Doprava ve městě Infrastruktura

Největší zakázku na elektrobusy vyhrál SOR, v soutěži v Hradci Králové byl jediným

Společnost SOR elektrobusy v Hradci Králové testuje od roku 2015. Foto: Hradeckralove.org
Společnost SOR elektrobusy v Hradci Králové testuje od roku 2015. Foto: Hradeckralove.org

Společnost SOR Libchavy je vítězem zatím největší zakázky na dodávku elektrobusů v Česku. Dopravnímu podniku města Hradce Králové dodá celkem dvacet nových elektrobusů a dvě nabíjecí stanice za celkem 246 milionů korun bez DPH.

Výsledky zveřejnil dopravní podnik ve věstníku veřejných zakázek a na svém webu. Z údajů ve věstníků vyplývá, že SOR byl jediným soutěžícím, jehož nabídka se hodnotila. Zda byl ve hře ještě někdo jiný, jehož nabídka byla vyloučena, nelze zjistit. Dopravní podnik dosud nezveřejnil písemnou zprávu zadavatele.  Vysoutěžená cena je o 11 milionů korun nižší, než byl odhad.

Nové elektrobusy sníží produkci emisí v centru města a zároveň výrazně sníží i provozní náklady MHD. Většinu peněz má zaplatit Evropská unie přes programy IROP. Vozy by měl výrobce dodat do dvanácti měsíců od podpisu smlouvy, první přijede v červnu příštího roku.

„Elektromobilitou autobusových linek město významně přispěje k ekologizaci dopravy, navazuje se tak na dlouhou tradici trolejbusů v Hradci. Podobný trend v obměně a doplnění vozového parku chceme nastavit i u městské policie nebo u jiných městských organizací,“ řekl primátor Hradce Králové Zdeněk Fink. Dopravní podnik současně soutěží dodávku nových trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem.

Dvě automatické rychlonabíjecí stanice budou umístěné na klíčových dopravních uzlech, tedy na terminálu hromadné dopravy a na konečné stanici Cihelna. Součástí dodávky jsou i nabíjecí stanice pro noční pomalé nabíjení elektrobusů v zázemí dopravního podniku, kde jsou již vybudované odstavné prostory s novými elektropřípojkami a nová trafostanice.

Hradec Králové chce současně rozšířit i svoji trolejbusovou síť. V plánu má výstavbu vedení od Brněnské třídy ulicemi Palachovou a Milady Horákové až na konečnou zastávku Pod Strání. Ta již má stavební povolení. Dopravní podnik bude žádat o dotaci na úhradu až 85% uznatelných nákladů na tuto akci, jejíž odhadované náklady jsou zhruba 18,5 milionu korun. Tato nová trolejbusová trať zvýší přepravní kapacitu na točně Pod Strání za využití kloubových trolejbusů a na lince 27 umožní stávající autobusy nahradit novými trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem.

Samotná stavba nové trolejbusové tratě Pod Strání by pak mohla probíhat ve druhém čtvrtletí roku 2018. Její délka je 860 metrů, nově vzniklá část trolejové tratě bude napájena z napájecího bodu na Brněnské třídě. Součástí projektu je i nové veřejné osvětlení po celé délce nové tratě. Nové trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem budou také zajíždět na sídliště Plachta.