDC sankční úroky, jejichž součet se za loňský rok vyšplhal na téměř čtvrt milionu korun. Leo Express měl loni průměrné zpoždění v platbě 2,75 dne, nejdéle 25 dní. Na úrocích za to zaplatil celkem 45 tisíc. Společnost KŽC Doprava loni zpoždění neměla. SŽDC neuvažuje o tom, že by dopravcům kvůli prodlení v platbách omezila přístup na železnici.

Deník Zdopravy.cz žádal o podobné materiály SŽDC v březnu, ale neuspěl. Zdopravy.cz požadoval přehled nesplacených poplatků za dopravní cestu od všech dopravců. SŽDC žádost odmítla s tím, že jde o obchodní tajemství.

Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj zpoždění vysvětluje administrativními důvody, například zpožděnými platbami od dalších stran. „RegioJet o těchto skutečnostech SŽDC aktivně informoval stejně jako o svém zájmu na maximálně korektních vztazích,“ řekl Ondrůj.  „Zpoždění je způsobeno především interními schvalovacími procesy, nikoliv neschopností či neochotou hradit závazek, což je z přehledu a z malé prodlevy s platbou patrné,“ řekl mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše obecně valná většina dopravců platí řádně a včas, někteří jsou nicméně v prodlení opakovaně. Podle prohlášení o dráze a smluv s dopravci má SŽDC právo odebrat přidělenou kapacitu v případě neplacení. „Jedná se o mimořádný institut, u dopravců provozujících osobní dopravu se značným dopadem na jejich zákazníky – cestující, takže SŽDC tento postup dosud nepoužila,“ dodal Illiaš.

43 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Jak může být důvod pozdního placení za dopravní cestu to, že pozdě platí jemu někdo jiný ? Oni cestující neplatí za jízdenky ihned při koupi ? Nebo snad Jančura prodává jízdenky „na dluh“, nebo na splátky, které pak cestující platí pozdě, nebo vůbec ?

  • ČD za dopravní cestu nedluzili a nedluzi, ano, RegioJet a Leo jsou zavislí na kompenzacich. Oba pri vzniku rovnou od zacatkupočítali s tim, ze se dostanou do zavazkove dopravy a protože se nedostali a protoze komerční provoz z logiky nakladu na provozovani zeleznicni dopravy je totální nesmysl, musi se na to jinak. Sleva 75% je pouze a jen záchranná akce pro ne. Marketingove kecy o komerční dopravě totiž působí jen na poněkud mdlé jedince typu petr.r…… Omlouvám se, píšu z mobilu.

  • Moc by se o tom nemělo ani psát – pak to zasévá nedůvěru k liberalisaci železniční dopravy. Na Jihu má GWTR podepsán dovětek ke smlouvě, že bude kraj – objednatel platit k dopravci positivně laděné PR. Tudíž se ven nedostane žádný průšvih Zimolovců, Krygarovců.

  • Základem slušného podnikání je, plnit si své povinnosti v mezích zákonů a raději lépe. Spoléhat se na nějaké kompenzace je nesmysl. To ty firmy jedou s financemi na doraz a nemají žádnou finanční rezervu? Komu dalšímu platí po splatnosti? Jen tak mimochodem LEO Express dostal od ČNB nejprve asi 40 000 korunovou pokutu za nedodání výroční zprávy a hned za další období za to samé milion. To jsou také administrativní důvody? Nebo neschopnost některých jedinců plnit si své povinnosti. Jestli takto šetří, tak se není co divit, že pak nemají na včasné zaplacení svých pohledávek.
    Proto, abych mohl jezdit, potřebuji: 1) hnací vozidla, vozy nebo jednotky v perfektním stavu a proto do nich musím investovat a 2) musím zaplatit za dopravní cestu, aby ji měl její správce za co opravovat (abych mě po čem jezdit). Pokud toto nesplňuji, nemám na kolejích co pohledávat. Předhánět se v tom, kdo bude podávat lepší kávu nebo bagetu můžu až potom, co na to budu mít.
    Nechápu některé diskutující, že místo diskuze na dané téma hledají v článku gramatické chyby. Asi nemají k danému tématu co říct, ale potřebují se zviditelnit.

  • a proč tam není ČD? Ti udělali největší průser lidstva české republiky, že nejdříve ukradli 380 a potom je nechtěli zaplatit. Snad soukromníci platí a ještě navíc ty uroky, tak vlastně dotují čd.

  • U nějakého garážového dopravce typu Puš s.r.o. bych to pochopil, ale u slovutného a frikulínského RegioJetu??? No toto?

    • No vidíte, a přitom je pozdní placení poměrně běžnou záležitostí právě spíše u větších firem. Jak jsou na tom ČD nevíme, protože na to se tazatel neptal.

