Miliardová úprava vodní cesty pod Prahou začíná, komora Hořín dostane zdvihací most

Plavební komora Hořín. Autor: Ředitelství vodních cestPlavební komora Hořín. Autor: Ředitelství vodních cest

Ředitelství vodních cest spustilo první ze série soutěží, jejichž vítězové vylepší vodní cestu mezi Prahou a Mělníkem. Jde především o

Ředitelství vodních cest spustilo první ze série soutěží, jejichž vítězové vylepší vodní cestu mezi Prahou a Mělníkem. Jde především o úpravy plavebních komor Hořín a Štvanice a zvednutí deseti mostů na Vraňansko-Hořínském a Trojském kanálu na podjezdnou výšku sedm metrů, místo dosavadních 4,5 metru. Cílem je umožnit proplutí velkých hotelových i nákladních lodí do Prahy.

První soutěž se týká historického zdymadla Hořín na kanálu nedaleko Mělníka, předpokládaná hodnota zakázky je 200 milionů korun. Za to budou upravena obě ohlaví komory (dolní a horní vjezd/výjezd), která budou rozšířena o metr na 12 metrů a osazena novými vraty. Část mostu přes komoru bude přestavěna na zdvihací.

Hotelová loď Elbe Princesse II v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Hotelová loď Elbe Princesse II v Praze.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

„Kamenné ostění na železobetonovém mostě z roku 1905 přes ohlaví velké plavební komory bude rozebráno a namontováno zpět na novou ocelovou zdvižnou konstrukci. Pokud nebude projíždět vysoká loď, tak plavební komora bude vypadat stejně jako dnes. Při průjezdu vysoké lodě se celý most pomocí hydraulických válců zvedne,“ říká Jan Bukovský z ŘVC. Kamenný vzhled bude mít i nová zeď v dolní rejdě.

Práce by měly začít v srpnu, dokončení komory se očekává na jaře 2020. Vodní cesta do Prahy se kvůli tomu nevyhne ani výlukám provozu. ŘVC se je snaží naplánovat na zimní měsíce mimo hlavní plavební sezonu. Zcela bude plavba zastavena kvůli vypuštění kanálu od letošního listopadu zhruba na dva měsíce a podobně dlouho i koncem příštího roku.
Samotná velká komora Hořín bude kvůli přestavbě uzavřena od října 2018 do března 2019 a od října 2019 do března 2020. Plavba bude ale moci pokračovat skrze její menší dvojče. „Bude to omezení prakticky jen pro velké kabinové lodě,“ doplnil Bukovský.

ŘVC chystá přestavbu mostů mezi Prahou a Mělníkem. Autor: Vizualizace ŘVC

ŘVC chystá přestavbu mostů mezi Prahou a Mělníkem.
Autor: Vizualizace ŘVC

Ještě letos by měly začít práce i na dalších akcích projektu vylepšení vodní cesty mezi Mělníkem a pražským Radotínem. Jeho součástí je vedle zdvihání mostů i zvyšování plavební hloubky. Celkem si úprava vyžádá 1,66 miliardy korun. Hotovo má být do konce roku 2020.

„Těším se, že se tak podaří část těžké kamionové dopravy dostat ze silnic na lodě a snížit zatížení historických center měst těžkými auty s odpadem a stavebním materiálem,“ vyjádřil se už dříve šéf ŘVC Lubomír Fojtů. Podobně se usnadní cesta do Prahy i velkým hotelovým lodím, které se sem často nedostanou a končí v Mělníku, případně musejí před vplutím na Vltavu a její kanály odmontovat některé prvky na horní palubě.

Tagy Hořín komora lodní Mělník mosty ŘVC Štvanice Vltava
1 komentář