Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Miliardové zakrytí Spořilovské spojky: Praha už žádá o první povolení

Spořilovská spojka v tunelu, vizualizace. Pramen: TSK - dokumentace EIA

Zanoření přetížené Spořilovské spojky do tunelu nabývá konkrétních obrysů. Technická správa komunikací spustila ostrou fázi přípravy, když projekt poslala k posouzení ministerstvu životního prostředí (takzvaný proces EIA).

„Pokud půjde vše relativně hladce, tak lze předpokládat zahájení stavby v roce 2021,“ řekla mluvčí pražské TSK Barbora Lišková. Před prvním kopnutím bude muset investor vedle souhlasu EIA získat i územní rozhodnutí a stavební povolení. Projekt nese úřední název těžké zakrytí Spořilovské spojky (TZSS), jeho součástí je ale také prodloužení tramvajové tratě o více než kilometr přes Spořilov směrem k Jižnímu Městu a nové napojení ulice Na Chodovci na Jižní spojku.

Samotný tunel bude mít podobu dvou přes kilometr dlouhých tubusů. Zakrytí spojky následně umožní ozelenění a polidštění celého prostoru. „Cílem je vznik kvalitního veřejného prostranství, které zajistí opětovné propojení „starého“ a „nového“ Spořilova,“ píše se v dokumentaci k projektu, který si vyžádá přes dvě miliardy korun. Utlumení hluku a emisí má ulevit zhruba 15 tisícům obyvatel, kteří v okolí žijí. Samotná stavba tunelů potrvá dva roky, úprava celého prostoru včetně zřízení podzemních parkovacích míst si celkem vyžádá čtyři roky.

Spořilovská spojka v tunelu, vizualizace. Pramen: TSK - dokumentace EIA
Spořilovská spojka v tunelu, vizualizace.
Pramen: TSK – dokumentace EIA

Spořilovská spojka patří k nejzatíženějším komunikacím v Praze, neboť tudy proudí tranzitní doprava z D1 na Jižní spojku a dále na východ Prahy. Situace se ještě zhoršila po zprovoznění velkého pražského okruhu mezi D5 a D1 v roce 2010, když město zakázalo vjezd kamionům na Jižní spojku u Barrandovského mostu. Tím tranzit nasměrovalo právě na D1 a Spořilovskou spojku.

Nyní město usiluje o zákaz vjezdu kamionů i na další hlavní tranzitní trasy včetně té přes Spořilov. Návrhem se bude na jaře zabývat silniční úřad na ministerstvu dopravy. „Zakrytí Spořilovské spojky je pro nás priorita bez ohledu na to, zda tam zůstanou kamiony nebo ne. I po dostavbě velkého pražského okruhu mezi D1 a D11 zde bude jezdit velké množství aut, projekt tak má velký význam,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Projekt prosazuje především městská část Praha 4, která mimo jiné počítá se zbudováním nového parku. „Těžké zastřešení Spořilovské spojky bude pro obyvatele okolí znamenat zásadní změnu k lepšímu. Množství hluku a exhalací, kterým budou Spořilováci vystaveni, se sníží na minimum. Vzniknou také čtyři hektary parkové plochy s nabídkou volnočasových aktivit pro obyvatele,“ doplnil mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas.

Podobné odclonění dopravy betonovým sarkofágem je v západní Evropě běžné, řidiči jej znají například z Mnichova.

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • 2 miliardy Kc/15 000 dotcenych obyvatel=133 333,- Kc/os. To je celkem slusna castka za klid, ticho a park. Fandim vam, byt v teto casti Prahy jsem ani nikdy nebyl!

  • „Množství hluku a exhalací, kterým budou Spořilováci vystaveni, se sníží na minimum“. To tam má být nějaká čistička, která bude filtrovat vzduch z tubusů a odstraňovat z něj škodliviny?

