Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Miliardové zakrytí Spořilovské spojky: Praha už žádá o první povolení

Spořilovská spojka v tunelu, vizualizace. Pramen: TSK - dokumentace EIA

Zanoření přetížené Spořilovské spojky do tunelu nabývá konkrétních obrysů. Technická správa komunikací spustila ostrou fázi přípravy, když projekt poslala k posouzení ministerstvu životního prostředí (takzvaný proces EIA).

„Pokud půjde vše relativně hladce, tak lze předpokládat zahájení stavby v roce 2021,“ řekla mluvčí pražské TSK Barbora Lišková. Před prvním kopnutím bude muset investor vedle souhlasu EIA získat i územní rozhodnutí a stavební povolení. Projekt nese úřední název těžké zakrytí Spořilovské spojky (TZSS), jeho součástí je ale také prodloužení tramvajové tratě o více než kilometr přes Spořilov směrem k Jižnímu Městu a nové napojení ulice Na Chodovci na Jižní spojku.

Samotný tunel bude mít podobu dvou přes kilometr dlouhých tubusů. Zakrytí spojky následně umožní ozelenění a polidštění celého prostoru. „Cílem je vznik kvalitního veřejného prostranství, které zajistí opětovné propojení „starého“ a „nového“ Spořilova,“ píše se v dokumentaci k projektu, který si vyžádá přes dvě miliardy korun. Utlumení hluku a emisí má ulevit zhruba 15 tisícům obyvatel, kteří v okolí žijí. Samotná stavba tunelů potrvá dva roky, úprava celého prostoru včetně zřízení podzemních parkovacích míst si celkem vyžádá čtyři roky.

Spořilovská spojka v tunelu, vizualizace. Pramen: TSK - dokumentace EIA
Spořilovská spojka v tunelu, vizualizace.
Pramen: TSK – dokumentace EIA

Spořilovská spojka patří k nejzatíženějším komunikacím v Praze, neboť tudy proudí tranzitní doprava z D1 na Jižní spojku a dále na východ Prahy. Situace se ještě zhoršila po zprovoznění velkého pražského okruhu mezi D5 a D1 v roce 2010, když město zakázalo vjezd kamionům na Jižní spojku u Barrandovského mostu. Tím tranzit nasměrovalo právě na D1 a Spořilovskou spojku.

Nyní město usiluje o zákaz vjezdu kamionů i na další hlavní tranzitní trasy včetně té přes Spořilov. Návrhem se bude na jaře zabývat silniční úřad na ministerstvu dopravy. „Zakrytí Spořilovské spojky je pro nás priorita bez ohledu na to, zda tam zůstanou kamiony nebo ne. I po dostavbě velkého pražského okruhu mezi D1 a D11 zde bude jezdit velké množství aut, projekt tak má velký význam,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Projekt prosazuje především městská část Praha 4, která mimo jiné počítá se zbudováním nového parku. „Těžké zastřešení Spořilovské spojky bude pro obyvatele okolí znamenat zásadní změnu k lepšímu. Množství hluku a exhalací, kterým budou Spořilováci vystaveni, se sníží na minimum. Vzniknou také čtyři hektary parkové plochy s nabídkou volnočasových aktivit pro obyvatele,“ doplnil mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas.

Podobné odclonění dopravy betonovým sarkofágem je v západní Evropě běžné, řidiči jej znají například z Mnichova.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Nekdo
Host
Nekdo

2 miliardy Kc/15 000 dotcenych obyvatel=133 333,- Kc/os. To je celkem slusna castka za klid, ticho a park. Fandim vam, byt v teto casti Prahy jsem ani nikdy nebyl!

Michal
Host
Michal

Ani jste o nic nepřišel…

Gejza
Host
Gejza

„Množství hluku a exhalací, kterým budou Spořilováci vystaveni, se sníží na minimum“. To tam má být nějaká čistička, která bude filtrovat vzduch z tubusů a odstraňovat z něj škodliviny?

Michal
Host
Michal

To mě taky zaujalo. Teoreticky se mikroprach dá filtrovat a NOx redukovat, ale je to na dnešní dobu trochu sci-fi.

Matěj
Host
Matěj

Škoda, že se toho ty T6 na vizualizaci nedožijí. 😀

asdf
Host
asdf

Na Spořilovskou spojku kamiony nesmí, takže v tomhle se nic nezmění.

Michal V.
Host
Michal V.

Nesmí pouze ve směru z centra, směrem do centra ano.

T
Host
T

Tato dílčí opatření určitě ano (ty by se hodily na spoustě míst ve městech). Stát a Praha by však měli prioritně tlačit na dostavbu okruhu mezi D1 a D11. Pan Kos, když před 2 lety kandidoval do Senátu v Praze 11, tak jeho hlavní volební tahák byla dostavba okruhu… jen co se uvelebil v Senátu, už o něm neslyšíme. A takhle je to se vším – když byly před 2 lety poměrně velké protesty občanů z Jižního Města a Spořilova, slibovalo se a slibovalo (dokonce osobně sliboval i pan Sobotka…) – od té doby se nic neděje, veřejnost nikdo neinformuje.… Číst vice »

Ignác
Host
Ignác

A nebrzdí si tu D0 samy dotčené obce ? V Říčanech jsou hotový z transitní dopravy ale co vím, tak právě Říčany blokují dostavbu obchvatu Prahy, který má vést mimo zastavěné území obce. Mám pocit, že v Praze chtějí mít všichni plné regály ale nechtějí, aby tam to zboží nějak dojelo. O státu a Praze to tam asi moc není.

