Infrastruktura Železnice

Modernizaci trati Olomouc – Uničov na 160 km/h vyprojektují firmy ze Sudop Group

Jednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhy
Jednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhy

Sdružení firem Moravia Consult, Sudop Praha a Sudop EU (všechny patří do Sudop Group) získalo jednu z největších projekčních zakázek, kterou loni vypsala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Za 108,4 milionů korun má připravit projekt na modernizaci trati z Olomouce do Uničova včetně její elektrizaci. Trať má být první regionální dráhou, kde se rychlost zvýší až na 160 kilometrů v hodině.

Vítězství sdružení firem patřící pod Sudop vyplývá z registru smluv. Detaily o samotné soutěži SŽDC zatím na profilu zadavatele nezveřejnila. Původní odhadovaná cena zakázky byla 114,1 milionu korun.

Po modernizaci by vlaky mezi Uničovem a Olomoucí by tak vlaky mohly jezdit jen 17 minut oproti stávajícím 37 minutám. Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové by mohla soutěž na samotnou stavbu začít příští rok, v polovině roku chce SŽDC začít stavět.

SŽDC nakonec uhájila i u ministerstva dopravy změnu plánů na napájení. I když ministerstvo dopravy schválilo materiál, v kterém počítá s postupným přechodem celé železniční sítě na střídavý proud, nově elektrizovaná trať bude na stejnosměrný proud. „Ministerstvo dopravy schválilo elektrizaci ve stejnosměrné trakční napájecí soustavě 3kV s předpřípravou na střídavou soustavu 25kV,“ uvedla Šubová.

Studie proveditelnosti přitom na trati počítala se střídavým proudem, SŽDC přišla ale s řadou důvodů, proč nakonec zůstane. Jedním z nich je  nedostatečná napájecí kapacita pro hlavní koridor v Olomouci. Napájecí stanice na modernizované trati tak mají pomoci koridoru. Kromě trasy Olomouc – Uničov běží ještě soutěž na projektování modernizace další části tratě z Uničova do Libiny.

25 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • 37 vs. 17 minut je tendenční srovnání; již dnes Sp vlak ujede trasu Olomouc – Uničov za 30 minut; těch 17 minut je pro 29 km dlouhou trať mezi Olomoucí a Uničovem zjevně předpokládáno také pro zrychlený, nikoliv všudezastavující vlak.

    Tzn. manipulace obdobná jako v mnoha dalších dopravních článcích (nejen) na těchto stránkách.

    Navíc, rychlost nad 100 km/h, nově dosažitelná jen při vybavení tratě (+ vozidel!) systémem ETCS (v opačném případě max. rychlost jen 100 km/h!). Jestlipak bude jeho instalace součástí projektu?

    • Příklad z jiného oboru: zavřená hospoda ve vesnici o 20 obyvatelích, kde se 2x ročně koná myslivecký a hasičský ples a přes prázdniny tam o víkendech choděj lufťáci a cyklisti na pivo/párek/tatranku, „živá“, nebo „mrtvá“? Chtěl byste něco takového provozovat, má šanci se to uživit?

      Oni tu ty články píšou někdy schválně vyhroceně, ale pokud nahradíte „mrtvá“ slovem „neživotaschopná“, vystihuje to reálný stav.

    • Ha, tendenčnost pokračuje i coby reakce na můj komentář. Aneb 7 měsíců (objednávka pro rok 2018) víkendového provozu coby přirovnání k „přes prázdniny tam choděj o víkendech lufťáci“ plus nesmyslné přirovnání hospody k železniční trati. (mmch. těch 20 obyvatel je „za každou cenu přirovnáním“ k čemu?)

      U média zdopravy.cz je taková tendenční manipulace ještě horší v tom, že jde o projekt specializovaný právě na dopravu, tzn. očekával bych přesná vyjádření.

      P. S. Ironie je, že nákladně zcela mrtvá, ve špatném technickém stavu jsoucí a pouze 5 měsíců v osobní dopravě provozovaná trať Břeclav – Lednice je „z obliga“, není na žádném seznamu tratí k prodeji, ba ani na sklonku roku 2010 nebyla v žádném seznamu tratí na odstřel.

      Zpět k tématu – jak to tedy bude s tím ETCS? Z jakého důvodu autor článku neuvádí, že těch 160 km/h se tam nebude moci jen tak jezdit?

    • Pane Janato, nevím, proč jste se najednou začal stydět podepisovat.

