Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Ministerstvo schválilo čtyřmiliardovou přestavbu pardubického uzlu

Rychlík Českých drah ve stanici Pardubice. Foto: Jan Sůra
Rychlík Českých drah ve stanici Pardubice. Foto: Jan Sůra

Železničáři dostali svolení k vyřešení jednoho z letitých restů na prvním koridoru. Centrální komise ministerstva dopravy schválila projekt modernizace železničního uzlu Pardubice. Správa železniční dopravní cesty se tak může naplno pustit do přípravy, počítá přitom se zahájením stavby v roce 2019. Hotovo by mělo být za další tři roky.

„Modernizovaná stanice poskytne vyšší bezpečnost, plynulost provozu a v neposlední řadě také pohodlí pro cestující,“ uvedl ředitel odboru přípravy staveb na SŽDC Petr Hofhanzl. Stavba si vyžádá zhruba čtyři miliardy, čímž se zařadí mezi největší železniční projekty současnosti.

Dělníci přestaví podstatnou část kolejiště, prodlouží podchod a vybudují nové ostrovní nástupiště číslo 5. Kompletní modernizací projdou také všechna stávající nástupiště tak, aby umožnila bezbariérový nástup do nízkopodlažních vlaků. Osazen bude nový informační a orientační systém a zvukové majáčky pro nevidomé. V podchodech budou nově pojízdné schody.

„Obyvatelé Pardubic určitě přivítají i vybudování nové lávky, která zajistí bezpečné a pohodlné propojení severní a jižní části města s přístupy na nástupiště,“ doplnil Hofhanzl. Rychlost při průjezdu nádražím se zvýší z dnešních 100 kilometrů v hodině na 160 kilometrů v hodině.

Podobně zastaralých uzlů má hlavní český koridor více, ačkoliv od zahájení modernizace uplynulo už téměř čtvrt století. Na rekonstrukci čeká například Česká Třebová. Horkým bramborem je také nádraží v Brně, o jeho zachování či přesunu má rozhodnout studie.

11 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Ono Pardubice nejsou až takový paradox, jak to vypadá. Stanice prošla lehkým faceliftem a když startovala koridorizace před cca. 20 lety, neměly Pardubice až tak špatné parametry (100 km/h je na první pohled málo, ale staví tam všechny vlaky). Takže to byla spíš rozumná prioritizace a dožití funkčních zařízení než ignorování nějakého průseru.

    Není to tak dlouho, co bylo velmi zanedbaných průšvihů mnohem víc – nebyl hlavák, Masna, Přerov, Plzeň, Budějovice… Teď hodně bolí leda to Brno, možná Ostrava a jinak celkem OK…

  • Moc se neradujte. Pokud akce půjde stejně jako jí podobné, začne nejdřív za 10 let. EIA, spolky, nespokojení občané, aktivisté. A až konečně vsichni jmenovaní budou umlčeni a dojde na výběr zhotovitele, budou následovat průtahy, stížnosti a odvolání těch neúspěšných firem.

    • EIA už je skoro půl roku hotová, nepřekvapivě bez připomínek veřejnosti. U uzlů s tím problémy nebývají. Problémem tu je spíš šibeniční čas na přípravu, aby se to stihlo financovat z CEFK.

  • Spíše bych čekal , že začnou řešit nějaké inteligentní spojení Pardubic s Chrudimí..
    Pardubická stanice nějakou modernizaci potřebuje , nicméně modernizace za 4 mld je silně přepálená..
    To , že se zvýší maximální průjezdní rychlost na 160 km/h nic neřeší… dnes tam stejně všechny vlaky zastavují a zcela určitě budou zastavovat i nadále..

    • Díky, Kolín jsme smazali, nebude to tam tak velké. Ale bude se tam řešit například bezbariérový přístup na perony.

    • U Kolína není problém s kolejištěm, ale s odpornou stanicí, která se má naštěstí rekonstruovat 🙂