Milan
Host
Milan

Než aby se veřejné finance investovaly do rozvoje silničního businessu, je třeba vytvořit takové podmínky, aby se všeobecně škodlivá silniční tranzitní doprava omezila ve prospěch ekologičnějších způsobů přepravy.

AAA
Host
AAA

například #czexit?

K.S.
Host
K.S.

Ignác: Nehraje roli jenom to jestli je to mimo, ale také jaké je širší okolí obce. Oblast neznám, přiznávám se bez mučení, ale pokud má nastat situace že bude obec ze všech stran obklíčena kapacitními komunikacemi (všech typů), tak odpor chápu. Už pokud máte dopravní koridory ze 2 stran tak je to pro lidi bariéra a nepříjemnost (byť třeba jen psychologická) Milan: Proto by byla ale potřeba celá nová koncepce vleček, nákladišť a celé politiky dráhy a vodních cest. To je takový obrat že nevím jestli do něj kdo půjde. Mohly by se třeba upravit některé tramvajové tratě tak aby… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

Ona kdyby tady byla dostatecne udrzovana kapacitni silnicni infrastruktura, tak by ani ta tranzitni silnicni doprava nebyl takovy problem. Jenze infrastruktura neni, a kdyz je, tak je tady tendence proti tomu protestovat, omezovat to, skrtit, … A pak se cely stav zhorsuje, protoze propustnost se snizi, doprava se rozjizdi po okoli a tam se dalsi nedostatecne kapacitni silnice zacnou ucpavat a tak dale. Parkrat jsem jel relaci D1 – D11 pres ty vesnice mezi a byl jsem sokovan, jak brutalni tam byla doprava. Auto za autem, dlouhy kolony, ucpany krizovatky, rozmlaceny cesty, vylidneny ulice. Nerozumim tomu, jak nektera z tech… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Zakryti sporilovske je OK, ale ze by se tim zlepsilo ovzdusi to tezko, to by se musely vydechy z tunelu stavet jako elektrarenske kominy pokud mozno co nejvyssi, nebo to skotecne nejak cistit,… Na tak kratkem useku to zakryti zrovna nepomuze… Pomuze vsak od hluku, trochu pomuze zelen… Ignac: Ricany mozna blokuji, Bechovice blokovali take, na Cernem Moste se to lidem nelibi, vede pred rozvojove uzemi Nova Dubec a IPR to zene timto smerem, protoze to to tak bylo nekdy v 60 letech naplanovano… Nelogicke je, ze se zaroven diskutuje o spojce od Uval po Ricany, ktera ma ulevit tamnim… Číst vice »

Gejza
Host
Gejza

Martin: Dopraváci a investoři zpravidla prosazují varianty kapacitních komunikací, které odpovídají potřebám dopravních proudů. U 511 (Běchovice – Modletice) je nahrazení „aglomeračním okruhem“ (podél vámi zmíněné II/101) dopravní nesmysl. Chybou z dopravního hlediska bylo již trasování D0 k Modleticím namísto původně plánovaného Šeberova (i když chápu záměr odvést trasu od Jižního města). Pro všechny relace kromě D5/D4 – D1 vznikla delší trasa, kterou si kdo může zkracuje přes Jižní spojku, Kunratickou spojku, apod. Pražský okruh tak ne zcela slouží primárnímu účelu – odvedení tranzitní dopravy z intravilánu města. To by nastalo i při trasování spojení D1 – D11 dále od… Číst vice »

mirekk
Host
mirekk

Ano, jo, nápad dobrý. Stavba ale potrvá dva roky. To znamená, že po ty dva roky bude mít spojka v lepším případě po jednom jízdním pruhu nahoru a dolů, v horším případě se celá spojka po dobu těch dvou let úplně uzavře.
Možná by bylo vhodnější se na magistrátu víc zamyslet a stavbu realizovat až po realizaci spojky D1/D11.
Další možností by bylo vybudování sjezdu z D1 (tady už 5. května) na Jižní spojku u Kačerova pro směr na Štěrboholskou. Tento sjezd je tam jediný nerealizovaný.

Pavel
Host
Pavel

Nerealizovany, protoze se tam nevejde. Ty naznaky ramp tam jsou jeste z uplne prvni vystavby magistraly, kdy tam byla v planu neco jako ctyrlistkova krizovatka a Jizni Spojka neexistovala. S ohledem na napojeni ulice Hlavni na Sporilove, se tam ale nic takoveho uz nevejde. Navic, kdyz v tech mistech chtela Praha resit nejake upravy krizovatky, byl problem s vlastniky pozemku v krizovatce – maji tam sve billboardy, kterych se nechteli vzdat.