  • Obě řešení mají svoje plusy i mínusy. Snad umí někdo počítat. Mám za to, že při zdejším ležérním tempu příprav přestavby ze 3 kV ss na 25 kV stř se ta investice do ss měníren stihne vrátit… Nemluvě o tom, že by asi nebylo rozumné provozovat takový úsek střídaviny oddělený od zbytku stř.
    soustavy. (Jako odstrašující příklad nechť poslouží slovenský Púchov.) Ne všechna hnací vozidla přicházející pro ten úsek v úvahu jsou dvouproudová.

    Trochu mi to připomíná argumentaci před přestavbou Lipenky (i když v opačném gardu). Tam taky nakonec vyhrálo řešení, nad kterým leckdo ohrnoval nos.

    O osobní frekvenci do Uničova se nebojím. Dál na Šumperk je teď zmršený jízdní řád (a to nemluvím o vazbách-nevazbách na autobusy), ale to se snad napraví už jen pod tlakem rozšíření možností různých kombinací oběhů vozidel.

    Navíc má ta dráha význam jako odklonová při všelijakých představitelných krizových situacích.

  • ad Milan:
    A jaké ekonomickém hodnocení projektu s kladným výsledkem má pan Holmes na müsli ?
    Projekt se teprve chystá a studie proveditelnosti m.j. počítala se střídavinou (stejnosměrné měnírny to sakra prodraží).
    A předpokládám, že se „aby to vyšlo“ počítalo s nějakým taktem (nejlépe 15 min) a násobkem dnešní frekvence (5, 10 nebo 15 tis. ?) A vozidla předpokládám zaplatí kraj……..
    Nebylo by lepší myslet hlavou a vrazit ty prachy i kapacity do modernizace tratí s potenciálem jako např. Praha – Beroun, Brno – Přerov, Ostrava – Val.Meziříčí, s daleko vyššími frekvencemi a potřebou zkapacitnění a zvýšení traťových rychlostí, než má tato lokálka ?

  • 160 se nikdy v úseku Olomouc-Uničov nepojede a už vůbec ne Uničov-Šumperk když tam jsou samý kotáry. Za 17 minut Olomouc-Uničov ano ale bude stavět jen Olomouc-Šternberk-Uničov. Ostatni zastávky jen projede a lidi přesedlaji do aut.

  • Autore, četl jsi to po sobě? Ne? Tak to udělej, prosím.

  • Z mého úhlu pohledu: Co přinese občanům a kolika z nich úspora času 20 minut? Přispěje tato úspora času cestujícím hodnotu odpovídající vynaloženým prostředkům (odhadu ceny) 114,1 mil. Kč??? Nebylo by vhodnější investovat tyto prostředky do potřebnějších (pro občany) projektů???

  • Bohužel, zase vyhozené peníze. Jak za projekt, tak za stavbu. Stejně jako Šumperk – Kouty n.D. To vše na úkor několikanásobně frekventovanějších tratí v této republice, kde se vymýšlejí obstrukce a různé studie proveditelnosti i 10 a více let ………….

    • Jestliže ekonomické hodnocení projektu skončilo kladným výsledkem, pak se o vyhozené peníze nejedná. Jak prosté, milý Watsone.

  • SŽDC přišla ale s řadou důvodů, proč nakonec zůstane

    Oddělení „nikdy se to tak nědělalo“ mělo asi hodně práce 😀

  • A co druhá část z Uničova do Šumperka, ta se modernizovat nebude?

  • Zrychleni ze 37 na 17 minut je velky rozdil. Drzim palce,at se kopne co nejdrive. Je to treba vsude po cele cr,zejmena koridorech!

  • Rok 2018? 160 km/h na významnější regionální trati v rovině by mělo být standardem a ne nad tím stát s údivem… Hlavní koridory už měly dávno být min na 200

    • Ano soihlasim ze koridory mely byt jiz davno zmodernizovany,kdyz uz nejsou na vice nez 160km. Asi lobing silnicnich dopravcu anebi neprofesionalita,neumim si to vysvezlit jinak.

    • Trať Olomouc-Uničov není regionální dráhou. Je to dráha celostátní. Zvýšení rychlosti není zadarmo, ba naopak-rychlost na koridorech 200 km/h je maximum možného a i tak je to tak drahé, že je to nereálné.

    • Koridory nikdy nebudou na 200 km/h za hodinu, protože terén jednoduše. Vezměme si třeba úske Svitavy-Brno. Tam vlaky nikdy nedosáhnout v těch obloucích ani 140 km/h.