Autobusy Doprava ve městě Lidé

Nedostatek řidičů řádí v Praze, ROPID zavádí prázdninový jízdní řád

Servisní středisko Arriva City v Malešicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Servisní středisko Arriva City v Malešicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) sáhl kvůli nedostatku řidičů hned na začátku nového roku k mimořádnému opatření. Po dohodě s dopravci, především Dopravním podnikem hlavního města Prahy, zavedl na první dva týdny roku (do 12. ledna) prázdninový jízdní řád. Pro cestující to mimo jiné znamená prodloužení intervalů na tramvajových linkách z osmi na deset minut.

„Vzhledem k tomu, že v lednu klesá vytížení spojů v ranní špičce o 10 až 20 procent, je toto období jediným v roce, kdy je možné takové opatření realizovat,“ uvedla organizace na sociální síti. Podle mluvčího ROPIDu Filipa Drápala si tak podniky ve fondu pracovní dobu vytvářejí polštář zejména pro závěr roku, kdy řidiči zajišťují spoje jen za cenu omezení vlastního volna. V závěru roku mnozí z nich vyčerpali maximální počet přesčasových hodin.

„Přestože všichni dopravci zahájili v průběhu roku 2017 rozsáhlé nábory nových pracovníků, nízká nezaměstnanost způsobuje, že se na pracovním trhu noví řidiči hledají nesmírně složitě,“ dodává ROPID. Podle výroční zprávy za rok 2016 zaměstnával DPP na 11 tisíc lidí, z toho 40 procent řidičů. Podnik přitom patří k nejlépe platícím dopravcům, průměrná mzda před rokem překročila 35 tisíc korun. I tak ale odbory chtějí otevřít kolektivní vyjednávaní a vylepšit mzdové nárůsty dohodnuté v dlouhodobé smlouvě.

Obecně v Praze a okolí chybějí stovky řidičů. To se výrazně projevilo i na Silvestra a Nový rok, kdy společnost Arriva City vůbec nevypravila spoje na linkách 328, 333 a 385. Zdůvodnila to zvýšenou nemocností řidičů. Firmě za to hrozí od objednatelů sankce 50 korun za každý objednaný a neprojetý kilometr.

Nedostatek kádrů ale řeší dopravci po celé republice. „Uvítali bychom dalších 300 řidičů a 50 automechaniků, abychom pokryli poptávku našich zákazníků. V celé České republice chybí v současné době 14 tisíc řidičů,“ tvrdí šéf jihlavské skupiny ICOM Zdeněk Kratochvíl.

16 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Málo peněz, tramvaják dostává jen 35 000 Kč, řidič tuším o 7 000 Kč méně. Kdo by to za ty peníze a podmínky dělal. Vemte si jen, jak chybí na konečných chybí záchody. To se pak člověk musí cítit jak otrok.

  • Stačilo by přestat vozit důchodce či ZTP a jiné zdarma a hned by bylo z čeho přidat řidičům a tím by i slušní řidiči přibyly a aspoň by ubylo řidičů kteří vozí v nočních hodinách za pětku do kapsy (nejvíce rozšířené na kladně ) kdyby měli rozumné platy

  • Je neuvěřitelné, jak ROPID (a potažmo MHMP, resp. především kariérista Dolínek) připouští nehorázné plýtvání nejen provozním personálem, ale i financemi vynakládanými na VHD: pouhou lepší organizací provozu a pracovní doby řidičů (především jejím řádným využíváním v duchu platných pracovněprávních předpisů) + opětovným rozšířením v minulosti zcela hloupě zrušeného technického a technologického zázemí by bylo možno poměrně rychle ušetřit jak odhadem několik procent (nyní chybějících) řidičů, tak i nemalé finanční prostředky vynakládané na provoz MHD! Samozřejmě by to vyžadovalo investice, ale na ně vynaložené prostředky by se v provozních úsporách městu rychle vrátily – jenže pro pražské rádoby odpovědné „dopravní odborníky“ od Dolínka přes vedení ROPIDu i DPP je zjevně pohodlnější nechat vývoji situace volný průběh, a když už „jdou tlustý do tenkejch“, jen hledat další nákladná nouzová řešení a případně také svádět problémy na odboráře a nemožnost dohody s nimi na tom, kde by se neplýtvat klidně už dávno mohlo …
    A propos: řešení s prodlouženým prázdninovým provozem trvajícím do poloviny ledna není žádnou novinkou – tak to přece fungovalo už před rokem!

  • Nojo – i v dopravě bude třeba pochopit, že bez zvýšení mezd to do budoucna prostě nepůjde.

  • Za to může ten co napsal, že řidič z povolání má mět maturitu, stejné jak u strojvedoucích.

    • podívejte se na nějaký náborový letáky…..anebo navštivte Království železnice, tam to máte pěkně napsaný.

    • nemusí, znám i dost mašinfírů co nemá maturitu. Tohle je na dlohou debatu a nikdo o tym nechce mluvit.

    • podívejte se na nějaký náborový letákym …. myslíte třeba zde?

      https://dpp.jobs.cz/detail/?id=G2-1024696649-aden_brand0&rps=186

      Požadujeme:
      • Platný ŘP skupiny D
      • Nebo min. ŘP sk. B nebo C – nabízíme možnost bezplatného rozšíření ŘP (s kvalifikační dohodou)
      • Ukončené základní vzdělání
      • Výpis z rejstříku trestů
      • Dobrý zdravotní stav (dle příslušné vyhlášky MZ)
      • Výpis z evidenční karty osoby (řidiče)
      • Příjemné a reprezentativní vystupování

  • Hlavní problém je, že těch 35 000 hrubého je včetně rocnich prémii, prescacu a víkendů. Další věci je, ze u Regiojetu nebo Flixbusu (Umbrella, apod.) a dalších mají stejně peněz a méně prescasu a autobusy relativně mladé u kterých je stanoven určitý standard a ne nejlevnější cena.

  • Dejte jim 40tis čistého a budete si moct vybírat, takhle budete v začarovaném kruhu.

    • Oni by i dali, ale pak by jednorázové jízdné nemohlo stát 24,- resp. 32,- korun a roční kupon desetikorunu na den. A to by zase vehnalo spoustu lidí do aut. Je to prostě začarovaný kruh a dokud se nedostaneme na úroveň západní Evropy jak ve mzdách, tak i ve skutečnosti, že za služby se tam platí mnohonásobně více než u nás, lepší to nebude…

    • Martin Hanzal:
      Stačí větší obsazenost spojů, jenže když jezdí poloprázdné busy tak není holt tržba.
      Zbytečně moc dopravců na některých linkách.

    • To je hlavně o sytemu. Jestliže cestovní doba v mhd bude téměř podobná autům (vyhrazené pruhy) a cenově zajímavá (parkovne bude dražší či omezené), tak v mhd budou lidi. Nebo zrusme mhd a vytvorme parkoviště a zkapacitneme silnice. Nebo musí dojít ke kombinaci s tím, že základní páteř tvoří metro a vlaky a na to navazují tramvaje, trolejbusy, autobusy. Další věci je, zda-li jsou bezemisni autobusy (elektrobusy) efektivnější než trolejbusy či tramvaje z hlediska nákladů.

Newsletter

Partneři


Výběr editora