Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu bude pokračovat snesením dvou mostů

Negrelliho viadukt v rekonstrukci. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Negrelliho viadukt v rekonstrukci. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Oprava Negrelliho viaduktu v centru Prahy vstupuje do další fáze. Během následujících dní se bude snášet ocelový most přes ulici Prvního pluku, nahradí ho nová železobetonová konstrukce s ocelovými nosníky. Za několik týdnů se pak snese i most přes ulici Křižíkovu. Po přemístění odjezdových stání začnou také hlavní stavební práce v prostoru Autobusového nádraží Florenc (ANF). Správa železniční dopravní cesty to dnes oznámila v tisové zprávě.

Most přes ulici Prvního pluku bude demolován v pátek. Ocelová konstrukce pochází z roku 1936, částečnou opravou prošla v roce 1996, kdy byla zpevněna pod pravou kolejí. Podle SŽDC most již nevyhovuje technickým a provozním nárokům dneška, nadměrná je i hlučnost vlaků při přejezdu mostu.

Negrelliho viadukt po rekonstrukci, vizualizace. Autor: SŽDC
Negrelliho viadukt po rekonstrukci, vizualizace.
Autor: SŽDC

Jeřáb snese most do prostoru autobusového nádraží, kde jej dělníci rozřežou na menší kusy. Následně budou probíhat práce na opěrách, které se z části odbourají a opraví. Souběžně by měla probíhat výroba nové ocelové konstrukce mostu. Termín její montáže není ještě stanoven.

V Karlíně se pracovalo loni především na odstranění různých vestaveb a přístaveb, snesení kolejového svršku a trakčního vedení. Dělníci rovněž čistili konstrukce pro podrobnou diagnostiku viaduktu a odtěžili zásypový materiál nad i mezi klenbami.

Oprava Negrelliho viaduktu, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Oprava Negrelliho viaduktu, ilustrační foto.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Postupně se zahájí práce na samotné sanaci jednotlivých kleneb, které spočívají v lokálních výměnách degradovaných zdících prvků, při velkém rozsahu poškození dojde k přezdění celé klenby se snahou využití co největšího objemu původního materiálu,“ sdělil náměstek ředitele Stavební správy západ Ondřej Göpfert. Po opravách jednotlivých kleneb se provede nové odvodnění meziklenbového prostoru a hydroizolace kopírující tvar kleneb. Prostor mezi klenbami se vyplní mezerovitým betonem a na nově vzniklou rovinu se položí nová železobetonová deska, která ponese další konstrukce

Oprava Negrelliho viaduktu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Oprava Negrelliho viaduktu.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Podle vedení SŽDC jdou práce zatím podle plánu a nebude tak třeba posouvat termín dokončení celého viaduktu v lednu 2020. Viadukt z pískovcových a žulových kvádrů byl vybudován v letech 1846 až 1850 stavitelem Aloisem Negrellim. Je tak druhým nejstarším pražským mostem. Jeho oprava začala loni v červnu a vyjde na 1,4 miliardy korun. Provádí ji společnosti Hochtief, Strabag a Avers. Sanací projde všech 99 původních mostních oblouků.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Derice Bannock
Host
Derice Bannock

Ahoj pánové, vypadá to, že snesení bude probíhat dnes. tj 15.2., jelikož je zde odkloněna doprava.

Derice Bannock
Host
Derice Bannock

Aha, tak to je možné, já se dnes proplétal do práce mezi páskami a mobilními zábranami 🙂

JOHNNY
Host
JOHNNY

Kolik by stál zcela nový most? A kolik by stálo to zkopat pod zem??

Jiří Kohout
Host
Jiří Kohout

Tyto řešení jsou v této lokalitě prakticky nemožné a navíc Negrelliho viadukt je významná historická památka 🙂

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

A Prahu srovnat se zemí a postavit Metropolis a bude se nám báječně a radostně žít 😀

K.S.
Host
K.S.

JOHNY:
Tak zrovna Negerlliho viadukt, nebo i některé jiné stavby z té doby je třeba zachovat či uvést do původního stavu, nebo stavu blízkého, to mi třeba chybí u plánů NvC v Brně, nikdo neplánuje v této poloze udělat kolem původního viaduktu dostavby a jeho odhalení, má tam zůstat nevzhledný násep.

ApolloXI.
😀 Fritz Lang
No nemuselo by to být na škodu upgradeovat trochu Prahu, pro efekt postavit repliku hradeb a všechno mimo ně přestavět na Metropolis, to by šlo 🙂 Myslím že to snad i Němci chtěli za války.