Železnice Zprávy

Na boj autobusů mohou doplatit České dráhy. Rozdíl v cenách jízdenek se zvětšil

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

České dráhy zatím nechystají upravit svůj ceník na trasách mezi Prahou a Brnem, Českými Budějovicemi a Plzní. Rozdíl v cenách jízdenek autobusů a vlaků se přitom podle analýzy serveru Zdopravy.cz ještě více zvýší v jejich neprospěch.

Dobře to ilustruje například situace na trase Praha – Brno. Konkurenční boj u autobusů sníží cenu ke 145 korunám, na které zlevní RegioJet svůj autobus, FlixBus kromě akční nabídky 25 korun bude jezdit od 149 korun.

Vlak bude po zlevnění autobusů opět podstatně dražší. Včasná obyčejná jízdenka stojí 189 – 199 korun, akční s IN25 179 korun. Akční obyčejná jízdenka, tedy v podstatě jízdenka koupená chvíli před odjezdem, stojí 219 korun. Než začala cenová válka RegioJetu a Flixbusu, jezdil RegioJet autobusy za 165 korun, tři vlaky denně nabízely nejlevnější lowcost třídu za 140 korun. Kvůli malému počtu spojů ale nejsou pro ČD takovou konkurencí.

ČD podle mluvčího Radka Joklíka zatím ke změně ceníku nedošlo. „Vnímáme přepravní trh jako celek, takže samozřejmě situaci na těchto linkách monitorujeme a pokud se rozhodneme přijít s případnou novou obchodní nabídkou, budeme o ní zákazníky včas informovat,“ řekl Joklík.

V případě trasy do Českých Budějovic přišly České dráhy s novým ceníkem autobusů o svoji výhodu, že některé jízdenky byly levnější.  Včasná základní jízdenka Českých drah do Českých Budějovic stojí z Prahy 159 Kč, s IN25 119 Kč, akční základní 169 Kč a s IN25 143 Kč. Flixbus i RegioJet snížily ceny na 119 korun také, jen k takové ceně nemusí platit cestující žádnou věrnostní kartu.

U spojení Praha – Plzeň nebudou České dráhy levnější ani s IN25, která stojí 75 korun při nákupu včasné a 84 korun při nákupu akční jízdenky. Základní akční stojí 105 korun a včasná základní 95 korun. Autobusoví dopravci zlevnili na 69 korun.

Pro vlak ale na rozdíl od ceny může hovořit větší pohodlí i pravděpodobnost včasného dojezdu, zejména u trasy Praha – Brno. To ukazují i velké nárůsty počtu cestujících na trase Praha – Brno právě na železnici. České dráhy nemusí příliš řešit svoji konkurenceschopnost na trasách Praha – Liberec a Praha – Karlovy Vary. Vlak je tu vinou nevhodného trasování o tolik pomalejší, že většina lidí jede autobusem.

Svůj ceník na trase Praha – České Budějovice nebude měnit zatím ani dopravce Arriva vlaky, který sem jezdí jednou denně.

České dráhy u dálkových vlaků nemusí mít obavy, že by na tom, že jezdí prázdnější a přichází o tržby, prodělaly. Prokazatelnou ztrátu podle smlouvy dorovnává ministerstvo dopravy.

5 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Koukam, ze ani tady si p. Sura neodpusti moznost nesmyslne si do Cd kopnout.

    Stat zadnou prokazatelnou ztratu neuhradi. Vlaky si stat objednava a plati pevnou castku za km. Pokud se draham vlaky vyprazdni, nedostanou navic ani korunu.

    • Zkuste se nejprve podívat na objemy plateb, které z MD jdou a vyžádejte si podle 106 rozúčtování jednotlivých linek.

  • To jsem právě nikdy nepochopil, co vlastně motivuje ČD k udržování jakéhokoliv marketingu a reagování na ceny a strategie konkurence, když jim prakticky veškeré náklady (plus něco málo navíc) dorovná státní kasa..? To je někde ve smlouvě?

    Když se jezdí v rámci IDS, tak cenotvorbu řeší kompletně koordinátor a dopravce jen jezdí objednané výkony, bez reklamy, bez individuálních slev.

    • Protože ministerstvo má možnost kontroly, jak jezdí ty vlaky obsazené. A když s nimi nebude nikdo cestovat, příště je neobjedná.

    • Smlouva mezi MD a +CD na dálkové vlaky je tzv. netto. Rizika tržeb jsou na straně dopravce a objednatel za každý ujetý kilometr vlaku platí stále stejně. Pokud je dopravce trubka a utečou mu cestující, tak prodělá. Pokud naopak je šikovný a přiláká, tak mu jdou vyšší tržby do kapsy. To je čistá teorie a praxe je složitější, ale ten princip v tom funguje.
      Na rozdíl od toho IDS mají typicky brutto smlouvy, kdy riziko tržeb jde za objednatelem. Dopravce jen vystaví účet s náklady a tržby se ho netýkají. Pokud je objednatel hloupý, tak jen platí za mizerné služby. Pokud se objednatel snaží, tak to není tolik špatný. Výhoda je v tom, že u brutto smluv je větší možnost měnit smlouvu podle aktuálních potřeb.