Infrastruktura Železnice

Masarykovo nádraží má nové záchody, budou levnější než na hlaváku

Nové záchody na Masarykově nádraží. Autor: České dráhy
Nové záchody na Masarykově nádraží. Autor: České dráhy

Na Masarykově nádraží končí další etapa oprav, která spočívala především ve zbudování nových záchodů. Ty dosavadní byly zřejmě největší slabinou pasažérského zázemí stanice, když po desítky let cestující spíše odrazovaly. Nové záchody vznikly v suterénu s přístupem z hlavní dvorany, cestujícím začnou sloužit v pátek.

„Myslím, že pro řadu Pražanů jde doslova o symbolickou změnu. Na Masarykovo nádraží jezdím od mládí a za posledních 40 let se tamní toalety nezměnily,“ zavzpomínal předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Nádraží nebylo součástí převodu na Správu železniční dopravní cesty a zůstalo v majetku Českých drah, které z něj chtějí vybudovat svou výkladní skříň. Pomáhá jim v tom skupina Penta, která hodlá nádraží začlenit do chystaného projektu Central Business District.

Nové záchody na Masarykově nádraží. Autor: České dráhy
Nové záchody na Masarykově nádraží.
Autor: České dráhy

Penta se před několika lety zavázala investovat do nádraží 135 milionů korun. „V historické budově Masarykova nádraží jsme zatím proinvestovali přes sto milionů korun. Další prostředky si vyžádá zřízení zákaznického centra Českých drah s pokladnami,“ doplnil mluvčí Penty Ivo Mravinac.

Samotné záchody stály 11 milionů, starat se o ně bude společnost JLV. Její marketingový ředitel Jan Valeš deníku Zdopravy.cz sdělil, že použití toalet bude stát 15 korun. To je o pět korun méně, než kolik se vybírá na toaletách nedalekého hlavního nádraží.

Zmíněné nové pokladny pak mají na Masarykově nádraží vzniknout v místech dosavadních záchodů, cestující si tak jízdní doklady budou moci koupit přímo v příjezdové a odjezdové hale.

Masarykovo nádraží je nejstarší pražská železniční stanice. Slavnostní vlak, který zahájil její provoz, sem přijel před více než 160 lety, dne 20. srpna 1845.

20 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Je to sluzba jako jakakoliv jina. Kdyz vim ze zachodjy budiu ciste – rad si zaplatim. No a kdyz mam krizi tak samozrejme nepohrdnu cimkoliv – vcetne te tragedie na v metru na Novych Butovicich.. Furt lepsi nez fo kalhot.. 😀

  • Kdyz mate vsichni probem stim platit tech 15 kc za pisoar proc nejdete tedy na wc do vlaku na masarycce vzdy naky stoji

  • Doba se změnila pane Děde Vševěde. ČD a SŽDC jsou již od minulého volebního období fakticky ovládány ANO.

  • Sdílím již zde prezentované názory, že při české úrovni příjmů je 15 Kč za použití toalety nehoráznost. Např. V Itálii jsou toalety zdarma, v Německu obvykle stojí kolem 0,5 EUR, což při použití tzv parity kupní síly muže odpovidat asi tak 7-8 Kč a při porovnání výše platů max 5Kč. To, že na Hlavnim nádraží je to ještě dražší, je jen smutný doplněk. Jsem přesvědčením “pravičák”, ale jsou oblasti, kam ruka trhu nepatří. A to je právě zejména čistota veřejných prostor, hygiena, úklid. Proto platíme daně. Je pozoruhodné, že nám už asi 6 let vládne levice, ČD a SŽDC jsou přímo základnami ČSSD a přesto se dějí takovéto asociální věci.

  • Konečně pořádnej článek o ho…))) Ne teď vážně. Sice ta zpráva působí komicky, ale nové/normální záchodky na Masaryčce byly dlouhá desetiletí jak sci-fi.

  • Jo jo. Tak to až budu někde na lokálce očůrávat spolu s pejsky budovu tamního zrušeného záchodu, tak si na tuto zprávu vzpomenu a hned se mi bude čůrat lépe…

    K příspěvku pana Démona – asi jste hodně dlouho nikde na nádraží nebyl. Ono totiž ty tisíce lidí čekajících na přípoj také občas potřebují vykonat potřebu. A leckdy také dojedou na nádraží ve vlaku se záchody nefunkčními.

    • Asi měl Démon na mysli, že čekající cestující raději využijí wc o 10 metrů vedle stojících city elefantů, než aby platili 15Kč;)

    • Milan:
      To je pochopitelně pravdivé a logické – vybírat 15 Kč i za použití pisoáru je nehoráznost, kterou nemůže obhájit ani argument, že jinde je to ještě dražší: mohu se samozřejmě mýlit, ale nevzpomínám si, že bych někde v civilizované části Evropy narazil na poplatek větší než 0,5 EUR. Zlaté Zvonokosy, kde to bylo zdarma: kdyby tomu tak bylo i u nás, bylo by mnohem méně znečistěných míst.
      A nejlepší je vybudovat toalety ve sklepě – nejen kvůli „pohodlí“ uživatelů, ale aby byly i provozně co nejdražší (nutné přečerpávání odpadu místo samospádu, atd.) …

    • Pro Železničáře v důchodu (já jsem železničář ve výslužbě :-))
      V tom našem slavném stověžatém pohlavním smradlavém městě se mi už párkrát stalo, že jsem si dal někde pivko a coural jsem po ulicích a hledal, kde se vyčůrat. Dávat za to skoro totéž, co stálo pivo, se mi opravdu nechtělo.

      Horší je to, že je stále více a více nádraží, kde se záchody trvale ruší a krajští úředníci i drážní vrchnost to považují za normální. Tak co by ne, úschovny jsme skoro zrušili, průvodčí mizí z vlaků, tak už zbývá jen zrušit ty blbé tratě a je po problémech. Nějak se s tím rušením přeci začít musí…

    • Petr:
      V zásadě souhlasím – proto jsem ostatně také připomínal ty Zvonokosy …

    • Sotous: tam pracujou nějaký češi. Já tam vždycky potkal bábu s luxusním přyzvukem.

  • Hlavně když lidé vlezou do vlaku, tam udělají potřebu, vystoupí a odchází. 🙂 Tedy 11 mil. Kč za záchody, za to je supermoderní rodinný dům. Máte být na co hrdí 🙂

    • Tipuji, že velkou část zabral „bezbariérový“ vstup do suterénu, když je to i pro invalidy.

Newsletter