Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Miliardové tendry na 4. koridoru znovu brzdí námitky, Eurovia podruhé neuspěla

Koridor Praha - Tábor, foto: SŽDC
Koridor Praha - Tábor, foto: SŽDC

Největší železniční tendry současnosti na dostavbu 4. koridoru v Praze mezi Hostivaří a Vršovicemi a na pomezí jižních a středních Čech od Votic k Sudoměřicím se znovu zadrhly. Obě komise před svátky vynesly své verdikty a vyhlásily vítěze, neúspěšní uchazeči ovšem koncem roku přispěchali s námitkami. Na dotaz deníku Zdopravy.cz to potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

V tragikomedii se mění především vlekoucí se tendr na dostavbu koridoru v Praze, kde komise už podruhé vyhlásila vítězem sdružení firem Metrostav, Swietelsky a SMP, které nabídlo cenu 3,487 miliardy korun. I druhý verdikt komise ovšem znovu napadla společnost Eurovia (3,68 miliardy). Ta už jednou pohnala případ před antimonopolní úřad, který jej vrátil k opětovnému posouzení správě železnic. „Námitky společnosti Eurovia jsme dnes zamítli,“ uvedl Illiaš. Není zatím jasné, zda se i podruhé Eurovia obrátí na ÚOHS. „Mohu potvrdit, že jsme obdrželi rozhodnutí o naší námitce k výsledkům tendru na stavbu železničního koridoru v pražské Hostivaři. V současné době zaslaný dokument analyzujeme, diskutujeme s našimi právníky a zvažujeme naše další kroky v této věci,“ uvedla mluvčí firmy Iveta Štočková. Zajímavostí je, že vítězná SMP je sestrou Eurovie v koncernu Vinci.

U druhé obří soutěže na stavbu Sudoměřice – Votice vyhlásila komise vítězem firmu OHL ŽS, jejíž nabídka (4,378 miliardy Kč) je nejnižší. I tady ale další uchazeč, společnost Strabag, podal námitky. S těmi se chce SŽDC vypořádat do konce týdne.

16 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • To je super. Aspoň mi o pár let déle bude stavět ve Strašnicích vlak. Ještě to tak o 5 let prodlužte. Díky.

    • Mnohem více užitečná než Strašnice bude zastávka Zahradní město. Lépe dostupná většímu počtu potencionálních cestujících. Pravděpodobně v ní budou stavět i rychlíky a expresy. A přinese to taky narovnání a zrychlení trati.

  • Asi je to v Česku nastavené tak, že kdo má peníze, tak se ve vzteku může soudit donekonečna, když neuspěl, to je pak pak problém.
    Je nerozumné vybírat nejlevnější firmy, kvalita odvedené práce je pak mizerná a následné opravy a rekonstrukce jsou pak nekonečné.
    Vemte si např. příklad ze Švýcarska, tam to rozhodně dělají jinak. Je pravda, že tam 40 let neřádili komunisti a železnice je tam preferovaná na rozdíl od dopravy silniční, která nadělá víc škody než užitku.

  • To je opravdu tragikomedie. Vsichni neuspesni sice maji narok na odvolani,ale pokud neuspeji,pak by nasledne take meli platit penale za zdrzovani a obstrukce. Takhle si porazeni a ekologove mohou terorizovat obcany, jak chteji. Uf. 🙁 🙁

    • Oni taky v takovém případě platí, propadnutím kauce 1 % z nabídkové ceny, maximálně 10 milionů Kč.

    • a8n: takze deti zeme anebo eurovia bude platit?? A na ucet koho?

    • Příště bych dal do kvalifikačních požadavků i počet neoprávněných odvolání, které uchazeč v minulosti podal :-).

  • Uz zase??? 😀
    Nadruhou stranu budme radi za
    demokracii.

    Demokracie. Kazdej mame pravo rict svuj nazor. To je dobre

    U liniovych staveb dle novych navrhu se tento prostor svobodneho protestu oklesti ci zakaze uplne. Napr. v jinych zemi EU stavi dalnice na pozemcich jenz nepatri jeste statu a probiha teprva rizeni o koupi. To je extrem

    Zdrzeni o par mesicu ne tolik netrapi jako nekvalita. Bojim se nestastneho pristupy k vyhodnoceni trendu….Nejlevnejsi neznamena nejkvalitnejsi… reference z minulych zakazek mi nestaci. Kdo mi zaruci ze z mych dani nebudu za 1-5-10let platit opravy zpackanych dalnic a zeleznic?

    • Pravdu díte.
      Z jednou svobod demokracie, je svoboda projevu, názoru a přesvědčení. Někteří by však tyto všechny svobody při prosazování svých zájmů nejraději zakázali a že tu těch, co nadávají na lumpy z opačné strany politického spektra je a přitom se chovají, příp.by se chovali úplně stejně, je nespočetně.

  • Tohle protahování donekonečna je prostě šílený. Už před 20 lety bylo pozdě tenhle proces urychlit. Ať je jedno období, kdy můžou ke stavbě podávat námitky všichni a ať se klidně obrací na ÚOHS, zapojí se do toho veřejnost, no a samozřejmě Děti Země, bez těch by to nešlo, no a jakmile to projde touhle fází „bombardování“, tak je rozhodnuto a konec, staví se….

    • A to kdy? Na konci, když už byly do přípravy investovány klidně stovky milionů, nebo na začátku, kdy můžeme těžko soutěžit zhotovitele (tedy v některých případech můžeme, žlutým FIDICem, ale v tom případě si všechna rizika vyplývající z projektové přípravy dodavatel zakalkuluje do výsledné ceny)?

  • To by mne zajímalo, to se takhle dá výběrové řízení nekonečně dlouho protahovat? Tj Eurovia se může několikrát kvůli té samé stavbě obrátit na ÚOHS? Určitě je dobře, že instituce ÚOHS existuje, ale protahovat takto roky důležité stavby.
    Možná je to trochu i chyba SŽDC, ale stejně….

    • UHOS nemá žádnou lhůtu na rozhodnutí. A právníci velkých firem jistě vědí, jak to odvolání napsat…
      Takže asi novelizovat zákon.

    • No jo, ale když se donekonečna odvolávají Děti Země, tak s tím sice nesouhlasím, ale aspoň chápu, proč to dělají (jsou přesvědčeni o své pravdě, že stavby všechno zničí). Ale zrovna stavební firmy (silniční, a železniční) si stěžují, že stát málo investuje, že nemají ve stavebnictví využité kapacity apod. No, ale místo aby se začalo stavět, když už stát chce, tak se n-tý v pořadí, kde n>1 donekonečna odvolávají. Kdyby se neodvolávali, tak se vítěz nasytí tímhle soustem a oni můžou vyhrát v dalším tendru, protože stavět se bude celkově víc a neprodělá na tom nikdo.

    • Pokud ÚOHS každé z námitek vyhoví, tak ano. Ano.

      ÚOHS lhůtu má. Jen může řízení z různých důvodů přerušovat (např. při čekání na posudek), takže reálně tam omezení moc není. A nenapadá mě, jak by se dalo něco takového omezit a zároveň se ve výsledku dobrat práva.

Newsletter

Partneři


Výběr editora