Lidé Železnice Zprávy

Malý: Soutěž dopravců se nesmí zvrhnout ve snižování mezd jako u autobusů

Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Odborové sdružení železničářů (OSŽ) má od pátku nového předsedu. Jaroslav Pejša (62) byl po deseti letech ve funkci vystřídán odborářem ze Správy železniční dopravní cesty Martinem Malým (47). Ten má ve svých prioritách jasno. Deník Zdopravy.cz přináší jeho první mediální vyjádření.

Logo Odborového svazu železnic, foto: OSŽ
Logo Odborového svazu železnic, foto: OSŽ

„Je to v první řadě zlepšování mezd a sociálních podmínek zaměstnanců a nalezení vhodné podoby jízdních výhod a jejich zajištění do budoucna,“ shrnul Malý. Klíčovým tématem je pro něj liberalizace železnice, která je podle něj úzce spojená s výší mezd. „Vnímám to jako problém. Chápu, že soutěž může přinést zlepšení, na druhé straně ale nevidím žádnou garanci, že se to nezvrhne v soutěž o to, kdo nejvíce srazí cenu práce. To nechceme připustit,“ uvedl Malý.

Martin Malý.
Autor: Obzor/Michael Mareš

Strašákem pro železničáře je situace v regionální autobusové dopravě, kde kraje linky běžně zadávají v soutěžích; mzdové napětí vyvrcholilo na jaře stávkou a odvětví se kvůli nízkým mzdám potýká s nedostatkem řidičů. Podle Malého proto na železnici nelze připustit, aby fakticky jediným kritériem v tendrech byla výše nákladů, tedy především mezd.

„Je třeba prosadit nějaké sociální garance,“ doplnil nový předseda. Zároveň se chce zasadit o to, aby se profese železničáře kvůli nízkým mzdám neproměnila z celoživotního povolání v brigádnickou výpomoc, což by přineslo ztrátu hrdosti a prestiže.

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Ačkoliv nejsem slepým zastáncem odborů, zde má p. Malý naprostou pravdu. Zohledňovat jen cenu vážně nejde do nekonečna…

    • Jenže to je problém systémový ve všech oblastech, ne jenom ve veřejné dopravě a je třeba s tím něco dělat.

    • Na železnici je šance se z autobusových soutěží poučit.
      Když se teď min. platy řidičů stanovily dodatečně, udělalo to jen chaos. Kdyby byly rovnou v zadání, tak holt všichni budou s takovými počítat do nabídky.
      Ani by to nebyla fakticky regulace, jen odpovědné zadání veřejné zakázky a nikdo by to nerozporoval.