Infrastruktura Železnice

Monopol Kapsche na železnici se vrací. Zakázka na GSM-R stojí více, než před zrušením

Lokomotiva Siemens Taurus v reklamním nátěru Kapsch. Foto: Kapsch
Lokomotiva Siemens Taurus v reklamním nátěru Kapsch. Foto: Kapsch

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) obnovila po více než dvouleté pauze pokrývání tuzemské železnice signálem GSM-R. Zakázky opět míří za společností Kapsch CarrierCom, nikdo jiný se do soutěže nepřihlásil.

Nový kontrakt  získal Kapsch na pokrytí tratí mezi Českými Velenicemi, Českými Budějovicemi a Horním Dvořištěm.  SŽDC za zakázku zaplatí 270 milionů korun. To je o necelý milion korun méně, než byla odhadovaná cena podle projektu.

Zakázku SŽDC vypsala nejprve v roce 2014. Tehdy se ozvala společnost Nokia společně s firmou Vegacom patřící do skupiny Eltodo, že jsou podmínky soutěže špatně nastavené a diskriminační. Nokia kritizovala hlavně požadavek na dodávku základnových stanic BTS, ale už ne jejich kontrolerů BSC. To vylučovalo technologie různých výrobců, což potvrdil i znalecký posudek objednaný firmou Vegacom patřící pod Eltodo.SŽDC nakonec zakázku zrušila a začala řešit změnu zadávací dokumentace.

Kapsch měl do té doby monopol, nikdo jiný dosud pokrytí železnice signálem GSM-R neprováděl. Nokia tehdy uváděla jako příklad Polsko, které umožnilo vstup více firem, což vedlo ke snížení cen.  Nokia ale nakonec ztratila zájem a nepřihlásila se.

Monopol  kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad.  „Důvodem nízké účasti uchazečů o tyto veřejné zakázky mohly být požadavky a technické podmínky stanovené SŽDC v zadávacích dokumentacích. Vznikl tak faktický monopol jednoho dodavatele,“ uvedl NKÚ ve svém kontrolním závěru

Tehdejší odhadovaná cena byla 216 milionů korun. Teď se cena vyšplhala výše. Mluvčí SŽDC Marek Illiaš tento rozdíl vysvětluje tím, že v rámci aktualizace přípravné dokumentace došlo k rozšíření rozsahu stavby, z kterého vyplývá i navýšení ceny zakázky.  Jedná se například o doplnění pokrytí tratí s automatickým vstupem (Rybník – Lipno, České Velenice – Veselí nad Lužnicí, odbočka Rožnov – Černý Kříž, částečně území na rakouské straně) nebo doplnění optického kabelu v úseku České Velenice – Nová Ves nad Lužnicí.

Pokrývání hlavních tratí signálem GSM-R má zajistit bezpečnější provoz vlaků a snadnější dorozumívání strojvedoucích s řídícími provozu, slouží pro potřeby všech železničních odvětvích. Nesouvisí nijak s komerčními sítěmi  GSM mobilních operátorů.

Zakázka na jihu Čech znamená pokrytí signálem celkem 131 kilometrů železnice, součástí je výstavba 24 základnových stanic.

Pro Kapsch jde letos už o druhou zakázku na GSM-R, na začátku roku získal kontrakt  na pokrytí tratě z Ústí nad Orlicí do Lichkova za 152 milionů korun. Firma byla opět jediným soutěžícím.

SŽDC chce s pokrýváním dál pokračovat. Před podpisem je smlouva na pokrytí trati z Plzně do Českých Budějovic, kterou zrušili rovněž v roce 2015. V přípravné fázi je pokrytí koridoru z Votic do Českých Budějovic a trati Cheb – Ústí nad Labem.

 

Štítky