Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Miliardová oprava podorlické tratě. Vlaky zrychlí, cestující čekají výluky

Výpravní budova nádraží v Náchodě prošla letos velkou modernizací. Foto: ministerstvo dopravy
Výpravní budova nádraží v Náchodě prošla letos velkou modernizací. Foto: ministerstvo dopravy

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začala hledat firmu, která zmodernizuje trať Týniště nad Orlicí – Broumov. Cestování po trati by se mělo po dokončení zrychlit až o šestnáct minut. Očekávaná hodnota zakázky činí 1,078 miliardy korun, což je předpoklad projektanta. Vzhledem ke zkušenostem z posledních větších zakázek se dá ale očekávat, že se cena v soutěži výrazně sníží.

Na 78 kilometrů dlouhé trati chtějí železničáři revitalizovat jen vybrané úseky o celkové délce 28,6 km. Součástí akce jsou úpravy kabelizace a zařízení přejezdů mezi Hronovem a Policí nad Metují a Teplicemi nad Metují a Meziměstím.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše by se  po roce 2020 měla jízdní doba na trati po zavedení nového provozního konceptu zkrátit až o 16 minut. Podmínkou je ale nasazení jiných vozidel, než na trase jezdí dosud. „Do roku 2020 se zkrácení cestovní doby nepředpokládá, mírné úspory v jízdních dobách budou využity ke zvýšení stability provozu na trati,“ dodal Illiaš.

Kompletní rekonstrukce včetně výstavby nástupišť se dočkají i některá nádraží. Nové perony vzniknou v Novém Městě nad Metují, Václavicích a Hronově, v Bohuslavicích nad Metují je navržena částečná rekonstrukce kolejiště.

Nové nástupiště čeká cestující rovněž v zastávkách Pohoří, Bohuslavice nad Metují zast., Černčice a Náchod-Běloves. Ve Velkém Poříčí dojde k prodloužení nástupiště. Součástí akce je i výměna zabezpečovacího zařízení. U hlavních výhybek dojde k instalaci elektrického ohřevu.

SŽDC počítá s tím, že stavby začnou ještě do konce října, vše ale  závisí na průběhu soutěže. Například velkou zakázku na modernizaci koridoru mezi hlavním nádraží v Praze a Hostivaří tendruje správa železnic kvůli sporům soutěžících už přes rok.

Revitalizace podorlické tratě se neobejde bez výluk. Ta největší čeká cestující příští rok od září do prosince v úseku Opočno pod Orlickými horami – Náchod, a pak na jaře 2019 od března do května mezi Náchodem a Hronovem.

Pojmem revitalizace SŽDC zpravidla označuje větší opravu tratí, v nedávné minulosti takto například dala do pořádku trať 030 mezi Libercem a Starou Pakou.

18 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • V rámci revitalizace trati 026 by se vyplatilo při budování nových nástupišť na zastávkách přemístit jednu vybudovanou a nevyužitou a to v Bohdašíně blíže do vesnice k přejezdu se silnicí. Stávající zastávka je daleko za vesnicí.

    • Nemůže to být nedorozumění? Tedy V = 130 km/h (rychlost) je něco jiného než V130 (rychlostní profil, jinak též I = 130 mm = nedostatek převýšení).

    • Je to nedorozumění. Už jsem to opravil, díky za upozornění.

  • Revitalizace? Zmrzačení stanic, zrušení manipulačních a kusých kolejí, aby se ve stanici již nikdy nedal vyložit ani naložit vůz. Revitalizace? Přeměna železniční tratě na tramvajovou trať po které se v taktu točí pár motoráků sem a tam. Revitalizace? Bourání nádraží, stavby obřích přistávacích runwayí opatřených kilmetry a kilometry zábradlí. Miliardy na bezbariérová nádraží, na které se není možné pro bariéry všude okolo, vozíkem dostat. Revitalizace? Ochromení a znemožnění železnici konkurovat silnici – ve všech ohledech…
    Tleskám Maloskalákům, kteří se rozhodli betonové monstrum ve své obci – NEPOVOLIT….
    A smích na závěr – 15 minut ušetřeného času? To jsou tedy důvody …

    • 15 minut jedna cesta, denně tedy 30 minut
      Pokud člověk dojíždí denně, máme to 10 hodin měsíčně, 120 hodin za rok… a to už je skoro měsíční pracovní norma.

    • Vývoj? Změna požadavků? Od poslední „velké revize“ železnice přece jenom uplynulo tak, no dobrých 60 let a železnice se tomu přirozeně přizpůsobí. Pokud před desítkami let měla nákladní doprava s nakládkou smysl v každé stanici, zastávce či dokonce se dělaly nákladiště v polích, tak dnes to smysl nemá, máme mnohem pohodlnější způsoby jak zboží přepravovat, bohužel. Jestli bylo před X desítkami let nejlepším způsobem jak dopravit zboží, třeba do Prahy, dovést jej na nádraží, tam je přeložit a počkat, tak dneska to neplatí. Časová efektivita je nic moc, dny když může být zboží přepraveno v řádu hodin. Zájem není a udržovat koleje navíc je pro SŽDC náklad navíc, peníze které by se mohly použít efektivněji.

      Bohužel trať z Týniště n/O na Meziměstí a Broumov má dávné časy nejlepší za sebou, víte snad jak to s ní a se stanicí v Meziměstí bylo – vymíněno Pruskem vč. velkého nádraží, depa… Pokud by o trať byl alespoň nějaký zájem ze strany nákladních dopravců, tak se tomu revitalizace přizpůsobí. Hádám že to co se dělá s tratí Břeclav-Znojmo by se vám asi nelíbilo také, přece zmizí X kolejí atp. jenže místo kolejí nějakých 500m bude třeba k dispozici dvojice kolejí 1000m dlouhých.

      Pokud se Vám nelíbí to že mizí nákladiště, pak mám pro vás jednu novinu. Nikdo Vám nebrání začít podnikat, skoupit je a provozovat je.

    • Že to tak plamenně komentujete – aktuálně tam prosím kdo vozí co? Případně kdo by potenciálně mohl?

  • Navíc je otázka co je revitalizace kolejí. Pokud jen oprava 50 let starých, tak se třeba jako na 2/3 Opavě Krnov rychlost nezvýší. Resp v opraveném úseku zvýší o 5 km/h. Ze 75 na 80. Nikdo s razítkem se asi nenajde, kdo by podepsal vyšší.

  • Za miliardu na 78 km to z bídou trochu polepí. Pro EU udělají 130km/h na 2 km. Zbytek utratí na perónech a podchodech jak zbývá zvykem. Hlavně dají beztak dálkové řízení a tím pozavírají nádraží. Výsledek..

    • Jan Sůra: DOZ tam (= v projektu) právě je.
      „Účelem stavby je (…) vytvoření dálkového ovládání zabezpečovacích, sdělovacích a energetických zařízení z jednoho místa.“

    • To Jan Sůra:
      Mě prostě uniká jedna podstata, proč když OPD 2 evidentně neví co s penězma, tak já prostě nepochopím, proč se to nedělá pořádně. Jestli není normální po 50 letech již vyměnit koleje za nové..