Autobusy

Na vlastní kůži: Jak mě poloprázdný FlixBus naučil jezdit opět na Florenc

FlixBus na Florenci. Foto: Jan Sůra
FlixBus na Florenci. Foto: Jan Sůra

Ve žlutých autobusech Student Agency a posléze RegioJetu jsem v součtu strávil několik měsíců svého života na trase mezi Libercem a Prahou pravidelným dojížděním za prací. Vesměs spokojený, občas vytočený. I proto jsem jako zákazník na této trase uvítal po letech monopolu nástup konkurence v podobě FlixBusu.

Jaké jsou mé dojmy po více než deseti cestách a třech týdnech provozu? Zatím převažují ty dobré. Ale možná jen díky tomu, že více než 20 lidí jsem na palubě ještě nezažil. Právě plné autobusy je jedna z vlastností, za kterou RegioJet zrovna nemůže, ale které prožitek z jízdy značně snižují.

Jak dlouho vydrží FlixBus sypat peníze do linky, kde se často dají spočítat cestující na prstech jedné ruky, vědí asi jen v mnichovské centrále. Osobně doufám, že co nejdéle. Po třech týdnech provoz jsem se přistihl, že pokud mi vyhovuje čas, jedu raději se zeleným autobusem.

Prostor a internet, hlavní tahák Flixbusu

Tím největším důvodem jsou pro mě samotné autobusy. Se 194 cm patřím mezi ty, kdo mají ve žlutých autobusech vytipováno pár míst, kde mohu alespoň mluvit o částečném prostoru na nohy a vždy se modlím, aby vedle mě nikdo neseděl, zvláště pak ne někdo podobných rozměrů.  Jinak je to utrpení.

Ve FlixBusu takové hledání odpadá: jednak jezdí lidí tak málo, že každý sedím bez problémů sám, jednak mají sedačky mnohem více místa a jde je odsunout do uličky. Trošku nevýhodou je u patrových busů nepříliš pohodlná cesta nahoru a nízký strop, ten ale vadí jen když jdete k místu a vystupujete.

Autobusem jezdím i proto, abych mohl čas mezi oběma městy využít k práci. Zatímco v RegioJetu je wifi spíše parodií na připojení, ve Flixbusu běží celou cestu bez problémů. RegioJet slibuje zlepšení, ale to už skoro měsíc.  Ve FlixBusu běží internet dobře i díky tomu, že jezdí tak prázdný. Jak bude připojení vypadat, až někdy obsadí všech 73 míst, to nedokážu odhadnout.

Flixbus zlevnil z původních 79 na 65 Kč prakticky za všechny jízdenky koupené online. RegioJet začíná na 69 korunách, ale změnou na dynamický systém jízdného se jde dostat také až na 99 Kč, o deset korun více, než před vstupem FlixBusu.  Při častém dojíždění to už nejsou malé peníze, které se tak dají ušetřit.

Zvyknout se dá rychle i na online nákup jízdenky přes aplikaci. Přes web je koupě stále dost pomalá, aplikace si pamatuje číslo karty s výjimkou kontrolního kódu a rychlost nákupu je tak rychlá, i když na aplikaci RegioJetu s kreditem ještě stále nemá. Vzhledem k tomu, že za zrušení jízdenky chce FlixBus 25 korun, kupuji ji většinou až ve chvíli, kdy už vím jistě, že s autobusem pojedu. Vzhledem k tomu, že vyprodání zatím rozhodně nehrozí, je to nejjistější cesta.

Samostatnou kapitolou jsou řidiči. Rychlá expanze je v této oblasti znát náborem některých řidičů, s kterými se jako cestující necítím nejlépe. Pozná se to především nepříliš plynulou jízdou nebo způsobem parkování, kdy se některým už podařilo zablokovat i jiné autobusy. Na druhou stranu jsem zažil i naprosto plynulé jízdy s naprostými profesionály. Na trase z Liberce do Prahy přetáhl Flixbus i jednoho z nejdéle sloužících řidičů u žlutých autobusů, který jezdil od začátku linky.

Start Flixbusu v Česku na vnitrostátních linkách provázela řada zpoždění. V případě Liberce zatím takové problémy jsou jen na výjezdu z Prahy na Černém Mostě. 25 minut pro zvládnutí této cesty z Florence je opravdu hodně ambiciózní čas určen tak pro jízdu pozdě večer či brzo ráno. V odpoledním a podvečerním provozu vyjíždí autobus z Černého Mostu většinou o 10-15 minut později. Zastávka není přitom nijak na Černém Mostě označena (jezdí z nástupiště 4).

Když FlixBus startoval, považoval jsem za úlet jezdit až na Florenc. Lidé jsou už na této trase dávno zvyklí jezdit na Černý Most a dál pokračovat metrem. Ano, metro je stále rychlejší. Jenže tu půlhodiny cesty autobusem navíc můžete v klidu využít k práci, na kterou v metru nemáte prakticky šanci. Kdyby mi někdo před měsícem řekl, že budu jezdit z Florence, smál bych se mu, teď je to realita.

V Liberci má FlixBus zásadní nevýhodu, že staví pouze na autobusovém nádraží, zatímco RegioJet zajíždí i k terminálu MHD. I když se to může zdát jako banalita, ušetřené minuty jsou při každodenní cestě docela znát.