    • To mě taky zaujalo. Teoreticky se mikroprach dá filtrovat a NOx redukovat, ale je to na dnešní dobu trochu sci-fi.

  • Na Spořilovskou spojku kamiony nesmí, takže v tomhle se nic nezmění.

  • Tato dílčí opatření určitě ano (ty by se hodily na spoustě míst ve městech). Stát a Praha by však měli prioritně tlačit na dostavbu okruhu mezi D1 a D11. Pan Kos, když před 2 lety kandidoval do Senátu v Praze 11, tak jeho hlavní volební tahák byla dostavba okruhu… jen co se uvelebil v Senátu, už o něm neslyšíme. A takhle je to se vším – když byly před 2 lety poměrně velké protesty občanů z Jižního Města a Spořilova, slibovalo se a slibovalo (dokonce osobně sliboval i pan Sobotka…) – od té doby se nic neděje, veřejnost nikdo neinformuje. Jestli dělají roky dokumentaci pro EIA, stavět se začne tak v roce 2030…

    • A nebrzdí si tu D0 samy dotčené obce ? V Říčanech jsou hotový z transitní dopravy ale co vím, tak právě Říčany blokují dostavbu obchvatu Prahy, který má vést mimo zastavěné území obce. Mám pocit, že v Praze chtějí mít všichni plné regály ale nechtějí, aby tam to zboží nějak dojelo. O státu a Praze to tam asi moc není.

    • Než aby se veřejné finance investovaly do rozvoje silničního businessu, je třeba vytvořit takové podmínky, aby se všeobecně škodlivá silniční tranzitní doprava omezila ve prospěch ekologičnějších způsobů přepravy.

    • Ignác:
      Nehraje roli jenom to jestli je to mimo, ale také jaké je širší okolí obce. Oblast neznám, přiznávám se bez mučení, ale pokud má nastat situace že bude obec ze všech stran obklíčena kapacitními komunikacemi (všech typů), tak odpor chápu. Už pokud máte dopravní koridory ze 2 stran tak je to pro lidi bariéra a nepříjemnost (byť třeba jen psychologická)

      Milan:
      Proto by byla ale potřeba celá nová koncepce vleček, nákladišť a celé politiky dráhy a vodních cest. To je takový obrat že nevím jestli do něj kdo půjde. Mohly by se třeba upravit některé tramvajové tratě tak aby odpovídaly nejnižším třídám zatížení železnice, tedy asi 16t/náprava, pro čtyřosý vůz by z toho bylo asi 39t užitečného zatížení. Pak ale stále zbývá k vyřešení velmi mnoho věcí, ale můžete „pohodlně“ „zavlečkovat“ celé město a překážet to nebude nějak zásadně, budou asi omezení, jízda krokem atd. Ale lze to, jenom musíte počítat s tím že někdo bude chtít ty vozy složit, takže holt někde bude muset být u chodníku kolej navíc a nebudou parkovací místa. Taky to znamená ale třeba v Praze použít nové žlábkové kolejnice se širším žlábkem (kde trať není v dlažby by měly být všude S49, nebo třeba i T jestli by se někde získalo velké množství v +- dobrém stavu, je škoda je vyhazovat), stejně tak by to bylo třeba v Brně, musely by se pořídit příslušná tažná vozidla atd. Tady chybí totálně jakákoliv podpora vleček, kusových zásilek a vodní dopravy. Zemanův kanál to nespraví, to už by bylo lepší postavit čerpací stanici mezi Lipnem a Dunajem a pár desítek chybějících kubíků dočerpat. Sice to nebude třeba na celý den, ale dalo by se jezdit za energetických špiček při plném výkonu elektráren od Slapů níže.

    • Ona kdyby tady byla dostatecne udrzovana kapacitni silnicni infrastruktura, tak by ani ta tranzitni silnicni doprava nebyl takovy problem. Jenze infrastruktura neni, a kdyz je, tak je tady tendence proti tomu protestovat, omezovat to, skrtit, … A pak se cely stav zhorsuje, protoze propustnost se snizi, doprava se rozjizdi po okoli a tam se dalsi nedostatecne kapacitni silnice zacnou ucpavat a tak dale.
      Parkrat jsem jel relaci D1 – D11 pres ty vesnice mezi a byl jsem sokovan, jak brutalni tam byla doprava. Auto za autem, dlouhy kolony, ucpany krizovatky, rozmlaceny cesty, vylidneny ulice. Nerozumim tomu, jak nektera z tech obci muze mit nejaky problem s okruhem, ktery by ten stavajici stav, jestli neco, tak rozhodne nezhorsil (to uz zhorsit totiz nejde), ba naopak.

    • Zakryti sporilovske je OK, ale ze by se tim zlepsilo ovzdusi to tezko, to by se musely vydechy z tunelu stavet jako elektrarenske kominy pokud mozno co nejvyssi, nebo to skotecne nejak cistit,… Na tak kratkem useku to zakryti zrovna nepomuze… Pomuze vsak od hluku, trochu pomuze zelen…

      Ignac: Ricany mozna blokuji, Bechovice blokovali take, na Cernem Moste se to lidem nelibi, vede pred rozvojove uzemi Nova Dubec a IPR to zene timto smerem, protoze to to tak bylo nekdy v 60 letech naplanovano…
      Nelogicke je, ze se zaroven diskutuje o spojce od Uval po Ricany, ktera ma ulevit tamnim obcim a Ricanum, … Proc tedy neni rovnou pocitano s okruhem az k uvalum a propojeni D10 a D11 mimo Prahu ve stredoceske variante? Spojka totiz pomuze Ricanum vice, jen neni jiste, zda se s touto variantou okruhu vubec postavi a kdy…

      Ted uz je to samozrejme jedno, postavi se to takto, ale za cenu dalsich nakladu a v budoucnu se budou resit dalsi komunikace a obchvaty obci ve strednich cechach, nebo si vsichni budou zkracovat cestu po silnici 101 (12-101-D1)… A ani neni duvod postavit to v planovane stope, tam by seztak musela byt postavena nova komunikace (nahradi Kutnohorskou), ale uz se resi pocet sjezdu z nove prelozky silnice 12,… spis me zarazi mysleni IPR – proc vlastne nekdy tolik stoji o projekty, ktere jsou tolik konfliktni… (tato je nastesti levnejsi a malo konfliktni trasa)…

      Jsou ale mnohem konfliktnejsi a drazsi stavby okruhu, ktere IPR prosazuje i presto, ze je k nim takovy odpor, nehlede na tu cenu, ktera asi jde na ruku stavebnim firmam, jinak si to nedovefu predstavit,…
      Typicky Suchdolska varianta a to i presto, ze nesplnuje normy ohledne hluku a emisi v zastavene oblasti, narozdil od varianty pres Rez, ktera je levnejsi (bez tunelu, neni treba ani podzemni rozplet a dvoupatrovy tunel nad vltavou) a splnuje je,…
      Dalsi typickou prodrazenou variantou je MO pres Balabenku, kde se bude muset postavit pravdepodobne nejake propojeni typu Libenska spojka, zrusena Vysocanska radiala, nebot vede uzemim nikoho, misto varianty pres Kbelskou a Prumyslovou, ktera je jiz temer hotova vyjma premosteni Hloubetina a prastavby krizovatky se sterboholskou radialou a zruseni svetelne krizovatky na Prumyslove a ktera navazuje lepe obslouzi zastavbu na severovychode Prahy, navic v teto variante nejen ze neni tolik podzemnich staveb a jsou zde i obchodni centra (sterboholy, letnany), zachytna parkoviste a stanice metra (Letnany, Depo Hostivar – ev. prodlouzeni A smerem na Sterboholy, Dubec – st. Prumyslova)…

