Autobusy Doprava ve městě Elektromobilita

Na vlastní kůži samořiditelným minibusem. Budoucnost, která záhadně zpomalí. Chtějí je v Ústí

Vozidlo ez10 od společnosti EasyMile. Foto: Jan Sůra
Vozidlo ez10 od společnosti EasyMile. Foto: Jan Sůra

Pro dopravce hledající zoufale nové řidiče autobusů je to možná ta nejlákavější budoucnost, jakou si mohou představit. Zatímco metro bez řidiče je už samozřejmostí, autobusy zatím ne. I když už první vyjely,  zatím si hledají cestu k hromadnému rozšíření.

Během minulého týdne si je mohli vyzkoušet návštěvníci veletrhu SmartCity Expo, který proběhl v Barceloně. Samořiditelné technologie hrají v konceptu chytrých měst velkou roli. Na výstavišti pořadatelé připravili speciální trať, kde se s nimi mohli návštěvníci svézt.

Samořiditelné minibusy jsou zatím záležitostí dvou francouzských firem: EasyMile a Navya. Dohromady už vyrobili přes sto těchto vozů.

Vyzkoušeli jsme vůz EZ10 od společnosti EasyMile, který už lidi vozí, ale zatím probíhá hlavně testování. Používají ho například v singapurské botanické zahradě nebo ve finském Espoo. Do firmy nedávno vstoupil francouzský nadnárodní obr ve výrobě dopravních strojů, společnost Alstom. Jedno vozidlo stojí zhruba čtvrt milionu euro.

Do vozu si sedne šest lidí, dalších šest může stát. Maximální rychlost je 45 kilometrů v hodině, jezdí na elektrobaterie o kapacitě 8 kWh, které mají podle výrobce vydržet až 14 hodin provozu. Minibus zvládl první polovinu cesty bez problémů. Když mu do cesty vstoupil figurant, zastavil. Stejně tak přesně díky nastavení řídícího software sám zastavil na zastávce na druhém konci trasy.

Krátká jízda ale ukazuje i jeho nevýhody: klimatizace není příliš výkonná, takže v prosklené kabině je brzy nepříliš komfortní teplota. Při zpáteční cestě autobus náhle zcela zastaví, i když se mu nikdo nepřipletl do cesty. Předvádějící obsluha, která k vozu poskytuje informace, pak několik desítek vteřin zkouší vůz znovu rozjet, což se nakonec povede. Zastavení vysvětluje tím, že mohl před minibusem přelétnout pták. Vozidlo se ale už znovu do plné rychlosti nerozjede a plouží se pomaleji, než chodec. Další skupině pak obsluha tvrdí, že jede tak pomalu kvůli tomu, aby si mohli cestu řádně užít.

Navya spolupracuje na provozu s francouzským dopravním obrem Keolis, její vůz zaznamenal už předminulý týden incident v Las Vegas, když byl účastníkem dopravní nehody. Viníkem ale nebyl, srážka skončila jen pomačkanými plechy.

Výrobci těchto vozů je chtějí používat hlavně na krátké vzdálenosti. V Česku podle Seznam Zprávy chce minibus otestovat Ústí nad Labem.

2 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Já si myslím, že samořiditelné autobusy v okolí mnoha nevypočitatelných řidičů a prostředí nebou jednoduchou věcí. Podle mě je to utopie na dlouhou dobu. Stejně jako rozpoznávání řeči trvalo minimálně 30 let. Samořiditelný regionální vlak by byl určitě jednodušší. Ale ani tak žádná sranda.

    • U vlaku je to podstatne jednodussi, vlastne technicky uz zvladnutelne, muzete pouzit obdobny system jako v metru, jen musite zabezpecit nastupiste, napriklad podobne jako v metru v Budapesti, zabezpeceni trate byt prakticky nemusi, na trati nikdo nema co delat ani dnes a do 100km/h nemusi byt ani slozite zab.zar., … prikladem muze byt japonsko, kde jsou nektere trate automaticke…

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora