Cestovní ruch Letectví Zprávy

Nekonečný příběh. Kraj opět prodloužil soutěž na dotované linky z Ostravy

Nádraží Ostrava Airport, foto: Moravskoslezský kraj
Nádraží Ostrava Airport, foto: Moravskoslezský kraj

Moravskoslezský kraj se nevzdává své představy, že za stamiliony z veřejných prostředků spustí provoz linek z Ostravy do Amsterdamu a Helsinek. Už podruhé proto prodloužuje termín, do kdy se mohou zájemci o provoz těchto linek přihlásit. Tentokrát rovnou o dva měsíce.

Důvodem pro prodloužení lhůty do konce října 2017 je projevení zájmu ze strany potenciálních dodavatelů služeb, kteří tento svůj zájem projevili týden před uplynutím lhůty pro podání nabídek. Lze se důvodně domnívat, že při neprodloužení lhůty by nebyla podaná žádná nabídka a zadávací řízení by muselo být zrušeno,“ řekla mluvčí Moravskoslezského kraje Petra Špornová.

Před měsícem kraj prodloužil lhůtu do konce srpna, protože přes léto prý nemají dopravci dostatek času se podání nabídky věnovat kvůli silnému provozu.

Kdo je oním možným zájemcem o provoz linek mluvčí neuvedla. Dopravce by musel najít využití letadla pro další lety z Ostravy.

Letiště v majetku kraje loni zaznamenalo pokles cestujících, průběžná čísla za letošní nezveřejňuje. Zatímco největší letiště světa publikují čísla za každý měsíc, mošnovský terminál je zveřejní až za celý rok. „Zatím podle našich odhadů očekáváme nárůst za první pololetí mezi 20 až 30 %,“ řekla mluvčí  letiště Michaela Kubešová.

Plán na dotované linky se zrodil v hlavě radního pro dopravu Jakuba Unucky (ODS). Ten chce na provoz přispívat jen částečně, ale rovnou si lety objednat jako základní dopravní obslužnost.  Podobně kraje platí provoz autobusů či vlaků. Helsinki si kraj vybral kvůli finským investorům v regionu, zejména IT společnosti Tieto, linka do Amsterdamu měla Ostravě zajistit spojení s velkým evropským hubem. Do obou destinací mají dopravci létat nejméně čtyřikrát týdně.

V Česku by šlo o první případ, kdy by kraj šel u letecké dopravy cestou, že by novou linku platil úplně a nesl i riziko tržeb. Běžný je model, že regiony dotují dopravce například slevami nebo marketingovou podporou. Systém těchto dotací nedávno odkryl jihomoravský hejtman Bohumil Šimek. Ten obvinil po konci linky Brno – Eindhoven společnost Wizz Air, že chtěla jen dotace.

Nezájem dopravců o takovou linku souvisí podle oslovených leteckých expertů s tím, že by za dotace nebylo letadlo dostatečně vytížené a v jiných trasách na komerční riziko z Ostravy nevidí smysl. „Je s podivem, jak krátký čas nechává kraj uchazečům mezi podáním nabídky a zahájením provozu. Běžně se na celém světě plánují nové linky nejméně půl rok dopředu, často i rok. V Ostravě jim na to dávají dva měsíce,“ podotkl jeden z oslovených expertů, který si přál zůstat v anonymitě.

2 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Jaroslav Unucka …krajský radní pro dopravu z ODS ?
    To je jeden z příkladů toho , proč je pro mne ODS nevolitelná. Na jednu stranu strana , která se prezentuje jako pravicová ,ale mající ve svém středu lidi jako je pan Unucka , kteří jsou typičtí levičáci.
    Apropo..proč kraj dotuje dopravu ? Snad proto , aby se děti dostali do školy , penzisti k lékaři a zaměstnanci do zaměstnání ? Proč by měly být letecké linky dotovány z veřejných peněz ? Co bude mít z toho dítě , penzista či zaměstnanec (daňoví poplatníci) , když kraj nasype stovky milionů do ztrátové linky do Helsinek ? Jestli je v dopravě něco , co by nemělo být v žádném případu dotováno , pak to jsou právě letecké linky a expresní-dálkové vlaky..

  • Bóže, při vší úctě k panu Unuckovi to je dost smeč vedle. Sta milióny by víc posloužily v dopravě kterou užije 99,9% občanů regionu. Zejména pak železniční.
    Také je třeba věnovat pozornost jízdním řádům.
    Vždyť z Havířova/Těšína atd. se nedá v sobotu neděli dostat ani na ranní směnu do Ostravy Poruby. Okrajové spoje na sebe nenavazují ani v Ostravě Kunčicích do centra Ostravy.
    Když člověk napíše na kraj, že nejsou přípoje tak odpověď zní. Jiný koncept dopravy na trati 323 a 321 tak nejsou přípoje.
    Díky tomu nejsou však ani lidé ve vlacích.
    Zpátky k letadlům. Prahu, Amsterdam, ( Frankfurt, Vídeň ) beru kvůli přestupům dále. Když se to podaří. Ale Helsinky kvůli tieto? Spíše možná Mošnov spasí nákladní doprava. Vybuduje li se terminál letecké kolejové a silniční dopravy jak bylo avizováno.
    Opravny letadel a zaplněná zóna průmyslová. Vybudování zastávky Mošnov průmyslová zóna.
    To pak na Mošnov budou více vlakem jezdit i lidé z kraje…