Problémem je i jízdní řád: spojů je zatím málo, navíc ne všechny jezdí každý den. Soudě podle rezervačního systému RegioJetu se nezdá, že by žluté autobusy trpěly nedostatkem cestujících. Naopak:když se ve čtvrtek autor toho textu snažil dostat odpoledne bez lístku zakoupeného předem do Liberce autobusem RegioJetu, narazil na několik vyprodaných autobusů. Ve FlixBusu jelo tak 20 cestujících, zatímco ve stejný čas RegioJet vypravil ještě posilu. I toto je zatím výhoda Flixbusu: odpadá hra s rezervačním systémem RegioJetu ve špičce a zkoušení, zda se náhodou neuvolní nějaké místo.

Závěr? Konkurence je vždy pro cestujícící dobrá a přínosná.  Na trase mají cestující na výběr dva odlišné koncepty, každému může vyhovovat něco jiného.  Soudě podle obsazenosti stále drtivá většina lidí volí RegioJet. Jen je smutné, že ve 21. století musí lidé cestovat mezi dvěma velkými městy nejrychleji autobusem a ne vlakem.

10 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Pro nás, kteří automat na nápoje z prášku považujeme za druh vývodu odpadu z WC a zábavu si zajistíme sami (ať už pracujete nebo spíte) nemá regiojet (tedy při dodržení standardních jízdních dob) oproti Flixbusu žádné výhody. I ten, komu do dvou metrů chybí o 20 cm více než vám ocení v autobuse spíš pohodlí sedadla a místo na nohy, což s příchodem Flixbusu Regiojet okamžitě přiznal. I když pan Jančura významně pozvedl kulturu cestování, je dobře vidět, jak jeho model „více služeb za nižší cenu“ nemůže úplně fungovat. Nízká mzda stevardek se dost projevuje, osobně mám takovou zkušenost, že cca u poloviny cest žlutým bych byl radši, kdyby tam „obsluha“ nebyla.

    • Tak jste si postěžoval na „nápoje z prášku“, který frustrát k-reportu jste? Jeho model funguje většinou úplně v pohodě, vysloveně nepřijemnou obsluhu jsem za ty snad už stovky cest potkal asi 2x a vícekrát už si asi nezajezdila. Pokud jede normální žlutý bus a ne posila/náhrady, může se jít Flixbus zahrabat s tím, co předvádí. Místa sice u RJ není nějak přehnaně moc, ale pokud nejedu víc než 2 hodinky, není to problém. I když ty poslední sedačky v i8 nic moc, to uznávám, ale u Flixu podobně v některých autobusech.

  • Ďakujem za peknú analýzu, ale koniec ma nepríjemne prekvapil „Jen je smutné, že ve 21. století musí lidé cestovat mezi dvěma velkými městy nejrychleji autobusem a ne vlakem“., pretože práve autobusy sú budúcnosť dopravy a je len otázka času, kedy po vlakoch neštěkne ani pes.

    • Tak to zkusím znovu:-)

      Řekl bych, že železnice má určitě budoucnost, i když i já si myslím, že poslední věta tam být nemusela.
      To, že nějaká hodinová relace není obsluhovaná vlakem, nepovažuji za tragédii.
      Tak, jak se např. na přelomu tisícletí na železnici nadávalo (a často oprávněně), dnes se zase vytváří dojem, že se musí vlakem dostat odevšad všude.
      Stejně, jako nepovažuji za tragédii, cestovat v dnešní době mezi HK a Brnem výhradně vlakem a ne už střídat vlak a bus..
      Špatný by bylo, kdyby tam nebyla žádná kvalitní veřejná doprava.

  • Honzo zdravím Vás. Nezaujatý, objektivní, správně a na správné cíle kritický, pěkně napsaný.
    A je to pořád tak jak už jsem už jednou řekl, zajíci se počítají……. Zelení se vážně hodně snaží a neustále hltají kritiku a vylepšují… Vám gratulace za moc pěkný článek. Pavel

    • Přečtěte si zkušenosti cestujících na FB Flixbusu. Nezlepšilo se vůbec nic za ten měsíc a něco. I když něco mi říká, že příspěvek je psaný přímo „od zdroje“ od zelených…

  • Super clanek a shrnuti 🙂 urcite je dobre mit konkurenci a snad svuj ootencial vyuziji 🙂 preci jen to bude spise o reklame a tom prvnim kontaktu s durazem na rozdil regio vs flix.

  • Zatím jsem ještě nevyzkoušel. Respektive chtěl jsem dnes odpoledne z Liberce a jaké bylo nemilé překvapení, že v pondělí téměř nejezdí. Mínusem je taky nepřehledný jízdní řád. Každopádně ale vyzkouším a doufám, že zůstanu. Klid a místo v busu je super.

  • Také nevynechám příležitost využít Flixbus a postupně si získává cestující. Větší prostor na nohy a klid na práci s notebookem, který se lépe vejde, pokud si v řadě přede mnou někdo nesklopí sedačku. Ráno v 7.30 z Liberce už bylo 43 pasažérů a dost pokračovalo na Florenc.