Železnice

Největší zakázka na železnici. Jihomoravský kraj vybírá dopravce za více než 5 miliard korun

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Jihomoravský kraj spustil zatím největší soutěž na dopravce v historii české železnice. Po probíhající zakázce na nové vlaky začal s nabídkovým řízením, v kterém chce najít dopravce pro všechny krajem objednávané vlaky. Favoritem budou České dráhy.

Zakázka má hodnotu 5,6 miliardy korun, dopravci mají šanci podat nabídku do konce února. Kompletní zadávací dokumentaci zveřejnil Jihomoravský kraj na svém profilu zadavatele.  Zakázku pro kraj administruje advokátní kancelář Fiala, Tejkal a partneři.

Kraj bude vybírat dopravce podle ekonomické výhodnosti, roli ale nebude hrát jen cena, ale i kvalita nasazovaných vlaků. Půjde například o nízkopodlažnost, klimatizaci či bezplatnou WiFi. Největší podíl v hodnocení bude mít ale cena: u linek S2 a S3 dohromady 36 % a u ostatních 41 %, v součtu tedy 77 %.

Do soutěže se může přihlásit každý dopravce, který v posledních třech letech ujel nejméně milion vlakových kilometrů. To je i pro menší hráče splnitelná podmínka: jen loni SŽDC zaznamenala u osobních dopravců přes 126 milionů ujetých vlakokilometrů.

Favoritem soutěže budou České dráhy, protože kraj chce po vybraném dopravci zajištění provozu na všech tratí, kde vlaky objednává. Pro linky S2 a S3 počítá kraj s nasazením vlastních vozidel, která soutěží. Na ostatní tratě ale musí mít dopravce své vlaky. Tolik souprav ale v Česku do dvou let s téměř jistotou nikdo nesežene.

Vítězství ČD nahrává i fakt, že kraj chce mít smlouvu uzavřenou od 1. ledna 2020 a vůbec tak neřeší zajištění provozu na konci prosince 2019 po změně jízdního řádu. Desetiletá smlouva s Českými drahami vyprší s koncem jízdního řádu 2018/19. Smlouva má vypršet s jízdním řádem v prosinci 2022, současně ale zadávací dokumentace umožňuje prodloužit kontrakt až do roku 2025. ČD už dříve potvrdily, že zájem o soutěž budou mít.

Jihomoravský kraj je pro České dráhy jedním z největších zákazníků. Ročně kraj společně s příspěvkem od státu platí Českým drahám téměř miliardu korun.

32 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Je zvláštní, že bude smlouva na tak krátkou dobu. Obecně bych ocenil, kdyby byly zakázku uzavírány na kratší dobu než 10 let, ale na to je potřeba pečlivě připravit podmínky a počítat s funkční konkurencí dopravců, což není moc případ této zakázky.

  • Já si prostě myslím, že na 3 roky by ČD neměly bez dlouhodobé smlouvy investovat ani korunu. Už to tam jedno dopadlo s investicí na pantery. Natož nějaká nízkopodlažní vozidla. Ať se přihlásí někdo jiný.. Na 3 roky. Cha cha cha.

  • 10.1. „Veškeré tarify a Smluvní přepravní podmínky uplatňované Dopravcem při poskytování plnění
    dle této Smlouvy stanovuje Objednatel, resp. Pověřená osoba.“
    Dopravce má povinnost včas a řádně způsobem stanoveným příslušným právním předpisem
    vyhlásit tarify a Smluvní přepravní podmínky stanovené či odsouhlasené Objednatelem či
    Pověřenou osobou, a to ke dni účinnosti jejich změny stanovené Objednatelem či Pověřenou
    osobou.
    10.3 „Dopravce není oprávněn vyhlašovat vlastní, ani jakýkoliv jiný tarif či kombinaci tarifů na
    Linkách bez souhlasu Objednatele.“
    To znamená, že opravdu možná budou opravdu zakazovat TR 10 státní tarif a bude platit jenom nějaký d. lokální tarif jihomoravského kraje?

