Informační technologie Infrastruktura Silnice

Ministerstvo se kvůli Kapschi dostalo do sporu s ÚOHS, bojí se zrušení megatendru

Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Necelé dva měsíce před podáním cenových nabídek v miliardovém mýtném tendru se rozhořel spor mezi ministerstvem dopravy a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Ten koncem října zahájil ve věci mýtného správní řízení na popud společnosti Kapsch, která dodala současný systém a pro stát jej provozuje. Podle Kapsche ministerstvo sdělilo v rámci tendru jednotlivým uchazečům příliš velký rozsah informací o systému, který firma vybudovala.

Ministerstvo naopak viní Kapsch z toho, že chce administrativními obstrukcemi shodit celý tendr a dosáhnout prodloužení smlouvy. A nyní se rezort pustil i do antimonopolního úřadu. Ministerstvo uvádí v dnešním tiskovém prohlášení , že jej antimonopolní úředníci koncem října vyzvali k doplnění dokumentů od uchazečů a vyznačení míst s obchodním tajemstvím. To vše do pěti dnů. „Jedná se o více než tři tisíce stran a ministerstvo dopravy na to dostalo pět dní i se sobotou a nedělí, fakticky tedy tři dny. Takový požadavek nebylo reálné splnit, a to nejen z časových důvodů,“ uvedl ministr Dan Ťok. Podle něj navíc ministerstvo nemůže určovat, co je, a co není obchodní tajemství firem.

Zákon podle Ťoka ani nestanoví další požadavek ÚOHS, který ministerstvo dopravy obdrželo minulý týden. Údajně opět v pátek a s termínem splnění do pěti dnů. „Úřadu máme předložit mimo jiné i protokoly z posouzení kvalifikace uchazečů, které se podle zákona nemusí vyhotovovat a které mohou účastníkovi řízení při nahlédnutí do spisu poskytnout cenné informace o konkurenci a obchodním tajemství jiných uchazečů. To bohužel vytváří dojem, že cílem už není tendr řádně prověřit, ale dostat nás do časové tísně a nalézt záminku k jeho zrušení či pozastavení, jak požaduje Kapsch,“ doplnil ministr. Deník Zdopravy.cz požádal o vyjádření i antimonopolní úřad.

Samotné zveřejnění tiskového prohlášení, které dává nahlédnout do dění na trase mezi ministerstvem a antimonopolním úřadem, přitom není úplně standardní a může ohlašovat skutečnou obavu ministerstva z nuceného zrušení tendru, který vedle Kapsche z jiných důvodů napadl i Nadační fond proti korupci. To by byla velká prohra Ťokova vedení rezortu v době, kdy se rozhoduje o obsazení ministerstev na další čtyři roky.

Vedle stávajícího provozovatele, firmy Kapsch, bojují o mýtné miliardy (29 mld. za deset let) i německá T-Systems International, která je součástí telekomunikační společnosti Deutsche Telekom, maďarský výběrčí mýta National Toll Payment Services, který nabídku podal s partnerskou i-Cell Mobilsoft a tuzemským výrobcem dopravních systémů Eltodo, a konečně slovenský SkyToll, který do tendru jde spolu se společnosti CzechToll ze skupiny PPF.