Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Miliardové stěny kolem Pražského okruhu. Stát chce stávající vykopat a postavit vyšší

Protihlukové stěny. Foto: Liadur
Protihlukové stěny. Foto: Liadur

Do vlády míří materiál, který může v příštích letech výrazně pustit státnímu rozpočtu žilou. Jde sice na první pohled „jen“ o miliardovou stavbu protihlukových stěn kolem části Pražského okruhu, v praxi ale taková stavba může být precedentem pro jiné obce podél dálnic, které se začnou dožadovat podobných investic.

Ministerstvo dopravy odeslalo do meziresortního připomínkového řízení materiál, kterým má vláda schválit výměnu stávajících protihlukových stěn na úseku 512 Pražského okruhu v okolí obcí Herink, Dobřejovice a Modletice a ještě je rozšířit. Jde o akci za 1,182 miliardy podle projektových cen. Ke stavbě by mělo dojít v roce 2022.

Na téměř devíti kilometrech mají vyrůst osmimetrové protihlukové stěny, na dalších dvou čtyřmetrové. Stát přitom nic k takovému kroku nenutí, jde jen o výsledek jednání s obcemi. „Z pohledu hygienických limitů hluku podle platných právních předpisů není výstavba protihlukového opatření potřebná, neboť v území jsou hygienické limity z příspěvku stavby 512 plněny,“ uvádí důvodová zpráva.

Jde o kompromisní variantu, která vzešla z technické studie. Jednou z možností bylo i zastřešení dálnice za 8 miliard, ani to by přitom nepřineslo snížení hluku na obcemi požadovanou úroveň. I proto, že v okolí dálnice jsou další silnice, které produkují hluk. „Z pohledu akustické účinnosti dojde ke snížení hluku o 2,5 – 7,7 dB z příspěvku stavby 512. V celkové akustické situaci dojde ke snížení hluku o 1,3 – 7,5 dB,“ konstatuje zpráva.

Z velké části už na této trase stěny jsou. Ministerstvo dopravy proto navrhuje je vykopat a postavit vyšší. Tam, kde dosud nejsou, dojde k rozšíření náspu a vybudování nových.

Stát ale nenavrhuje vyšší stěny zcela nezištně. Kromě toho, že se sníží lidem hluková zátěž, současně si slibuje i vstřícnější postoj při povolování jiných staveb v této oblasti. „Dalším přínosem navržených opatření může být také možnost vstřícnějšího postoje obyvatel žijících v území dotčeném plánovanou výstavbou Pražského okruhu D0 (stavba 511), dálnice D3 a dalších dopravních staveb v dotčeném území,“ píše se v předkládací zprávě.

Stavba musí jít nezvykle do vlády, jejím souhlasem podmínil financování Státní fond dopravní infrastruktury.

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Okruh je od obytných domů minimálně 400 metrů. Snížení hluku i dle propočtů bude minimální. Zato cena a zohavnění krajiny tak vysokou zdí vysoké.

    Takovéto blbosti zde řeší, ale aby rozšířili D1 na 3 pruhy, dostavěli D35, nebo už jen okruh kolem Prahy, to ne..

    Priority převrácené naruby.

  • 8 metru zed…
    To mohli rovnou stavet „zahrabany“ do zeme… Zajimalo by me, jak to budou resit u stavby okruhu pres mesto na Cernem Moste, H. Pocernicich kde je ten okruh na naspu a primo pred panelaky a rodinnymi domy….

    • Tam se jedná tušim o šestimetrových stěnách. A to je tam víc aut a blíž k lidem…

  • Tomu nějak nerozumím. Řeší se tu miliardová investice, na kterou není nárok a není z ní návratnost. Minimálně jedna z těch obcí má ve stejné vzdálenosti D1, zbylé dvě si nechaly v těsném extravilánu vybudovat logisticky náročný průmysl. Možná by tedy stálo spíše zauvažovat, kdo kde bydlí, popř. jakou roli v tom hraje Penam u Herinku, není-li to spíše on, kdo potřebuje vstřícnost místních obyvatel.

  • A opět budou místo řešení příčin jen draze a nedokonale napravovány následky …

    • V 90. Letech a v 00. Letech tam byla velmi masivni predmestska zastavba a stala se z toho nejvyhledavanejsi lokalita pro bydleni za mestem, ceny se bysplhaly na nesmydlne vysky a propagace neznala.hranic ve vychvalovani… Ackoliv bylo dlouhodobe dopredu znamo, ze tudy bud ze severu tech obci bliz Praze, nebo z jihu jak se.to nakonec postavilo povede nejzatizenejsi cast prazskeho okruhu… NJN novodoba stredni trida podlehla modni vlne a nakupovala nemovitosti – tim zpusobila doslova kobercovej nalet vystavby v tehle lokalite a JAKSI SE ZAPOMELI INFORMOVAT O TOM ZE TAM POVEDE DALNICE… A TED BRECEJ ZE JE TAM KRAVAL A ZE DIKY TOMU JIM V LEPSIM PRIPADE VYRAZNE KLESLA.HODNOTA JEJICH NEMOVITOSTI.. V TOM HORSIM ZE JE TO PRAKTICKY NEPRODEJNE… JEJICH BLBOST!!!!!!! TECKA.. !

    • To jste trefil. Proč předcházet infarktu, nebo jeho vznik alespoň co nejvíce eliminovat, určitě je jednodušší jeho následky léčit, leč někdy to zanechá celoživotní následky a někdy ho už ani nepřežijete.

    • Domeček se zahrádkou pro děti a psa a dvě autíčka na dojíždění, to jsou ještě přání mnohých i v dnešní době;)

    • A ke dvěma autíčkům dálnici i s hlukem. Měli by si alespoň na ty stěny přispět, když už…

  • A stary steny zahodi??? Neprekvapilo by to

    Udajne D3 kolem Sobeslavi nema kolaudacni proces jeste po 10ltech za sebou. A to prave z duvodu protihlukovych sten. Atd…

    Napr. rekrsacni zona Kozi hradek u Tabora je hlukove silena.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora