Moravskoslezský kraj soutěží autobusovou obslužnost, ve hře je 11 oblastí

Největším autobusovým dopravcem v závazku Moravskoslezského kraje je Arriva Morava. Autor: ArrivaNejvětším autobusovým dopravcem v závazku Moravskoslezského kraje je Arriva Morava. Autor: Arriva

Moravskoslezský kraj je v posledních týdnech pro autobusové dopravce zřejmě nejzajímavějším regionem. Vypsal nebo v nejbližší době vypíše celkem 11

Moravskoslezský kraj je v posledních týdnech pro autobusové dopravce zřejmě nejzajímavějším regionem. Vypsal nebo v nejbližší době vypíše celkem 11 soutěží na dopravní obslužnost na dalších deset let.

Hejtmanství dělí kraj z hlediska autobusových linek do 16 oblastí, z toho u zmíněných 11 končí smlouvy s dopravci za rok v prosinci. Jde o smlouvy zadané přímo bez výběrového řízení. „Do konce letošního roku a začátkem roku 2018 budou zahájena výběrová řízení tak, aby od prosince 2018 byla ve všech oblastech, kde končí smlouva, zajištěna autobusová doprava na základě nových podmínek,“ uvedl krajský radní pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

Kraj vypisuje soutěže systémem brutto, kdy dopravcům platí náklady a riziko tržeb nese objednatel. „Ten zároveň může přesně kontrolovat financování veřejných služeb včetně tarifních otázek, určovat konkrétní jízdní řád a detailně regulovat standardy kvality, včetně jednotného marketingového a informačního systému pro celý dopravní systém,“ doplnil Unucka. Opakem je systém netto, kdy si soutěžící sám musí odhadnout poptávku a tržby a zakalkulovat je do své nabídky.

Kraj dnes vydává na autobusovou obslužnost necelou miliardu ročně. Největší objemy připadají na společnosti Arriva Morava, TQM-holding, ČSAD Frýdek-Místek, ČSAD Karviná, ČSAD Havířov. V soutěžích kraj požaduje nízkopodlažní ekologické autobusy (CNG, elektro), v nichž je klimatizace, wifi, možnost platit kartou a chytrými mobily.

V každém kraji je přitom situace jiná. Například Olomoucký kraj má už vysoutěženo, naopak Středočeský kraj jako nejzajímavější sousto chystá soutěže na příští rok.

Situace v autobusové dopravě v Moravskoslezském kraji

Kde končí smlouvy v prosinci 2018 (běží nebo budou brzy vypsány tendry):
Nový Jičín východ, Vítkovsko, Bílovecko, Nový Jičín západ, Frýdlantsko, Opavsko, Hlučínsko, Krnovsko, Bruntálsko, Rýmařovsko, Frýdecko-Místecko.

Oblasti po soutěži:
Třinecko a Jablunkovsko (ČSAD Vsetín, provoz od 12/2015, náklad 31,44 Kč/km), Českotěšínsko (ČSAD Havířov, provoz od 12/2016, náklad 28,99 Kč/km), Karvinsko (ČSAD Karviná, provoz od 6/2018, náklad 35,11 Kč/km), Orlovsko (ČSAD Karviná, provoz od 6/2018 náklad 35,23 Kč/km)

Zvláštní status:
Havířovsko – doprava zajišťována autobusy na CNG z dotací ministerstva životního prostředí, smlouva končí v prosinci 2020

Tagy autobusy Moravskoslezský obslužnost tendry
Žádné komentáře