Infrastruktura Železnice

Miliardová oprava tratě Českým středohořím. Dva kilometry mají jet vlaky 100 km/h

Horní nádraží v Litoměřicích prošlo rekonstrukcí už v roce 2015. Foto: SŽDC
Horní nádraží v Litoměřicích prošlo rekonstrukcí už v roce 2015. Foto: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce zásadním způsobem vylepšit trať mezi Českou Lípou a Lovosicemi. Za miliardu korun by se měly na trati, kde dosud vlaky jezdí průměrnou rychlostí 36 kilometrů za hodinu, zkrátit jízdní doby a v některých úsecích jezdit přes sto kilometrů za hodinu.

Návrh na zlepšení vyplývá ze záměru projektu, který nechala SŽDC posoudit podle vlivů na životní prostředí. Do konce roku by ho měla schvalovat centrální komise ministerstva dopravy. Pokud vše půjde podle předpokladů, začne se stavět v roce 2022. „Budeme se snažit spolufinancovat tuto stavbu ještě v rámci Operačního programu Doprava 2,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

SŽDC chce modernizací trati docílit zkrácení jízdních dob tak, aby tu vlaky mohly jezdit v hodinovém taktu z Lovosic do Úštěku a každou půl hodinu mezi Litoměřicemi horním nádraží a Lovosicemi.

Nejvíce akcí chystá na této trati na Litoměřicku v úseku z Lovosic do Liběšic. Kromě opravy trati dojde k výměně řady přejezdů a jejich lepšímu zabezpečení, zmizí tak pomalé jízdy přes přejezdy bez světelné signalizace.

Na trati je 49 přejezdů, jen dvacet jich má světelné zabezpečení. Součástí akce je vybudování nástupišť v některých stanicích, například Žalhosticích nebo Trnovanech. Díky modernizaci Žalhostic se zde budou vlaky křížit a bude možné s nimi jezdit častěji.

SŽDC už trať začala dávat do pořádku v minulých letech, nejviditelnější změnou je rekonstrukce litoměřického horního nádraží.

Po modernizaci by měly vlaky z Žalhostic do Litoměřic jezdit namísto stávající šedesátky osmdesátikilometrovou rychlostí, v případě úsek Litoměřic do Liběšic stoupne rychlost ze 60 na 100 kilometrů v hodině. Ne ale příliš dlouho: návrh počítá jen s dvěma kilometry této rychlosti, po kterých spadne rychlost na 50 km/h.

Dál už vlaky příliš nezrychlí: i když dojde k opravě kolejí, má od Libešic zůstat nadále až do České Lípy maximální rychlost kolem 50 – 60 kilometrů v hodině. Na Českolipsku se v rámci celé akce mají opravit některé propustky.

Modernizace přinese i výluky: SŽDC plánuje během celé akce nepřitržitou výluku z Žalhostic do Litoměř na pět měsíců, z Úštěka do České Lípy na 3 měsíce.

Trať mezi Lovosicemi a Českou Lípou patří sice s průměrnou rychlostí k nejpomalejším v zemi, ale současně se může pyšnit i raritou: zahrála si v oscarovém filmu Kolja.

12 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • „má od Libešic zůstat nadále až do České Lípy maximální rychlost kolem 50 – 60 kilometrů v hodině“

    Nechce se mi věřit, že tohle někdo myslí ve 21. století vážne.

    • No SŽDC to myslí vždycky vážně… koleje jak na koridoru nebo VRT, přímý úsek a SŽDC si jede stále tu svoji – 50, max 60, když se fakt odváže. A pro jistotu prodlouží jízdní doby.

    • Samozřejmě to myslí vážně: významnější zvýšení NTR v tom úseku by totiž znamenalo úplné opuštění stávající stopy (trasy) v převážné většině celé její délky – a to za miliardu rozhodně nepořídíte.

  • Po 50-60 letech vymění 2km kolejí. Hmm. Hlavně, že vše platí EU. A Kladno 32 mld, VRT 600.

    • No tak paskvily možná nedělá SŽDC, ale další co do toho mluví. U nás se třeba na neelektrifikované (!) trati šlo na 120km/h, dálkové řízení, vysoká nástupiště (s výjimkou jedné málo používané stanice, kde zůstala sypaná), příští rok se bude pokračovat, přibude výhybna a další stanice s vysokými nástupišti schopná zvládnout křižování nákladních vlaků delších než 500m. Jediná vada na kráse je ta chybějící elektrifikace, ale protože o ni není z ničí strany zájem, tak se provádět nebude. I v dopravě platí cosi jako Kirchhofovy zákony, takže velmi dlouhý úsek drátu v podstatě do nikam asi nejde cenově obhájit. Navíc jsou prý limity navedení 110kV ze kterého by se to případně krmilo.

    • K.S.: 120 km/h je i pro naftový pohon celkem odpovídající a dráty se dají dodělat, kdyby se třeba trať jednou protáhla „do někam“ (v obecné rovině).

    • František:
      No když vezmu do úvahy že naše dieselové lokomotivy nejsou zrovna moc rychlostí oplývající, tak mi to přijde skoro jako malý zázrak.

      Obávám se že to aby vedla do někam nastane až po obrovských investicích v zahraničí a nějakých změnách v přemýšlení. A ano dráty se dají dodělat, ale otázka je kdy tomu tak bude. Do té doby se asi bude jezdit jenom tím co je, tedy dost pomalými vlaky které nedosahují mnohdy ani 100km/h

      asdf:
      Ale to je takové místo kde kousek vedle ze zemi teče ropa. Už se tu o tom dneska psalo.

    • to K.S.: Nebylo by jednodušší napsat rovnou místo? Ušetřil byste si hromadu slov… Zdaleka tu nečtu každý článek, spíš náhodou občas něco. Ale vyhledávat, kde že se tu o tom psalo, určitě nebudu.