Infrastruktura Železnice

Miliardové zlepšení tratě mezi Českou Lípou a Jedlovou. Vlaky zrychlí o dvě minuty

Budova nádraží v Jedlové. Foto: Autor: Mirek256 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1028446
Budova nádraží v Jedlové. Foto: Autor: Mirek256 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1028446

Do železnice na Českolipsku mají po velké přestavbě nádraží a přilehlých tratí proudit další peníze. Správa železniční  dopravní cesty (SŽDC) začala s přípravou velké opravy tratě mezi Českou Lípou a Jedlovou, která by měla přinést zrychlení vlaků. Počítá s tím, že na trati utratí kolem 1,3 miliardy korun.

SŽDC zatím vybrala firmu, která má zhotovit za více než deset milionů korun přípravnou dokumentaci. Vítězem se stalo sdružení firem Prodex a Mott MacDonald.

„Hlavním cílem stavby je zejména zvýšení traťové rychlosti, zvýšení bezpečnosti provozu, zajištění spolehlivého provozu,  zvýšení kapacity dráhy nebo zajištění bezbariérového přístup,“ vypočítává mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Zrychlení není zásadní: na 30 minut, dosud jezdí rychlíky 32 minut, osobní vlaky 37 minut. Umožní to ale novou koncepci provozu, kdy bude možné jiné křižování vlaků, než dosud. Součástí akce mají být tradiční velké úpravy ve stanicích, například nová nástupiště či zabezpečovací zařízení nebo ohřevy výhybek.

Parní lokomotivy připomenou 150 let železnice v České Lípě
České dráhy v sobotu připomenout 150 let trati z Bakova nad Jizerou do České lípy Lípy mimořádnými parními vlaky mezi Doksy a Novým Borem. Trať z Bakova nad Jizerou do České Lípy byla otevřena 14. listopadu 1867. O slávu této dráhy se postaral především rakousko-uherský excísař Ferdinand I. Dobrotivý, který trať využíval k cestám na zámek Zákupy. O necelé dva roky později, 16. ledna 1869, byl zprovozněn i navazující úsek z hlavního nádraží v České Lípě směrem na sever do Jedlové a Rumburku. Cestující svezou parní lokomotivy Šlechtična a Kafemlejnek, součástí akce budou i výstavy historických vozidel.

9 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Tak jestli je k dispozici jarda, tak bych se moc přimlouval i za odstranění těch komunistických zkurveností z nádražní budovy, cca. v tomto duchu: http://bit.ly/2iVFzUe

  • Většinou u takových „rekonstrukcí“ jde jen o to snížit počet zaměstnanců ve stanicích. Nějaké zrychlení dopravy je vedlejší.

    • Výplod inteligence mediálních obrů, kteří neumějí nejen psát, ale ani číst (a nejen názvy institucí) …

    • Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) je správce (majitel) nádraží, kolejí, výhybek, semaforů, zabezpečovací techniky apod. Je to státní firma. České dráhy (ČD) je dopravce, který provozuje vozidla – to je akciová společnost (vlastněna státem). dopravci jsou taktéž Regiojet (RJ), Leo Expres (LE), GW Regio, JHMD apod. (ty jsou ale soukromé).
      Hodně se to plete. SŽDC, i když vznikla oddělením od ČD, tak by měla být od nich nezávislá, ale v praxi tomu tak vždy není, např. ČD si ji „kupuje“ svýma režijkama.

  • To opravdu není velké zrychlení, skoro ani neodpovídá změně křižování, natož nějakému znatelnému zvýšení traťové rychlosti. Chápu, že jednou za čas je třeba trať opravit, na druhé straně utratit tolik peněz, jen aby se přestavěla nástupiště a přibylo zábradlí, což žádné nové cestující určitě nepřiláká, je poněkud smutné. O to smutnější, že pak se na to dlouhá léta zase ani nesáhne. Nevím, možná by větší zrychlení bylo podstatně náročnější, pak ale jako cíl nemají prezentovat „zejména zvýšení traťové rychlosti“, když půjde zejména o standardizaci. Zajímavé je, že konkrétní čísla neuvádějí žádná. Odstraní-li nějaké rychlostní propady, pak dobře.

    • Zvýšení traťové rychlosti a optimalizace dopravní cesty jsou základními předpoklady pro zkrácení jízdních (a tedy i cestovních) dob, které může nabídnout infrastruktura – pokud si ale dopravci nepořídí vozidla, která by těch zlepšených podmínek nabízených infrastrukturou uměla dokonaleji využívat, pak je veškerá snaha správce infrastruktury marná: ty padesátileté „chrchly“, které tam teď jezdí, už mají svá nejlepší léta dávno za sebou, takže víc než ty 2 minuty nedokáží zkrátit ani na zdokonalené infrastruktuře …

    • Pořizovat nová vozidla kvůli dalším dvěma minutám jízdy místy o 5km/h vyšší na horních rychlostních s lepší akcelerací je taky zbytečnost, když spousta těch zrychlení je navíc typu sotva jsem dosáhl maximální možné rychlosti, už musím začít brzdit, tedy další velice úsporná věc v místech, které bojují s ekonomikou.. To už dává větší smysl, když napíšu, že snahy dopravců s kupováním vozidel, u kterých se platí za něco, co na zdejší infrastruktuře zdaleka nevyužijí a tak je to oproti Západu mnohdy znevýhodňuje v celkové efektivitě v konkurenci s jiným prostředkem dopravy..

    • Ono ale nejde jen o “ jízdu místy o 5km/h vyšší na horních rychlostnících s lepší akcelerací“, ale o to, že ta současná vozidla nezvládají v kopcovitém terénu často ani jízdu rychlostí dovolenou dolními rychlostníky – a zejména u zastávkových vlaků je důležitá i ta akcelerace. A optimalizovat infrastrukturu je vhodné právě proto, aby ta výkonnější a lépe akcelerující vozidla mohla být využita!