Letectví

Na Slovensku plánují státní aerolinky pro lety do Košic a Popradu

Jedním ze slovenských dopravců byly SkyEurope, které zkrachovaly v roce 2009. Firma měla centrálu v Bratislavě, letadla měla slovenské značky. Foto: Jan Sůra
Jedním ze slovenských dopravců byly SkyEurope, které zkrachovaly v roce 2009. Firma měla centrálu v Bratislavě, letadla měla slovenské značky. Foto: Jan Sůra

Slovenská koalice stran Smer a Slovenské národní strany (SNS) se dohodla na vzniku nového státem vlastněného dopravce, který zajistí letecký provoz mezi Bratislavou a Košicemi a Bratislavou a Popradem.

Uvedl to předseda SNS Andrej Danko po podpisu dodatku koaliční smlouvy. O novém plánu jako první informoval Denník N.

Plán je zatím na začátku.  Nejprve se připraví studie, která má rozhodnout, zda pro nová spojení má slovenská vláda zaplatit turbovrtulové nebo proudové letadlo. Politickým zadáním pro vlajkového dopravce má být podle informací Denníku N nulová nebo malá ztráta. Pokud by totiž nový dopravce získal větší objem dotací, nelíbilo by se to nejspíše Evropské komisi.

V chystaném projektu se nepočítá se vstupem soukromého kapitálu. Nový dopravce vznikne nejdříve příští rok. Podobnou myšlenku v Česku má Moravskoslezský kraj, který sice nechce vlastní aerolinku, ale plánuje dotovat linky do Amsterdamu a Helsinek jako základní dopravní obslužnost.

Slovensko je líhní aerolinek, mají ale poměrně krátký život. Už za vlády Vladimíra Mečiara vznikly Slovenské aerolinie, které vydržel necelých deset let. Soukromé SkyEurope vydržely pár let, propálily peníze hlavně rakouských investorů. Mezitím na Slovensku existovaly ještě další společnosti s kratší trvanlivostí, například Seagle Air. Vlajkovým slovenským dopravcem se mezitím stal v podstatě irský Ryanair, který používá bratislavské letiště jako levnou alternativu k Vídni.

 

4 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Řešení v rámci USA mi připadá velmi smutné. Přitom 300km/h vlak je rychlejší než letadlo, kde se musí čekat na odbavení atd. Navíc nabízí nesrovnale vyšší komfort a nižší cenu.

    • Evropa není zas tak malá, v podstatě je velká jako USA, kde se vnitrostátně létá fakt hodně. Vlak mi přijde vhodný tak do 4 hodin, tzn. do ~900 km vzdušnou čarou. Paříž a Řím jsou z Prahy (uprostřed Evropy) 1000 km, Barcelona, Athény a Helsinky 1500 km, Lisabon přes 2 200 km.

    • Slovensko nejprve zlikviduje místní železnici, pak nahradí dálkové vlaky letadly. U nás chce i Pardubický kraj dotovat dálkové lety po Evropě, přestože nemá uspokojivě vyřešenou obsluhu svého území. Myslím, že inspirace USA má své meze, jednak i u nich letadla zastupují chybějící dálkové vlaky, nemluvě o celkové závislosti na autech, jednak i tady létáme zbytečně krátké trasy. Pohodlný vlak se snese i na delší než čtyřhodinové cesty, využil bych i 6, možná i 8. Nemusím být všude ihned a vlak je pro mě v mnoha ohledech příjemnější, i vzhledem k poměru spotřeby.