Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu bude pokračovat snesením dvou mostů

Negrelliho viadukt v rekonstrukci. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Negrelliho viadukt v rekonstrukci. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Oprava Negrelliho viaduktu v centru Prahy vstupuje do další fáze. Během následujících dní se bude snášet ocelový most přes ulici Prvního pluku, nahradí ho nová železobetonová konstrukce s ocelovými nosníky. Za několik týdnů se pak snese i most přes ulici Křižíkovu. Po přemístění odjezdových stání začnou také hlavní stavební práce v prostoru Autobusového nádraží Florenc (ANF). Správa železniční dopravní cesty to dnes oznámila v tisové zprávě.

Most přes ulici Prvního pluku bude demolován v pátek. Ocelová konstrukce pochází z roku 1936, částečnou opravou prošla v roce 1996, kdy byla zpevněna pod pravou kolejí. Podle SŽDC most již nevyhovuje technickým a provozním nárokům dneška, nadměrná je i hlučnost vlaků při přejezdu mostu.

Negrelliho viadukt po rekonstrukci, vizualizace. Autor: SŽDC
Negrelliho viadukt po rekonstrukci, vizualizace.
Autor: SŽDC

Jeřáb snese most do prostoru autobusového nádraží, kde jej dělníci rozřežou na menší kusy. Následně budou probíhat práce na opěrách, které se z části odbourají a opraví. Souběžně by měla probíhat výroba nové ocelové konstrukce mostu. Termín její montáže není ještě stanoven.

V Karlíně se pracovalo loni především na odstranění různých vestaveb a přístaveb, snesení kolejového svršku a trakčního vedení. Dělníci rovněž čistili konstrukce pro podrobnou diagnostiku viaduktu a odtěžili zásypový materiál nad i mezi klenbami.

Oprava Negrelliho viaduktu, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Oprava Negrelliho viaduktu, ilustrační foto.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Postupně se zahájí práce na samotné sanaci jednotlivých kleneb, které spočívají v lokálních výměnách degradovaných zdících prvků, při velkém rozsahu poškození dojde k přezdění celé klenby se snahou využití co největšího objemu původního materiálu,“ sdělil náměstek ředitele Stavební správy západ Ondřej Göpfert. Po opravách jednotlivých kleneb se provede nové odvodnění meziklenbového prostoru a hydroizolace kopírující tvar kleneb. Prostor mezi klenbami se vyplní mezerovitým betonem a na nově vzniklou rovinu se položí nová železobetonová deska, která ponese další konstrukce

Oprava Negrelliho viaduktu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Oprava Negrelliho viaduktu.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Podle vedení SŽDC jdou práce zatím podle plánu a nebude tak třeba posouvat termín dokončení celého viaduktu v lednu 2020. Viadukt z pískovcových a žulových kvádrů byl vybudován v letech 1846 až 1850 stavitelem Aloisem Negrellim. Je tak druhým nejstarším pražským mostem. Jeho oprava začala loni v červnu a vyjde na 1,4 miliardy korun. Provádí ji společnosti Hochtief, Strabag a Avers. Sanací projde všech 99 původních mostních oblouků.

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Ahoj pánové, vypadá to, že snesení bude probíhat dnes. tj 15.2., jelikož je zde odkloněna doprava.

    • Možná jde dnes o nějakou přípravu na výkon, máme pozvánku od SŽDC na zítřejší poledne.

    • Aha, tak to je možné, já se dnes proplétal do práce mezi páskami a mobilními zábranami 🙂

  • Kolik by stál zcela nový most? A kolik by stálo to zkopat pod zem??

    • Tyto řešení jsou v této lokalitě prakticky nemožné a navíc Negrelliho viadukt je významná historická památka 🙂

    • A Prahu srovnat se zemí a postavit Metropolis a bude se nám báječně a radostně žít 😀

    • JOHNY:
      Tak zrovna Negerlliho viadukt, nebo i některé jiné stavby z té doby je třeba zachovat či uvést do původního stavu, nebo stavu blízkého, to mi třeba chybí u plánů NvC v Brně, nikdo neplánuje v této poloze udělat kolem původního viaduktu dostavby a jeho odhalení, má tam zůstat nevzhledný násep.

      ApolloXI.
      😀 Fritz Lang
      No nemuselo by to být na škodu upgradeovat trochu Prahu, pro efekt postavit repliku hradeb a všechno mimo ně přestavět na Metropolis, to by šlo 🙂 Myslím že to snad i Němci chtěli za války.

Newsletter

Partneři


Výběr editora