      IPR nejak nejde o to, aby se vse resilo rychle, levne a co mozna bezkonfliktne, coz vede k tomu, ze lide nakonec uz ani nedoufaji, ze se to postavi a hlavne si IPR a RSD prosadi svou a cim dele to trva tim vetsi podporu pak maji i u nas lidi…

    • Martin: Dopraváci a investoři zpravidla prosazují varianty kapacitních komunikací, které odpovídají potřebám dopravních proudů. U 511 (Běchovice – Modletice) je nahrazení „aglomeračním okruhem“ (podél vámi zmíněné II/101) dopravní nesmysl. Chybou z dopravního hlediska bylo již trasování D0 k Modleticím namísto původně plánovaného Šeberova (i když chápu záměr odvést trasu od Jižního města). Pro všechny relace kromě D5/D4 – D1 vznikla delší trasa, kterou si kdo může zkracuje přes Jižní spojku, Kunratickou spojku, apod. Pražský okruh tak ne zcela slouží primárnímu účelu – odvedení tranzitní dopravy z intravilánu města. To by nastalo i při trasování spojení D1 – D11 dále od města.
      II/101 je zatížená hlavně kvůli masivní neregulované urbanizaci (urban sprawl) podél trasy – jen mezi Říčany a Úvaly vznikly tisíce RD naprosto bez ohledu na kapacity dopravní infrastruktury. Dokud nebude územní rozvoj efektivně regulován (např. prostřednictvím ZÚR, které zpravidla nevyužívají všechny dostupné nástroje), tak bychom mohli stavět nové obchvaty a silnice donekonečna.
      Městský okruh slouží především pro potřeby tangenciálních dopravních proudů, které v mnoha relacích není možné obsloužit kvalitní hromadnou dopravou (ne všude se vyplatí stavět tramvajové tratě, natož metro). Jeho smyslem, stejně jako smyslem radiál je vyvést (z místního pohledu) tranzitní dopravu z uliční sítě intravilánu. Můžeme se samozřejmě bavit o tom, zdali to má vzhledem k nákladům ekonomický smysl, ale dopravní přínos je zjevný. „Alternativa“ nahrazení dostavby MO ul. V Holešovičkách, Kbelskou a Průmyslovou neřeší potřeby dopravních proudů, které řeší dostavba městského okruhu. Všechny tyto komunikace navíc již dnes místy kolabují a zkapacitnění není na některých místech reálné (zkuste prosadit v Hloubětíně estakádu…). Holt když už se jednou postavila Blanka, je potřeba řešit vzniklé problémy koncepčně a ne polovičatě za co nejnižší cenu. Tomu se říká závislost na zvolené cestě.

  • Ano, jo, nápad dobrý. Stavba ale potrvá dva roky. To znamená, že po ty dva roky bude mít spojka v lepším případě po jednom jízdním pruhu nahoru a dolů, v horším případě se celá spojka po dobu těch dvou let úplně uzavře.
    Možná by bylo vhodnější se na magistrátu víc zamyslet a stavbu realizovat až po realizaci spojky D1/D11.
    Další možností by bylo vybudování sjezdu z D1 (tady už 5. května) na Jižní spojku u Kačerova pro směr na Štěrboholskou. Tento sjezd je tam jediný nerealizovaný.

    • Nerealizovany, protoze se tam nevejde. Ty naznaky ramp tam jsou jeste z uplne prvni vystavby magistraly, kdy tam byla v planu neco jako ctyrlistkova krizovatka a Jizni Spojka neexistovala. S ohledem na napojeni ulice Hlavni na Sporilove, se tam ale nic takoveho uz nevejde. Navic, kdyz v tech mistech chtela Praha resit nejake upravy krizovatky, byl problem s vlastniky pozemku v krizovatce – maji tam sve billboardy, kterych se nechteli vzdat.

Newsletter

Partneři


Výběr editora