Autobusy Lidé

Nařízení o mzdách řidičů se měnit nebude, otočil Babiš. Narychlo se sešel s odbory

Autobus Mercedes v barvách dopravce Arriva. Foto: Arriva
Autobus Mercedes v barvách dopravce Arriva. Foto: Arriva

Premiér Andrej Babiš přes noc změnil názor na nařízení vlády, které od loňska zvyšuje mzdy řidičů linkových autobusů. Zatímco včera po jednání s karlovarskou hejtmankou a předsedkyní Asociace krajů mluvil o jeho zrušení, dnes názor změnil. „Právě jsme s šéfkou Asociace krajů a šéfem Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem domluvili, že peníze na řidiče zabezpečí kraje. Vláda bude hledat peníze na opravy silnic 2. a 3. tříd. Důležité je, aby přepravci tyto peníze od krajů skutečně dali řidičům, to musí kontrolovat inspektorát práce. A nařízení vlády se měnit nebude. Budeme ale společně hledat způsoby, jak profesi řidiče lépe oceňovat,“ tweetuje dnes premiér. Stejné prohlášení je i na stránkách vlády.

Kraje podle hejtmanky požadují od vlády čtyři miliardy korun, ze kterých budou schopné financovat mzdy řidičů i opravy silnic.

Včerejší prohlášení premiéra, ve kterém oznámil, že nařízení bude zrušeno, vyvolalo mezi řidiči a jejich odbory poprask. Pomajbík ještě včera premiérovi volal a dohodli se na dnešní schůzce. Podle odboráře jde o klíčovou věc, za kterou by stálo za to i stávkovat. „Jsem rád, že se dnešní jednání uskutečnilo, chci věřit, že to bylo poslední nedorozumění, a že se budeme společně snažit – i vzhledem k velké personální krizi – o vylepšení podmínek pro řidiče,“ doplnil Pomajbík.

Na základě zmíněného nařízení vzrostlo nepodkročitelné minimum mzdy loni ze 71,60 koruny na hodinu na 98,10 koruny, letos pak na 108,4 koruny za hodinu. To je při 168 hodinách měsíčně 18200 korun hrubého. K tomu je třeba většinou připočítat přesčasy.

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Nikdo dosud neřekl , že mzda je vždy problém vlastníka a ne státu. Pomohly by tabulkové mzdy pro všechny řidiče včetně.

  • babiš to prý vůbec neřekl a prý to všechno rozjeli odbojáři aby se zviditelnili. A ten ubytek cestujících je podle řidičů zaviněn dotací na autobusy, že dotovaný a koupený autobus nesmí jezdit tam kde to kraj nepovolil.

  • Co tam pletou přesčasy? Neměli by lidi dělat tak jak mají a mezi směnami mít řádný odpočinek a třeba taky rodinný život? Mzda má být dost vysoká už za základní hodiny pracovní doby a ne to honit přesčasy.

  • Spíše je otázky využítí autobusů v čase a jejich obnova dle mého názoru nepřiměřeně krátké době vzhledem ke stavu ujetých kilometrů. Dalším faktorem je úbytek cestujících na dotovaných linkách, takže by stálo za otázku, zda by se některé spoje a linky neměli rušit a dále zkvalitnění komfortu cestujících v autobusech.
    Dnes v jižních Čechách jezdí malí dopravci pro firmy, turistické linky (např. Jandová – vodácké autobusy, cyklobusy, skibusy) i nějaké pravidelné linky bez dotací (např. Stibus České Velenice-Třeboň – České Budějovice), ale v dotovaných spojích ubývají cestující, takže je spíše chyba u zadavatele.

Newsletter

Partneři


Výběr editora