Železnice Zprávy

Motorák české Arrivy zamířil na Slovensko do služeb RegioJetu

Zázemí Arrivy v malešické teplárně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Zázemí Arrivy v malešické teplárně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Slovenský RegioJet sáhl kvůli posílení kapacity na vlakové lince Bratislava – Komárno do zásob české Arrivy. Ta aktuálně půjčila na Slovensko služebně nejstarší ze svých pěti motorových jednotek 845 (původně německá 628). Deníku Zdopravy.cz to potvrdil provozní šéf Arriva vlaky Jan Paroubek.

„Půjčená bude zhruba do začátku března,“ uvedl. Podle něj zápůjčka nijak nenaruší provoz Arrivy na pravidelných linkách, které vystačí se třemi jednotkami, pouze v pátek činí turnusová potřeba čtyři vlaky. „Stále nám zbývá prostor pro zdvojování souprav na lince do Nitry, takže o kapacitu nepřijdeme,“ doplnil Paroubek.

Mediální zástupce slovenského RegioJetu Martin Žarnovický na facebooku uvedl, že od pondělí díky zápůjčce a změně oběhů posílí firma na lince Bratislava – Komárno kapacitu o 12 procent. První jízdy se podle něj zúčastní i slovenský ministr dopravy Árpád Érsek. Zápůjčka je dočasná, než si RegioJet pořídí další vlastní „šestdvaosmičku“ z Německa.

Jednotka firmy Arriva řady 845 na Slovensku. Autor: Jan Paroubek
Jednotka firmy Arriva řady 845 na Slovensku.
Autor: Jan Paroubek

Navýšení kapacity se děje na základě dohody RegioJetu a ministerstva dopravy, které vlaky objednává. Z loňského průzkumu vyšlo, že v některých vybraných spojích počet cestujících za rok vzrostl až o 30 procent. Podle mluvčího mateřské Student Agency Aleše Ondrůje se přitom dá letos očekávat další výrazný nárůst, neboť od dubna se RegioJet zařadí do bratislavského integrovaného systému.

Žlutá firma jezdí na stokilometrové jihoslovenské trati od roku 2012, minulý rok zde přepravila téměř tři miliony cestujících. Před nástupem RegioJetu to bylo 800 tisíc lidí. Důvodem je mimo jiné i rozvoj rezidenčních projektů v oblasti.

RegioJet na jižním Slovensku využívá v rámci operativního leasingu jednotky Talent od Bombardieru a Desiro od Siemensu (celkem 11, z toho jedna v opravě) a čtyři motoráky 628. Problémy s kapacitou měl především v roce 2016, kdy v krátké době přišel kvůli nezaviněným srážkám na přejezdech o dvě soupravy. Pronajal si tehdy Bardotku, za kterou připojil vagony pro dálkovou dopravu. Ministerstvo dopravy pro letošek oznámilo, že některé přejezdy zmodernizuje.

Vztahy Arrivy a RegioJetu jsou dlouhodobě přátelské, žlutý dopravce využívá například arriváckou historickou lokomotivu Bobina.

16 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Překvapuje mě, jak moc spolu tyto dopravci spolupracují, zatímco ostatní dopravci spolu vůbec nespolupracují. Kdy si třeba LE půjčil něco cizího? Nevzpomínám si…

  • Jak už jsem to psal jinde a všichni modří se ****** Manažeři RJ jsou schopní, nemá vagony, motoráky a lokotky? Manažeři jsou od toho aby je sehnali.

    • Koukam, ze zdopravy se stalo uspesnym serverem.

      Jak se to pozna? V diskuzich se zacinaji objevovat pitomci.

      Doted tu byla vcelku klidna technicka diskuse.

  • Tak ale je dobrý zase, že RegioJet takhle úspěšně funguje na SK. Doufám, že se mu bude dařit i nadále. Protože zase jsem přesvědčen, že v budoucnu určitě cestování bude neustále vylepšovat. Dyt díky SA jsme začali cestovat důstojně jako lidé.

    • Jenze tohle spousta lidi nikdy nepochopi nebo nechce pochopit. Moc dobre si pamatuju jak jsem smrdel jak potkan po asi dvouapulhodinove ceste z Prahy na Vysocinu. Natoz si v tech chlivech dojit na zachod. A zas tak dlouho to neni.

    • Podobně jako někteří (nejen zdejší) „hodnotitelé kvality VHD“ nikdy nepochopí (nebo spíše tvrdohlavě odmítají pochopit), že největší nepořádek v dopravních prostředcích i v přilehlé veřejné dopravní infrastruktuře dělají cestující …

  • “ než si RegioJet pořídí další vlastní „šestdvaosmičku“ z Německa.“ Divím se, že mu to min. dopravy toleruje a nechce po něm nízkopodlažní vozidla na úrovni Desira nebo Talentu!

    • SK ministerstvo si právě soupravy řady 628 objednává, jelikož za ně neplatí ani polovinu z toho, co dává za Talenty nebo Desira. (Za stejné náklady je 628ček výrazně více.)

      628 sice nejsou nízkopodlažní a ani klimatizované, avšak za minimální výdaje ze strany státu, se kapacita vlaků ve špičkách výrazně zvýší a cestující se konečně nebudou mačkat v plných vlacích. 🙂

    • Pořád budou 628 po opravě lepší než co nasazuje normálně Zssk. I když i oni opravují a modernizují.

    • Regiojet SK je součástí slovenského populistického experimentu „doprava zdarma“, který na této trati zvedl poptávku po přepravě. Diskuse o navýšení dosypu moc úspěšné nebyly a je možné, že toto je jejich kvazikompromisní výsledek…

    • Michal: Když začal Regiojet na Slovensku jezdit na lince Komárno – Bratislava, tak jeho předchůdce ZSSK přepravil necelých 800 000 lidi ročně, Regiojet postupně před zavedením jízdného zdarma vozil 2,4 milionu lidí ročně, po zavedení je to přes 3,0 miliony cestujících ročně.
      Takže by mne zajímalo, jak se zvýšil počet cestujících v okolí Prahy za posledních pět, deset let. A co proto dělá dopravce (vozidla, obsluha, možnosti parkování, apod.)

  • Nevíte někdo, kdy Regiojet zařadí do flotily 16 vagónů Astra, které objednavali na podzim.

Newsletter

Partneři


Výběr editora