Automobily

Nečekaní premianti na evropském trhu: Seat, Dacia, Suzuki a Toyota. Zřejmě jde ale jen o náhodu.

Za růstem Seatu je i nástup nových modelů. Posledním je Seat Arona. Foto: Seat
Za růstem Seatu je i nástup nových modelů. Posledním je Seat Arona. Foto: Seat

Trh s novými osobními auty v Evropě se v říjnu vrátil po zářijovém zaváhání k růstu. Čísla za prvních deset měsíců letošního roku ukazují řadu zajímavých trendů. Od velkého snižování náskoku Volkswagenu na pozici evropské jedničky až po velký růst značek z druhé desítky.

Po zářijovém poklesu se prodeje aut v říjnu vrátily k růstu, podle statistik Asociace evropských výrobců automobilů se prodalo 1,169 milionu aut, o 5,9% více, než v říjnu před rokem. Podle zemí roste nejvíce odbyt v Itálie, Španělsku a Francii, velký propad naopak zažívá Velká Británie.

Podstatně zajímavější ale začíná být pohled do statistik podle jednotlivých výrobců. I když pořadí na prvních třech místech neskrývá žádná překvapení. První místo Volkswagenu ale už není tak neotřesitelné, jako v minulosti. Ještě před dvěma lety měla největší evropská automobilka podíl na trhu přes dvanáct procent, teď klesá k deseti procentům. Naopak podíl druhého Renaultu roste.

Celý trh letos roste o 3,9%, jen čtyři velkoobjemové značky, které ročně v Evropě prodají nejméně 200 tisíc aut ročně dosáhly růstu dvouciferného růstu. Ve třech případech jde o značky, které už své lepší časy zažily a teď se vrací zpět, v případě jedné jde o nekončící růst prakticky z téměř nuly.

Jde o Suzuki, Toyotu, Seat a Dacii. Všechny čtyři značky rostou letos několikanásobně rychleji, než celý trh. Suzuki za letošek o 23%, Seat o 15,2%, Toyota o 16 a Dacia o 11%. Podobný růst zaznamenávají tyto značky i na českém trhu.

Hlavní důvody takové růstu jsou u každé značky trochu jiné. Obecně ale pro tyto značky většinově platí, že mají velmi dobře konkurenceschopné ceny, silný podíl levnějších nebo menších ch vozů v portfoliu, přicházejí sezajímavými akcemi a letost uvedly na trh nové modely,“ říká Petr Knap, partner podnikového poradenství EY. Průzkumy podle něj ukazují, že čeští spotřebitelé se nejčastěji rozhodují podle ceny, provozních nákladů a spolehlivosti, jen 17% respondentů uvedlo mezi dva nejdůležitější faktory cenu vozu. „Lze tedy na vysoce konkurenčním trhu očekávat další pohyby v tržních podílech značek,“ míní Knap.

Podobně vidí situaci Vojtěch Opleštil z automobilové expertní skupiny PwC. „Jde spíše o souhru okolností než o nějaký dlouhodobý trend, který by poukazoval na rozdílné vnímání menších a větších značek mezi spotřebiteli. Ti se vždy dívají na hodnotu konkrétního modelu: jeho design, technické parametry a samozřejmě ceny,“ dodal Opleštil. Podle něj velký růst některých značek pak může být dán úspěšností konkrétního modelu nebo agresivní prodejní politikou i celkovým obratem ve strategii značky, která souvisí například s novým vedením firmy.