    • No, spravne tam ma byt v tomto pripade mekke i … predrecnik ma pravdu.

    • Cože? Další, kdo neumí česky? Obrazy viseli na stěně? Lesy rostli až do nebe?

    • V tomto pripade se totiz neaplikuje pravidlo “ty firmy”, ale z kontextu “ti dopravci.

    • Jen tak: tak určitě:)Vím, že dělám hodně hrubek pramenících z nepozornosti, ale na tenhle špek vám fakt neskočím:)

    • A v čem je rozdíl mužských neživotných RegioJetu a LeoExpressu oproti mužským neživotným lesům, že by to mělo být jinak?

    • vy máte problémy……..četli jste vůbec obsah článku nebo hledáte jen chyby?

    • Jen tak:
      Pravidlo o shodě podmětu předchozí věty s přísudkem věty následující neznám. Takže správně by bylo „Zpoždění měl České Dráhy.“? Můžete uvést nějaký odkaz na toto pravidlo?

    • Bez opěrného podstatného jména to ypisilon vypadá velmi bizarně. „Zpoždění měly firmy RegioJet a Leo Express“ by bylo ok. ovšem bez něj je RegioJet a Leo Express je mnohem blíž mužskému životnému.

      Více na: http://prirucka.ujc.cas.cz/?ref=600&id=602 a sedí na to ustanovení bodu 6.

    • a který bod konkrétně? Podotýkám, že tečka mezi oběma větami je tam od začátku.

  • „Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj zpoždění vysvětluje administrativními důvody, například zpožděnými platbami od dalších stran.“
    Odkdy je neplacení někomu z důvodu, že někdo neplatí mně, ADMINISTRATIVNÍM důvodem???

    • Jedenadvacáté století, moderní firma, turbo píár, flusání na konkurenci… a k tomu administrativní důvody 😀
      Snad aby konečně někdo sepsal životopis pana Ondrůje se zvláštním zřetelem na jeho spěšné opuštění funkce ředitele marketingu ČD stylem „po mě potopa“ asi tak před devíti lety.

    • Mareček Páreček:
      To bych bral – to by bylo snad aspoň trochu nazývání problému pravým jménem. Ale „administrativní“ důvody?

    • Zeleznicar:
      Tomu se rika druhi5na platebni neschopnost – tj. Kdyz nekdo nezplati mne tak tim padem pak nemam ja na zaplaceni nekomu dalsimu..

    • Mareček Páreček: Ovšem ani druhotná platební neschopnost není administrativní záležitost, že ne? 😉

  • „Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj zpoždění vysvětluje administrativními důvody, například zpožděnými platbami od dalších stran.“

    Pěkný nesmysl. Jaká je spojitost mezi administrativními důvody RJ a zpožděnými platbami dalších stran? A copak RJ nemá žádné cach flow, že musí čekat na platby dalších stran, aby byl schopen zaplatit za použití kolejí? A kdo vlastně mimo zákazníky může patřit mezi ty „další strany“, že dělá ve financích Jančury takový nepořádek?

    • A firmy za reklamu. Kdo viděl (nejen) LowCost vozy, jistě pochopí…

    • p.Sůra: když se spoléhá na kompenzace tak je asi něco špatně? nebo že by tolik byl na nich závislí?
      a dotaz ještě podvádí nebo si kompenzace nechává proplatit jen z low-cost

    • Odpovídám na dotaz, jaké jiné zdroje příjmů má. Pokud máte informace o podvádění, jistě jste již informoval orgány činné v trestním řízení.

    • p.Sůro vždyť vy sám jste psal že povádí Jančura s kompenzacemi…
      a ve vašem článku bylo: I kvůli tomu se pro letošní rok už i změnila pravidla pro poskytování slev. „Druhou třídou se rozumí nejnižší poskytovaný standard, které dopravci nabízí,“ vysvětluje Němec. Tak je to napsané i v novém výměru ministerstva financí. Dopravci podle něj o těchto změnách už vědí.
      To bylo v roce 2015 mezitím Jančura zavedl low-cost tudíž chápu že druhá třída je ten low-cost
      Vás jako nezávislého novináře nezajímá jak je to nyní?
      Třeba i čtenáři by se rádi dozvěděli jak to je a vy máte jistě víc zdrojů jak to zjistit.

    • Využít možnosti, kterou dal stát, není podvod. (dělali to všichni tři, mimochodem). Podvodem by bylo, kdyby si například vykazoval kompenzace za neexistující cestující nebo za ty, kteří neměli nárok na slevu. Lowcost nebyl reakcí na kompenzace. Kompenzuje se až do výše třídy Relax, se souhlasem MD.

Newsletter