Náklady na mýtné pod miliardu? Až po roce 2019, říká Kapsch

Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan SůraMýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Ministr dopravy Dan Ťok a provozovatel mýtného systému Kapsch se dostali do přetahované kolem nákladů na výběr mýta. Stát dnes

Ministr dopravy Dan Ťok a provozovatel mýtného systému Kapsch se dostali do přetahované kolem nákladů na výběr mýta. Stát dnes platí Kapschi a jeho subdodavatelům 1,5 miliardy ročně, což je téměř 15 procent celoročních výběrů. Kapsch se přitom nechal slyšet, že při aplikaci podmínek vypsaného tendru na nového provozovatele by se náklady současného systému daly snížit na necelých 900 milionů korun ročně (8,6 procenta výnosů).

Stát v soutěži hledá dodavatele a provozovatele mýtného systému na dalších deset let (po roce 2019). Zadávací dokumentace tendru přitom počítá s výraznou redukcí počtu obslužných míst pro kamiony, a to až na polovinu proti stávajícímu počtu. Rovněž budoucího provozovatele nezatěžuje plnou platbou poplatku (dissagia) vydavatelům karet za použití platební karty při platbě mýta. A nepočítá ani s bonusovým systémem pro provozovatele.

Kapsch, který dlouhodobě prosazuje využití jím dodaného mikrovlnného systému, proto tvrdí, že za takových podmínek by výrazně klesla nákladovost tohoto systémy. „Velmi kladně oceňuji společnost Kapsch, která říká, že provozování stávajícího systému může být mnohem levnější,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok na dnešním briefingu. Dodal, že dnes vyzval dopisem šéfa Kapsche Karla Feixe k urychlenému jednání o snížení nákladů na výběr mýta, a to právě například redukcí počtu benzinek, které poskytují řidičům kamionů služby k mýtnému. Dohodu by chtěl do Velikonoc.

„Kapsch je připraven jednat s ministerstvem dopravy o provozování mýta od 1. ledna 2020 za deklarovaných 8,6 procenta ročně. Vzhledem k tomu, že pan ministr oceňuje možné úspory provozu stávajícího systému, daňoví poplatníci jistě ocení možnost provozovat jej za takto výhodných podmínek i po roce 2019 – ať už bude provozovatelem stát, firma Kapsch nebo jiná společnost,“ reagoval Feix. Podle něj Kapsch do té doby musí plnit pod hrozbou přísných sankcí podmínky tendru z roku 2005.

Do nové soutěže se ministerstvu přihlásily čtyři firmy, zřejmě všechny se satelitní technologií. A to především kvůli tomu, že stát hodlá rozšířit zpoplatněnou síť o dalších 900 kilometrů první třídy. Pokud si nakonec jednu z nabídek stát vybere, stávající systém bude zlikvidován.

Jak snížit náklady na mýto – při aplikaci nových tendrových podmínek (př. rok 2017)

Vybráno na mýtném 10 403 664 396 Kč
Náklady na provoz 1 525 231 475 Kč
Redukce počtu distribučních míst (dle ZD) – 195 000 000 Kč
Placení dissagia mimo provozovatele (dle ZD) – 200 000 000 Kč
Zrušení bonusu za úspěšnost výběru (dle ZD) – 240 000 000 Kč
Náklady na provoz dle zadání tendru 890 231 474 Kč
Provozní nákladovost 8,6 %

 Pramen Kapsch

Tagy kapsch Ministerstvo dopravy mýto ťok
1 komentář