  • Takže vysoutěžená smlouva má být na 3 roky do 2022? A to chtějí nízkopodlažnost, klimatizaci či bezplatnou WiFi? A pak 2023 až se jim to bude hodit do krámu, až jim přijdou jejich soupravy z dotací EU, si konečně vysoutěží toho svého dopravce? Bych se na ně vykašlal hned. Ať si jezdí třeba se Santa Klausem a soby nebo chodí pěšky do 2022. To je vidět, že prostě regionální politici dělají, že absolutně nevidí, co má nakoupeno daňový poplatník za vozidla na státní firmu ČD, co bylo historicky nakoupeno předchozími vládními garniturami. Jejich vagóny jsou například z 1990, tedy jedny z nejmladších. Nízkopodlažnost – blbost, aby se kvůli ní vyhazovaly všechny vlaky.
    Navíc evidentně nízkopodlažnost u některých jednotek způsobuje nepohodlnost. Protože jak je vše těžké na střeše, musí být prkeně nastaven podvozek. Tedy ty jednotky jsou opravdu někdy málo pohodlné. Otevřená Wifi je scifi, kterou stejně dřív nebo později zarazí nějaká „protiteroristická“ směrnice, odpovědnost statutárů, GDPR a podobně.

  • Díval jsem se na rámcový jízdní řád viz zadávací dokumentace a chybí mi tam osobáky Vyškov – Nezamyslice. Osobák na Hostýn 31.12/1.1 tam je. Nebo je někdo našel?

  • Hlavní problém vidím v tom, ze je na přípravu dva roky, což znamená, ze mimo schválených jednotek se od dob podepsání smlouvy nestihnu nové jednotky homologovat. A návratnost 2 – 5 let je velmi krátká, takže to bude spíš o opravách starých jednotek s co nejmenšími náklady.
    Takže to buď ČD podstreli a nebo v vyhraje někdo z tria GWTR, Arriva, Regiojet.
    U Regiojetu by mohli být zacileni na vyšší kvalitu a růst cestujících. GWTR, Arriva umí cenu.
    Mnozstevne se jedná o zajímavou zakázku, ale ta doba se mi zdá velmi krátká.

    • U RJ na vyšší kvalitu? V čem? Opravdu myslíte, že dostanete kafe zdarma? 😀 Stačí se projet z Bratislavy do Komárna, což Vás vyvede z omylu.

    • nevím, ale my z moravy díky RJ nejezdíme v koženkách a tak kde RJ přijede, tam čd musí dát něco lepšího. Tohle není o kafé, ale oni dělají dopravu lepší.

    • kde se kupuje ten lístek abych se mohl projet s RJ bratislava-komárno?

    • Žádná „vyšší kvalita“ se nekoná, pokud ji kraj neobjedná. A kromě té S3 & S2 už na tolika spojích v kraji úplné hrůzy nejezdí, byť např na R56 by reko spojů mohlo být víc a na regionovách nelpím. Ale i GWTR jezdí s 810 kde se dá (kapacitně) – je to levnější.

    • Honza: Tak třeba na trati Strakonice – Vimperk – Volary jezdila 810 i předtím, cokoliv většího na této trati nemá význam. Na druhou stranu na trati České Budějovice – Český Krumlov – Černý Kříž – Volary/Nové Údolí stačí v zimě jedna jednotka Regio Sprinter, na duhou stranu v létě budou dvě spojené jednotky skoro málo.

  • Mohu mit dotaz co znamena prispevek od statu v posledni vete? Ročně kraj společně s příspěvkem od státu platí Českým drahám téměř miliardu korun.

    • Regionální vlaky platí kompletně kraje, část ale dostávají jako vázanou dotaci z MF. V případě JMK jde z MD cca 300 milionů Kč.

  • Já bych to tak jasné neviděl.Jančura pomohl poplivat Haška,(dnes nikdo nepochybuje o tom,že snaha Haška a spol.odstranit neschopného Sobotku byla nutná věc-viz výsledky voleb) a díky tomu v kraji vyhrálo ANO.Jančura Haška nenáviděl,neboť mu nevytvářel podmínky pro jeho dryáčnický rozvoj.Dluhy se splácejí a Jančura nedělá nic zadarmo,ty Haškem polepené autobusy teď přinesou ovoce….

  • Tak to bylo jasné už dříve, že v takovém objemu je to šité na míru ČD.

    A pak se tady zase může na mě rozčilovat Železničář v důchodu, co si to dovoluju předjímat.. jihohoo 😀

    • Ano,dle Vás je nejlepší řešením vyzobávání rozinek a atomizace železnice.Ve světě s tím mají „skvělé“ zkušenosti.Po privatizaci a následné ztrátě síťového charakteru,dochází opět k zestátňování a záchraně drah.Prostě soukromníček si může užďobávat postupně po libových soustech,ohlodaný zbytek nechat ČD….

    • Jiřík z Brna: co to proboha melete? Jaké vyzobávání? A i kdyby, tak snad ČD se chovají jinak? Výběrko mělo být vypsané na jednotlivé linky příp. tratě, ne jako celek. Takto je jasné, že jde jen o to, opět oddálit možnost mít kvalitnější dopravu. Se podívejte, vy „rozinko“, jak najednou jdou u ČD na tratích do Vídně a Bratislavy věci (a hlavně ceny), které roky nešly.

    • Jiřík z Brna: Nic takového jsem neřekl. Reagujete nesmyslně.

  • Trochu se tedy v čĺanku ztrácím. Myslem jsem, že vechny vlaky nakoupí JMK a pk vybere dopravce na provoz a údržbu. A teď je v článku napsáno, že dopravce bude vybírán mimo jiné podle kvality vozidel, což jsem myslel, že bude zajišťivat kraj. Tedy prosil bych o jasné vysvětlení, na jakých tratích bude jaká situace.

    Dále by mě zajímalo, jak to vudou mít ČD s regiopantery, které nakoupily na trasu S2 a tedy, jak to dost často u dotací býval, je určeno (aspoň si to myslím), kde vlaky musí jezdit.

    Je jinak znám už výsledek výběrového řízení na výrobce vlaků pro JMK? Pokud ne, kdy bude?

    Děkuji

    • Jak je v článku napsáno, kraj koupí jen vozy na S2 a S3, na ostatních linkách se bude jezdit s vlaky dopravce.

    • Vždyť je to tam napsaný – krajské elektrické jednotky jen na linkách S2 a S3. Zbytek vlaků zajistí dopravce z vlastního..

    • Podle ČT z 20.6.2014 nebyli jihomoravští panteři koupeni za penize EU… takže si je ČD můžou provozovat kdekoliv:
      V jiných krajích RegioPantery zaplatily evropské dotace, v Jihomoravském kraji ale šly peníze z Bruselu na modernizaci vozů brněnského dopravního podniku. Nové vlaky téměř za miliardu korun proto platily dráhy ze svého.

    • Ostatní již odpověděli, jinak k soutěži na jednotky pro kraj: stále běží. Nicméně už to, že se přihlásilo pět firem, je na české železnici po dobách šití na míru Škodě Transportation poměrně jasná odpověď na to, co ČD dělaly špatně.

    • ještě dotaz, kolik je tedy tych souprav a to v jaké délce. Podle pravidel musí být vysoutěžen jen jeden výrobce?

    • Ty Regiopantery prý z dotací nejsou, takže si asi mohou dovolit poslat státního dopravce do.. A koupit si z dotací jiné.

    • V Pardubickém a Hradeckém kraji se z nějakých dotací koupily „Panteři“, ale úředníci na krajích to nějak popletli a tak mohou jezdit jen na trati Pardubice – Hradec – Jaroměř a snad Týniště. Jinam nesmí a tak přes víkend jich část stojí, i když by mohly jezdit i na trati do České Třebové, kde by o víkendech skoro nahradily všechny „Honekry“.

Newsletter

Partneři


Výběr editora